گزارش

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۸۸۶

کودکان کار  در کشورهای عربی

میدل‌ایست‌نیوز|

به گزارش وبگاه سازمان جهانی کار، بر اساس گزارش صادر شده توسط سازمان‌های متعدد، درگیری‌ها و جنگ‌های دهه گذشته با افزایش کار کودکان پناهنده و مهاجرین داخلی و غیر آنها در تمام منطقه خاورمیانه همراه بوده است.

گزارش اول خلاصه‌ای کلی از ویژگی‌ها و ماهیت کار کودکان در 22 کشور عضو اتحادیه کشورهای عرب را بیان می‌کند و بر اساس گزارش، شرایط در طول ده سال گذشته که منطقه شاهد سطح بالای درگیری‌های مسلحانه بوده است، بدتر شده و باعث مهاجرت گروهی ساکنین در داخل و بین کشورها شده است.

«فرانک هاگمن»، معاون مدیر منطقه‌ای کشورهای عربی در سازمان بین‌المللی کار تاکید کرد بر اساس گزارش، آسیب‌های اقتصادی اخیر و تنش‌های سیاسی و درگیری و جنگ به افزایش سطح کار کودکان نسبت به گذشته منجر شده است و همچنین این امر به حرکت در عکس مسیر پیشرفتی منجر شد که کشورهای عربی در مبارزه با کار کودکان با اجرای سیاست‌ها و اقدامات عملی در پیش گرفته بودند.

وی افزود به مانند تمام نقاط جهان، بیشترین متضررین درگیری‌های منطقه، زنان و کودکان هستند و در نتیجه آن، مشکل کار کودکان به عنوان مهم‌ترین مسائل حمایت از کودکان در منطقه مطرح می‌شود که نیازمند توجه ما و اقدامات فوری است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان در برخی مناطق عربی به صورتی فزاینده به بدترین انواع کار کودکان کشیده می‌شوند و مورد سوءاستفاده و تجاوز و سوء‌رفتار قرار می‌گیرند و حقوق انسانی آنها به صورتی خطرناک و نگران‌کننده پایمال می‌شود.

«عبدالسلام ولد احمد»، دستیار مدیرکل فائو و نماینده منطقه‌ای این سازمان در خاور نزدیک و شمال آفریقا تاکید کرد: از بدترین انواع کار کودکان، فعالیت‌ها ی کاری خطرناک در حوزه کشاورزی است که بیشتر کودکان منطقه عربی در ازای دستمزد یا بدون دستمزد به آن می‌پردازند.

انتشار این نوع از کار کودکان را غالبا در روستاها شاهد هستیم که کودکان، نیروی کار ارزان قیمتی برای کشاورزی‌های کم‌وسعت که بیشتر آنها بر روش‌های تولید غیر‌مکانیزه متکی است و نیازمند نیروهای کاری فشرده و خطرات بسیار است، محسوب می‌شوند.

درگیری و مهاجرت گروهی بر کشاورزی و امنیت غذایی تاثیر بسیاری داشته است و تقویت روش‌های امرار معاش زندگی روستایی نقشی اساسی در کاهش کار کودکان در این حوزه دارد که بطور کل نسبت بالایی از مرگ و میر ناشی از کار را داراست.

وی همچنین افزود در کشورهایی مانند یمن و سودان و مصر، حوزه کشاورزی بیش از نیمی از کودکان کار را دربر‌می‌گیرد.

حوزه خدمات و صنعت نیز یکی از بدترین انواع کار کودکان است و خطرات مختلف مربوط به کار در خیابان را دربر‌می‌گیرد و همچنین مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در درگیری‌های مسلحانه و شرایط مربوط به آن.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از نیمی از کشورهای عربی تحت تاثیر درگیری‌ها یا سرازیر شدن پناهندگان و مهاجرین به کشورهای خود قرار گرفته‌اند و این کشورها شامل عراق و اردن و لبنان و لیبی و سومال و سودان و سوریه و تونس و کرانه باختری و نوار غزه و یمن است.

همچنین بررسی‌ها، به افزایش نسبت استفاده نظامی از کودکان به‌ویژه در یمن و سوریه و عراق از ساکنین محلی یا پناهندگان اشاره دارد.

بر اساس گزارش، اغلب این کودکان سرباز از پسران هستند ولی گرایش جدیدی به استفاده نظامی از تعداد بیشتری از دختران و کودکان زیر 15 سال به وجود آمده است.

همچنین صدها کودک در تمام مناطق عربی بازداشت می‌شوند و حتی به دلیل ارتباط با گروه‌های مسلح مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، کودکان در برخی مناطق عربی به انجام فعالیت‌های جدیدی مربوط به درگیری‌های مسلحانه واداشته می‌شوند مانند رد کردن کالای قاچاق از مرزها یا در میان مناطق درگیری و جمع‌آوری زباله‌های نفتی و انجام امور مربوط به جنازه ها (جمع‌آوری اجزاء بدن جنازه‌ها برای دفن آنها)، علاوه بر آوردن آب و جمع‌آوری غذا از مزارع و زباله‌دانی‌هایی که پر از بقایای جنگ است.

میزان مشارکت کودکان در کار در تمام کشورهای عربی بسیار متفاوت است چنانکه سودان و یمن بالاترین میانگین کار کودکان را دارا هستند. (به ترتیب 19.2 درصد و 34.8 درصد)

در عراق به گزارش وبگاه خبری العربی الجدید با ادامه بحران مهاجرت در استان‌هایی که اخیرا از سلطه سازمان تروریستی داعش آزاد شده‌اند و ادامه بی‌توجهی حکومت به این پرونده خطرناک، پدیده کودکان کار افزایش چشمگیری داشته است.

در مصر به نوشته وبگاه خبری الجزیره، بر اساس گزارش سازمان جهانی کار، صادر شده در نوامبر 2017، حدود 2.8 ملیون کودک در گروه سنی (12 تا 17 سال) در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند.

در سوریه به نوشته وبگاه خبری بوابة سوریا، با وخامت اوضاع اقتصادی و آوارگی بسیاری از مردم سوریه به خارج از مناطق سکونتشان، بسیاری از خانواده‌ها شغل و منبع درآمدشان را از دست دادند، این امر بسیاری از آنها را وادار کرد، کودکان خود را از سن پایین وارد بازار کار کنند، کارهایی که با قدرت بدنی و توان آنها برابری نداشت و این پدیده به‌ویژه در استان حسکه و دیریک به چشم می‌خورد.

 

ارسال نظر