کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۸۰

معامله نفت و برق عراق و عربستان

ایرنا|ثامر الغضبان وزیر نفت عراق و همتای عربستانی او خالد الفالح روز شنبه در بغداد، همکاری در بخش نفت و انرژی را بررسی کردند. بر اساس گزارش وزارت نفت عراق، دو طرف بر همکاری در زمینه‌های نفت، برق، صنعت پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در بخش گاز و مشارکت شرکت‌های سعودی از جمله شرکت آرامکو و سابک در طرح‌های عراق و نیز ضرورت شتاب در اجرایی کردن تفاهم‌های پیشین تاکید کردند. هماهنگی در زمینه برگزاری نشست آتی اوپک در وین و همچنین روند ثبات بازار و قیمت جهانی نفت از دیگر محورهای مذاکرات وزاری نفت عراق و عربستان بود.  وزیر سعودی در این دیدار با اشاره به امنیت و ثبات ایجاد شده در عراق پس از پیروزی بر (گروهک تروریستی تکفیری) داعش، شرایط در این کشور را برای سرمایه‌گذاری خارجی از جمله شرکت‌های سعودی و نیز انجام کار مشترک میان هر دو بخش دولتی و خصوصی تشویق‌کننده دانست.  الفالح همچنین اذعان کرد که عراق به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و از تولیدکنندگان بزرگ نفتی، نقش مهمی در این سازمان ایفا می‌کند.

رایزنی عربستان برای کاهش تولید اوپک

ایسنا| رویترز به نقل از دو منبع آگاه خبر داد عربستان سعودی در حال مذاکره با اوپک و متحدان این گروه درباره پیشنهاد کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت است. این منابع اظهار کردند این مذاکرات هنوز نهایی نشده و به کاهش صادرات ایران بستگی دارد. یکی از این منابع گفت: یک بحث کلی در این باره وجود دارد اما سوال این است که چه میزان عرضه باید کاهش داده شود. نفت برنت حدود ۱۹ درصد و و وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۲۰ درصد از اوج قیمتش در اکتبر کاهش یافته است. هر دو قیمت پایه هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی به کاهش هفتگی تن دادند. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که ریاست آن در دست عربستان سعودی و روسیه است، روز یک‌شنبه برای ارزیابی وضعیت بازار، در ابوظبی دیدار خواهند کرد. نشست بعدی اوپک ششم دسامبر در وین برگزار می‌شود. این گروه در ۲۳ ژوئن موافقت کرده بودند تولیدشان را مجموعا یک میلیون بشکه در روز از سطح تولید ماه مه، افزایش دهند و با جبران افت تولید برخی از کشورها، نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را به ۱۰۰ درصد بازگردانند.

آخرین وضعیت  بارش‌های کشور

ایسنا|براساس آخرین آمار میزان بارندگی در کشور، وضعیت بارش‌ها مطلوب شده به‌گونه‌ای که نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۷۷.۷ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۰۹ درصد شاهد افزایش بارندگی‌ها هستیم. طی مدت اول مهر تا ۱۸ آبان میزان بارندگی‌ها به‌گونه‌ای بود که در شش حوزه اصلی آبریز کشور هیچ‌گونه کاهش بارندگی را شاهد نیستیم و در تمام حوزه‌ها وضعیت بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته بهبود یافته است؛ به‌گونه‌ای که در حوزه دریای خزر ۱۲.۱ میلی‌متر، در حوزه خلیج فارس و دریای عمان ۴۸.۳ میلی‌متر، در حوزه دریاچه ارومیه ۲۰.۱ میلی‌متر، در حوزه فلات مرکزی ۱۴.۱ میلی‌متر، مرزی شرقی ۷.۳ میلی‌متر و در حوزه قره‌قوم ۳۷.۷ میلی‌متر افزایش بارندگی را شاهد هستیم. بطور کلی باید گفت که در شش حوزه اصلی کشور میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته ۲۳.۲ میلی‌متر افزایش داشته است که این اعداد بیانگر وضعیت مطلوب بارندگی‌ها در کشور است.

البته باید به این مساله نیز توجه کرد که ١١ سال است که کشور با خشکسالی دست به گریبان بوده، در این مدت بارش از ۲۵۰ میلی‌متر در دوره‌های گذشته به ۲۰۰ میلی‌متر کاهش یافته است؛ همچنین سال گذشته با ۱۷۱ میلی‌متر بارش جریان آب‌های سطحی در کشور به کم‌ترین میزان رسید و سال ۱۳۹۶ شاهد کاهش ۵۰ درصدی جریان روان آب‌های سطحی در کشور بودیم.

 

ارسال نظر