نفت باز هم از پله کاهش تقاضا پایین رفت

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۷۰
نفت باز هم از پله کاهش تقاضا پایین رفت

گروه انرژی|

 بهای نفت خام که در معاملات دوشنبه و سه‌شنبه کمی تقویت شده بود، دیروز دوباره روندی کاهشی هر چند با شیب نه‌چندان تند به خود گرفت. اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارشی پیش‌بینی از رشد تقاضا برای نفت خام را کاهش داد تا قیمت‌ها بیشتر تحت فشار روند. برنت اواسط دیروز با 61 دلار و 32 سنت در هر بشکه معامله شد.

به گزارش ایرنا افزایش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ جهان باعث تضعیف قیمت نفت در بازارهای جهانی شده تا آنجا که با آغاز معاملات دیروز، نفت ۱.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

امریکا تا چند سال پیش بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان به شمار می‌آمد، اما استفاده از فناوری‌های جدید می‌رود که به صادرکننده‌ای پایدار در بازارهای شرق و غرب تبدیل شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تولید نفت امریکا تا پایان ۲۰۱۹ به ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد و این در حالی است که اوپک مجبور است روند کاهش تولید خود را ادامه دهد تا قیمت را بالا ببرد.

روسیه هم به عنوان یکی از تولید‌کنندگان پای توافق تولید را امضا کرده اما ماه جاری تولید خود را به ۱۱.۰۴ میلیون بشکه در روز افزایش داده است. در کنار این دو کشور، عربستان همچنان به سقف تعهد شده در توافق کاهش تولید پایبند است، اما عراق با هدف حضور در بازارهای سنتی ایران، صادرات خود را به چین و هند بیشتر کرده که این افزایش صادرات مستلزم افزایش تولید نفت این کشور است. همه این عوامل در کنار افزایش ذخیره نفت امریکا که در بالاترین میزان خود قرار دارد، قیمت‌ها را در بازار نفت شکننده کرده و قیمت نفت حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داده است. قیمت نفت برنت با نواخته شدن زنگ آغاز معاملات دیروز ۹۷ سنت پایین آمد و با کاهشی ۱.۵ درصدی روی قیمت ۶۱ دلار و ۳۲ سنت ایستاد. قیمت نفت شاخص امریکا هم ۱.۶ درصد ارزان‌تر از روز قبل قیمت داشت و با افتی ۸۸ سنتی به ۵۲ دلار و ۳۹ سنت رسید.

افزایش عرضه نفت به دلیل آنکه با کاهش تقاضا در بازار همراه بوده فشار زیادی را برای پایین نگه داشتن قیمت نفت ایجاد کرده است. این فشار تا آنجاست که حتی ریسک‌های سیاسی و ادامه تحریم نفت ایران و ونزوئلا نیز نتوانسته از افت قیمت‌ها جلوگیری کند و با توجه به این شرایط عربستان و روسیه نسبت به پایین‌آمدن قیمت نفت تا زیر ۴۰ دلار در صورت تمدید نشدن توافق کاهش تولید هشدار داده‌اند.

فشار کاهش تقاضا بر دوش نفت در حال سنگین‌تر شدن است، تسنیم نوشت که اداره اطلاعات انرژی امریکا در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی‌اش از رشد تقاضا برای نفت و تولید نفت خام امریکا در سال 2019 را کاهش داد. بر این اساس پیش بینی شده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی به 1.22 میلیون بشکه در روز برسد که 160 هزار بشکه کمتر از پیش بینی قبلی این نهاد است. همچنین پیش بینی شده که تولید نفت خام امریکا در سال 2019 به 12.32 میلیون بشکه برسد که 140 هزار بشکه کمتر از پیش بینی ماه مه‌دولت امریکاست.

افزایش غیرمنتظره حجم ذخایر نفت خام امریکا نیز دیگر عاملی بود که موجب تضعیف قیمت نفت شد.

بانک‌ای ان زد در یادداشتی نوشت: «سرمایه‌گذاران نگران افزایش اخیر میزان ذخایر نفت خام امریکا هستند.»

آمارهای انستیتوی نفت امریکا دیروز نشان داد که میزان ذخایر نفت خام امریکا در هفته منتهی به 7 ژوئن به 482.8 میلیون بشکه رسیده است. این در حالی که است که تحلیلگران انتظار کاهش 481 هزار بشکه‌ای ذخایر را داشتند. آمارهای رسمی دولت امریکا در این باره اواخر امروز منتشر خواهد شد.

در کنار نگرانی‌های مربوط به افزایش عرضه، تداوم تنش‌های تجاری میان امریکا و چین و نگرانی از کند شدن رشد تقاضا نیز به افت قیمت نفت دامن زده است.

بنجامین لو، تحلیلگر بازار نفت در موسسه فیلیپ فیوچر گفت: «در حالی که تجار نگران افزایش تنش‌های ژئوپلتیک و ادامه تضعیف رشد اقتصاد جهانی هستند، قیمت نفت شاهد افت قابل توجهی بوده است.»

 

ارسال نظر