حمله موشکی در نزدیکی میادین نفتی عراق

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۶۳
حمله موشکی در نزدیکی میادین نفتی عراق

گروه انرژی| نادی صبوری|

دیروز یک موشک به منطقه برجسیا در بصره عراق که عنوان شده محل اقامت کارکنان خارجی نفتی این شرکت است اصابت کرد و 3 کارگر را مجروح کرد. اما نفتی بودن این منطقه و حضور پرشمار کمپانی‌های نفتی عراقی و بین‌المللی باعث شد از ابتدا ماجرا به سمت و سوی کمپانی‌های نفتی کشیده شود.

اواسط دیروز 19 ژوئن اغلب رسانه‌ها نوشتند که محل استقرار کارکنان شرکت امریکایی اکسون‌موبیل در عراق مورد حمله موشکی قرار گرفته، و این شرکت به دنبال آن آماده خارج کردن 20 کارمند خارجی خود از این منطقه در بصره می‌شود. رسانه‌هایی چون بلومبرگ نوشتند که موشک به نزدیکی محل اقامت کارکنان اکسون موبیل اصابت کرده و طبق اطلاعاتی که یک منبع آگاه به این رسانه داده روی میادین نفتی تاثیر نگذاشته است.

اما نگاهی به رسانه‌های عراق جهت‌گیری متفاوتی را در مورد این خبر نشان می‌داد، اینا وب‌سایت خبری رسمی عراق، بیانیه‌ای را از سوی وزارت نفت عراق منتشر کرد که طی آن اعلام شده است موشک مذکور نه به محل فعالیت یک شرکت خارجی بلکه به محل یک شرکت نفتی عراقی در جنوب این کشور اصابت کرده است.

وزارت نفت عراق در این بیانیه اعلام کرد که مسوول بیانیه‌هایی که از سوی کمپانی‌های خارجی منتشر شده و می‌شوند نیست.

طبق گزارشی که نشریه میس ژانویه سال گذشته منتشر کرده بود در جنوب عراق در بصره شرکت‌های نفتی خارجی از جمله انی ایتالیا، هالیبرتون امریکا و لوک‌اویل روسیه فعالیت می‌کنند. اکسون موبیل اکسون موبیل کارفرمای میدان نفتی غرب قرنه 1در این منطقه است. این میدان بزرگ‌ترین میدان نفتی در عراق محسوب می‌شود که آمارهای غیر رسمی از این حکایت دارند که ذخایر درجای آن 43 میلیارد بشکه است.

بلومبرگ دیروز نوشت که یک موشک به «نزدیکی» محل اقامت کارکنان اکسون موبیل اصابت کرده است. این خبرگزاری در ادامه ادعا کرد که یک منبع خبری در عراق که به دلیل نداشتن اجازه صحبت با رسانه نمی‌خواسته نامش فاش شود گفته است که میادین نفتی در عراق آسیب ندیدند. کمپانی شل که در نزدیکی اکسون موبیل در غرب قرنه فعالیت می‌کند گفته است که هدف این حمله نبوده و فعالیتش در حالت عادی ادامه دارد.

نکته جالب توجه همزمانی تقریبی این اتفاق، با حمله موشکی به یک انبار متعلق به شرکتی مشترک با شرکت نفتی انی در لیبی است. این حمله سه‌شنبه شب اتفاق افتاد. این حمله نخستین حمله در نوع خود بعد از آن است که خلیفه حفتر کمپینی به حمایت از امریکا برای در دست گرفتن حکومت آغاز کرد. ترامپ در حرکتی اعتراض‌برانگیز از ژنرال خفتر حمایت کرد. اقدامی که بسیاری اعتقاد داشتند برای این است که امریکا را همزمان با تحریم کردن ایران از بابت نفتی لیبی مطمئن کند.

شرکتی که انبار آن مورد حمله هوایی در سه‌شنبه شب قرار گرفته است بطور مشترک با انی ایتالیا فعالیت کرده و در زمینه صادرات نفتی از یک بندر در لیبی کار می‌کند.

انی در منطقه مورد حمله قرار گرفته در عراق نیز فعالیت دارد. میدان نفتی الزبیر از دیگر میادین نفتی بزرگ عراق نیز به این منطقه نزدیک است و کارفرمای آن شرکت نفتی انی ایتالیا است. شرکت انی در وب‌سایت خود نوشته است که کارکنانش در عراق از 30 ملیت مختلف هستند.

وب‌سایت میلانوفینازا که به صورت مشترک با سی‌ان‌بی‌سی کار می‌کند دیروز نوشت که انی از حمله آسیبی ندیده است. سهام این شرکت البته با افت 0.18 درصدی در واکنش به این اتفاق روبرو شد.

در شمال عراق نیز کمپانی‌های نفتی خارجی فعالیت دارند از جمله اینکه شرکت بریتانیایی بی‌پی در میادین نفتی منطقه کرکوک کار می‌کند.

نخستین خبرها در مورد آماده شدن اکسون موبیل برای خارج کردن 20 کارمند خارجی خود از میدان غرب قرنه دیروز از سوی بخش عربی اسکای نیوز منتشر شد. این شبکه با همکاری شرکت BskyB لندن و موسسه سرمایه‌گذاری رسانه‌ای ابوظبی متعلق به برادر امیر امارات تاسیس شده است.

اسکای‌نیوز عربی به نقل از منابع محلی نوشت که اکسون موبیل شرکت نفتی امریکایی آماده می‌شود 20 کارمند خارجی خود را از عراق خارج کند. این تصمیم مورد اعتراض مسوولان عراقی قرار گرفت.

یک ماه پیش شرکت اکسون موبیل اعلام کرد به خاطر تنش‌ها در خاورمیانه 60 نیروی خود از عراق را خارج کرده است. ثامر غصبان وزیر نفت عراق این تصمیم را «غیر‌قابل پذیرش و غیر قابل توجیه» دانست. وی اظهار داشت: «خروج موقت شماری از کارکنان با وجود تعداد کم آنها ارتباطی با شرایط امنیتی یا تهدیدات در میدان نفتی ندارد و تنها به دلایل سیاسی اتخاذ شده است.»

بعد از آن رییس شرکت نفتی «جنوب» عراق احسان عبدالجبار اعلام کرد که فعالیت میدان نفتی غرب قرنه از خروج کارکنان اکسون تاثیر نگرفته و به صورت عادی ادامه دارد.

بلومبرگ دیروز نوشت که اکسون که 80 درصد نیروهای خود را از عراق خارج کرده بود به دنبال تشدید امنیت در سایت فعالیتش در 31 می‌تعدادی از کارکنان را به عراق بازگرداند.

هنوز منابع رسمی شرکت اکسون موبیل خبر منتشر شده از سوی اسکای‌نیوز عربی را تایید نکرده‌اند.

اکسون موبیل، یک شرکت مشهور امریکایی و دومین شرکت نفتی بزرگ جهان است، که دفتر مرکزی آن، در شمال شهر ایروینگ، تگزاس قرار دارد.

خبرگزاری عراقی اینا دیروز به نقل از عاصیم جهاد سخنگوی وزارت نفت این کشور نوشت که فعالیت تمامی کمپانی‌های نفتی این کشور در حالت عادی در جریان است و وزارت نفت این کشور در تلاش است تا به آرامش فضا کمک کند.

سخنگوی وزارت نفت عراق گفته است که بررسی‌ها در مورد این حادثه آغاز شده و نتایج آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

در حالی که اینا خبر را به این ترتیب منتشر کرد، عراق‌نیوز ایجنسی نوشت که موشک‌ها به محل اقامات کارکنان نفتی خارجی در عراق از جمله کارکنان اکسون موبیل‌ اصابت کرده‌اند.

آژانس عراق‌نیوز همچنین نوشت حمله زمانی اتفاق افتاده است که کارکنان قبلی خارج شده شرکت اکسون در حال بازگشت به عراق بوده‌اند.

این حمله که برخی خبرگزاری‌های وابسته به حکام امارات و عربستان از جمله خبرگزاری د نشنال تلاش در ارتباط دادن آن با ماجرای تنش ایران و امریکا داشتند، همزمان با سفر کم‌سابقه امیر کویت به عراق صورت گرفته که عنوان شده بود قرار است درباره تنش‌های منطقه در آن صحبت شود.

بهای نفت خام ابتدا در واکنش به انتشار این خبر با افزایش روبرو شده و به بالای 62 دلار در هر بشکه رسید، در ادامه و پس از آنکه عراق اعلام کرد میادین نفتی آسیب ندیدند قیمت‌ها به سطوح قبلی بازگشتند.

میدان نفتی غرب قرنه 1 که چند کمپانی نفتی خارجی در کارفرمایی و پیمانکاری آن مشغول هستند طبق آمار بلومبرگ روزانه 430 تا 450 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند.

غرب قرنه 2 نیز میدان نفتی بزرگ دیگر جنوب عراق است که لوک‌اویل روسیه از سال 2013 تاکنون در آن فعالیت می‌کند. لوک‌اویل واکنشی به خبر اصابت موشک به این منطقه نشان نداده است.

 

 

ارسال نظر