کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۵۵:۵۴
کد خبر: ۱۵۱۵۴۱

5 شهریور، عرضه بورسی 2میلیون بشکه نفت خام سنگین

ایلنا| پنجم شهریورماه ۲ میلیون بشکه نفت‌ خام سنگین در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۰ دلار و ۳۷ سنت برای هر بشکه عرضه می‌شود. اطلاعیه عرضه ۲ میلیون بشکه نفت‌ خام سنگین در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۰ دلار و ۳۷ سنت برای هر بشکه منتشر شد. امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ وزارت نفت مکلف است ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی عرضه کند که عرضه‌های امسال از جمله عرضه این هفته بر اساس این قانون است. این هفتمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد. خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است. بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.

دفتر جنگ تجاری به برگ «نفت» رسید

شانا| چین روز جمعه اعلام کرد که برای نخستین‌بار، تعرفه‌هایی بر واردات نفت از امریکا وضع می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت چین اعلام کرد که ممکن است نفت از جمله کالاهای امریکایی باشد که از یکم سپتامبر امسال، مشمول تعرفه پنج درصدی واردات می‌شود.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، در مقابل اعلام کرد که از یکم اکتبر امسال تعرفه ۱۵ درصدی برای واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار، به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

جنگ تجاری میان امریکا و چین که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند، نگرانی‌هایی درباره آینده اقتصاد جهانی و تقاضای نفت ایجاد کرده است. چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، واردات نفت خود از امریکا را به‌شدت کاهش داده است. معامله‌گران و تحلیلگران اعلام کردند با تعرفه‌های جدید، واردات نفت چین از امریکا به احتمال زیاد کاملا متوقف خواهد شد.

واسطه‌گری روسنفت برای فروش نفت ونزوئلا

شانا| شرکت روسنفت روسیه به بزرگ‌ترین معامله‌کننده نفت ونزوئلا تبدیل شد تا به خنثی کردن فشار امریکا کمک کند. به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، شرکت روسنفت نفت تولیدی ونزوئلا را به مشتریانی در چین و هند انتقال می‌دهد و از دست رفتن معامله‌گران سنتی را که نگران تحریم‌های امریکایی هستند، جبران می‌کند. داده‌های کشتیرانی و اعلام منابع معاملاتی نشان داد شرکت روسنفت به بزرگ‌ترین خریدار نفت ونزوئلا در ماه جولای و نیمه نخست ماه اوت امسال تبدیل شده است. روسنفت ۴۰ درصد از صادرات نفت شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در ماه جولای دریافت کرد و این رقم در روزهای گذشته از ماه آگوست امسال به ۶۶ درصد رسیده که دو برابر خرید نفت روسنفت از شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) پیش از آغاز تحریم‌های امریکاست. سه منبع صنعتی اعلام کردند شرکت روسنفت که حدود ۵ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، اکنون مسوولیت عملیات انتقال و بازاریابی بیشتر صادرات نفت ونزوئلا را به عهده گرفته است. پیش از این روسنفت نفت خریداری شده از پدوسا را به شرکت‌های معاملاتی می‌فروخت و نقش چندانی در بازاریابی نداشت. اکنون این شرکت عرضه نفت به مشتریان شرکت پدوسا در هند و چین را آغاز کرده است، در حالی که شرکت‌های معاملاتی همچون ترافیگورا و ویتول به دلیل تحریم‌های امریکا، خود را کنار کشیده‌اند.

 

ارسال نظر