بن‌بست نتانیاهو در لندن

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۱۸

تحلیلگران سفر «بنیامین نتانیاهو» به لندن برای دیدار با مقام‌های امریکایی و انگلیسی را نشانه‌ای از تقلای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای نمایش و جلب حمایت‌های خارجی از خود و تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات پارلمانی ارزیابی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کمتر از دو هفته مانده به انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی در سفری ناگهانی به لندن رفت. وی در این سفر با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلستان دیدار کرد. گفته می‌شود نتانیاهو با «مارک اسپر» وزیر دفاع امریکا هم گفت‌وگوهایی را داشته است.

ناگفته پیدا است مهم‌ترین محور گفت‌وگوهای نخست‌وزیر رژیم غاصب در هر دیداری، جمهوری اسلامی ایران و برجام است و در همه این دیدارها او تلاش می‌کند تا با التماس از قدرت‌های غربی اهرم‌های فشار بیشتری را بر ایران ایجاد کند. در شرایط خاص کنونی اما وی هدف دیگری را هم دنبال می‌کرد که آن جلب حمایت‌هایی برای انتخابات آتی پارلمان و تضمین ادامه دوره نخست‌وزیری بود.

   دیداری عجولانه از لندن

برخی رسانه‌ها برنامه‌ریزی برای این سفر را به اقدامات ایران در اجرای گام سوم و کاهش تعهدات برجامی تهران مرتبط دانسته‌اند زیرا وی پس از دستور هفته گذشته «حسن روحانی» رییس‌جمهوری کشورمان مبنی بر آغاز بدون محدودیت فعالیت‌ها در حوزه پژوهش‌های هسته‌ای، سفر به لندن را اجرایی کرد. این در حالی است که گفته می‌شود یک روز قبل از آن، دفتر نخست‌وزیر اسراییل سفر از پیش برنامه‌ریزی شده نتانیاهو به هندوستان را به بهانه نزدیکی زمان آن به انتخابات پارلمانی لغو کرد. شبکه هفت تلویزیون اسراییل در گزارشی عنوان داشت نتانیاهو در سفر یک روزه به لندن سه دیدار مهم را با نخست‌وزیر و وزرای دفاع بریتانیا و امریکا انجام داد. وی در دیدار با مارک اسپر بر نزدیکی روابط اسراییل و امریکا تاکید و عنوان شد موضوع‌های ایران، سوریه، لبنان و حزب‌الله هم مورد بحث قرار گرفته است.

روزنامه «گاردین» با شگفت آور خواندن سفر نتانیاهو به لندن افزود وی پیش از انتخابات پرچالش در اسراییل با وزیر دفاع امریکا هم دیدار کرد. البته سفر اسپر به انگلستان هم با دیدار «مایک پنس» معاون رییس‌جمهوری امریکا از لندن همزمان شد. به نوشته گاردین، نتانیاهو در عرصه داخلی اسراییل به ویژه در زمینه انتخاباتی که کمتر از دو هفته دیگر برگزار می‌شود با چالش‌های زیادی روبرو است. وی به منظور ارایه نمایشی از جلب حمایت واشنگتن از خود گفت‌وگوهایی را در زمینه حمایت ایالات متحده از امنیت اسراییل برنامه‌ریزی کرده بود اما به نظر می‌رسد هدف وی محقق نشد. طبق گزارش اعلام بیانیه‌ای در این زمینه با هدف کمک به محبوبیت وی پیش از انتخابات در اسراییل در دستور کار نتانیاهو قرار داشت. در ماه‌های اخیر اتهام فساد به موقعیت انتخاباتی نتانیاهو به‌شدت لطمه وارد کرده است و به همین دلیل پیش بینی موفقیت برای نتانیاهو سخت شده است. به همین دلیل تحلیلگر گاردین بر این اعتقاد است که کاهش محبوبیت در افکارعمومی داخلی باعث شده است تا نتانیاهو به‌شدت بر تحولات خارجی و حمایت دیگر کشورها مخصوصا ایالات متحده حسابی ویژه باز کند. از آنجاکه وی رابطه خوبی را از گذشته با جانسون نخست‌وزیر بریتانیا داشته است به نظر می‌رسد در این راستا جلب حمایت‌های وی و نزدیک کردن رویکردهای خاورمیانه‌ای لندن به تل آویو از مهم‌ترین اهداف وی بود. از طرف دیگر ایران و اقداماتی که «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه برای حل تنش‌ها درصدد انجام آن است از اصلی‌ترین مسائلی است که وی در لندن آن را دنبال کرد. براساس این تحلیل، البته نتانیاهو از ایالات متحده پاسخ محکمی را دریافت کرد. وقتی که «برایان هوک» مسوول امور ایران در وزارت امور خارجه امریکا به صراحت از ادامه تحریم‌ها علیه ایران و نبود هیچ گونه معافیتی در مورد ایران سخن گفت در واقع کاخ سفید به اسراییل تضمین‌هایی را داده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز در راستای زمینه‌چینی برای اعمال فشار بیشتر اروپا بر ایران، مذاکره با مقام‌های اروپایی در مورد تهدیدات ایران را مهم‌ترین ماموریت وی در این سفر عنوان کرد. نتانیاهو در هفته‌های گذشته به‌شدت با هر توافقی میان تهران و واشنگتن که با میانجی‌گری کشورهای اروپایی در جریان بود، مخالفت کرد. وی در دیدار اخیر خود با نخست‌وزیر انگلیس هم تاکید کرد «اکنون زمان گفت‌وگو با ایران نیست بلکه زمان فشار است». براساس این گزارش، در طرف مقابل جانسون اگرچه از همراهی با نتانیاهو در مورد ایران دریغ نکرد اما مهم‌ترین محور مورد علاقه خود را صلح در خاورمیانه از طریق تشکیل دو دولت عنوان کرد. در نشست خبری هنگامی که جانسون تصریح کرد «بریتانیا هنوز از همه تلاش‌ها برای حل منازعه خاورمیانه و تشکیل دو دولت حمایت می‌کند»؛ نتانیاهو پاسخ داد که باید در این مورد بیشتر صحبت کند. وی در ادامه بدون پرداختن به بحث مورد نظر نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد چالش اصلی سیاست‌های ایران است.

   ناکامی برای تهیه خوراک تبلیغات انتخاباتی مناسب

یکی از مهم‌ترین اهداف سفر نتانیاهو به لندن نشان دادن پشتیبانی شدید غرب از سیاست‌های وی بود که به نظر می‌رسد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این مسیر چندان موفق نبود. به نوشته رسانه‌های اسراییلی، اسپر و نتانیاهو هم در لندن با یکدیگر دیدار کردند. با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد که محور اصلی گفت‌وگوی آنها نیازهای امنیتی اسراییل باشد اما هیچ خبری از نتیجه این دیدار منتشر نشد. جالب‌تر اینجاست که چند روز قبل هم اسپر و نتانیاهو به صورت تلفنی با یکدیگر مذاکره‌ای را داشتند اما در نهایت به نظر می‌رسد این تلاش‌ها نتوانست نظر سران رژیم صهیونیستی را به صورت کامل برآورده سازد. حال آنکه نتانیاهو در حالی به لندن سفر کرد که یک روز قبل از آن سفر خود به هندوستان را لغو کرده بود. تحلیل روزنامه هارتص هم بر این پایه استوار است که لغو این سفر و رفتن به لندن، به ویژه دیدار با مقام‌های امریکایی برنامه‌ای بود تا حمایت دولت دونالد ترامپ از بنیامین نتانیاهو را پیش از انتخابات ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) در اسراییل به نمایش بگذارد. در هفته‌های اخیر برخی مشاوران نتانیاهو و نزدیکان رییس‌جمهوری امریکا تاکید کرده بودند که صدور یک بیانیه از سوی ترامپ در زمینه حفاظت از امنیت اسراییل می‌تواند به نتانیاهو در انتخابات کمک شایانی کند.

در همین چارچوب برخی رسانه‌ها حتی پیش بینی می‌کنند ممکن است نتانیاهو برگزاری نمایشی مشابه با «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه را هم در دستور کار خود قرار دهد.

با این حال به نظر می‌رسد اختلاف نظرهای اندکی هم میان دولت‌های غربی با نتانیاهو وجود دارد. ایالات متحده نسبت به حملات هوایی اسراییل به پایگاه‌های نظامی در عراق انتقاد دارد زیرا طبق تحلیل گاردین این امر ممکن است به تشدید مقاومت‌ها در عراق در مقابل نیروهای امریکایی منجر شود. از سویی دیگر نیز لندن بیش از آنکه به هم راستایی با تل‌آویو در موضوع ایران علاقه‌ای نشان دهد بر صلح در خاورمیانه با محوریت تشکیل دو دولت تمرکز دارد.

 

 

ارسال نظر