پیشتازی مودی در ماراتن انتخاباتی

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۱۲
پیشتازی مودی در ماراتن انتخاباتی

گروه جهان| سمانه قربانی|

نارندرا مودی نخست‎وزیر هند برای یک دوره دیگر در این سمت خواهد ماند. بر اساس نظرسنجی‌ها حزب حاکم باهارتیا جانتا احتمالا بین 280 تا 315 کرسی در پارلمان را به دست خواهند آورد که این تعداد بسیار بیشتر از کرسی‌های پارلمانی حزب کنگره به رهبری راهول گاندی، بزرگ‌ترین رقیب مودی، است. بازارهای هند از پیروزی مودی در این انتخابات ۳۹ روزه استقبال کرده‌اند. نتیجه نهایی انتخابات قرار است پنجشنبه اعلام شود.

به‌گزارش رویترز، رای‌دهندگان هندی به نوعی از تمایل بازار سهام این کشور حمایت کردند. نظرسنجی‌های منتشر شده نشان می‌دهد نارندرا مودی نخست‌وزیر و رهبر حزب هندو ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» با آسودگی‌خیال برای دور دوم پیروز خواهد شد و نخست‌وزیری مودی ادامه خواهد یافت. رویترز نوشته: «رای‌دهندگان هندی با وجود مشکلات بیکاری و اقتصاد پریشان مناطق روستایی و محروم، با چشم‌انداز اتحاد سیاسی به ادامه وضع موجود در کشورشان رای داده‌اند.» نخست‌وزیر هند از مردم خواسته بود تا در ابعادی بی‌سابقه در این رای‌گیری شرکت کنند.

نارندرا مودی که به‎‎دلیل افت نرخ رشد اقتصادی هند و افزایش نرخ بیکاری در این کشور از سوی منتقدان خود تحت فشار است، تلاش کرده بود با ارایه یک چهره ملی‌گرا از خود و با طرح وعده مبارزه با تروریسم و تلاش برای افزایش رفاه مردم با رقبایش مبارزه کند. حالا نتایج اولیه غیررسمی نشان می‌دهد که حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) می‌تواند رای اکثریت خود را از دست بدهد اما ائتلاف این حزب می‌توانند 314 کرسی از 545 کرسی در پارلمان را حفظ کند بنابراین به هیچ متحدی نیاز نداشته باشد. برای تشکیل دولت اکثریتی به دست‌کم ۲۷۲ کرسی پارلمان نیاز است.

نتایج این انتخابات امیدها به اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ادامه یابد را افزایش داده است، روندی که مودی می‌تواند با تکیه بر آن تغییرات بیشتری را از جمله در بخش خصوصی‌سازی اجرا کند. نتیجه این انتخابات همچنین نگرانی‌ها نسبت به روی کار آمدن دولت راهول گاندی جدی‌ترین رقیب مودی را کاهش داد. برخی از کارشناسان نگران روی کار آمدن دولت گاندی و بی‌ثباتی‌ها پس از آن بودند. گاندی رهبری حزب کنگره جدی‌ترین مخالف دولت مودی را برعهده دارد و وعده داده که طرح حداقل درآمد را برای فقرا اجرا کند. او سعی کرده بود با پررنگ کردن مسائل اقتصادی و اهمیت افزایش نقش زنان در اداره هند شانس خود را برای کسب کرسی نخست‌وزیری افزایش دهد. در جریان مبارزات انتخاباتی دو رقیب اصلی حمله‌های تندی به یکدیگر کردند؛ مودی رقیب خود را «مجنون» خواند و راهول گاندی او را «دزد» خطاب کرد. منتقدان مودی معتقدند سیاست «هندو نخست» حزب حاکم به معنای نادیده گرفتن حقوق دیگر ساکنان شبه جزیره است که به مذاهب دیگر اعتقاد دارند.

رویترز نوشته، با وجود امیدواری سرمایه‌گذاران به پیروزی مودی، بازارهای هند احتمالا تا پنج‌شنبه (زمان اعلام رسمی نتایج) بی‌ثبات می‌ماند. گرچه نتایج نظرسنجی‌ها از رای‌دهندگان پس از خروج از محل رای‌گیری برای حزب مودی بهتر از پیش‌بینی‌های گذشته است اما نباید فراموش کرد که همین نظرسنجی‌ها در پیش‌بینی شکست شوک‌کننده متحد حزب بی‌جی‌پی در سال 2004 شکست خورده بودند. پنج سال بعد آنها احتمال پیروزی ائتلاف کنگره را دست‌کم گرفتند. اوج اشتباه نظرسنجی‌ها وقتی بود که نارندرا مودی در سال 2014 میلادی با سوار شدن بر موج شعارهای مبارزه با فساد به قدرت رسید. در این انتخابات حامیان مودی توانستند ۳۳۶ کرسی را به دست بیاورند.

راهول گاندی نسل چهارم خاندان گاندی-نهرو است که در دوره گذشته رای‌دهندگان هندی نشان دادند از سلطه طولانی آنها بر نظام سیاسی هند خسته شده‌اند. کنگره در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها به ۴۴ کرسی دست یافته بود که بدترین نتیجه تاریخ این حزب به‌شمار می‌رفت.

گرچه نتایج غیررسمی بازارها امیدوارکننده است اما به اعتقاد کارشناسان، حمایت بازار سهام از پیروزی مودی در انتخابات، می‌تواند آنها را در برابر رکود اقتصادی که مخالفان آن را نتیجه سیاست‌های دولت فعلی می‌دانند، آسیب‌پذیر کند. البته خوش‌بینی‌های بازار نسبت به پیروزی نارندرا مودی در انتخابات چندان هم نابه‌جا نیست اگر نخست‌وزیر هند بتواند اعتماد سرمایه‌گذاران این کشور را برای احیای سرمایه‌گذاری خصوصی به دست آورد، گرچه ممکن است کمی زمان‌بر باشد. گلدمن ساکس در یادداشتی تحلیلی نوشته، بیشتر شرکت‌های هندی در پی آخرین نتایج انتخابات در این کشور بخشی از درآمد‌های پیش‌بینی شده خود را از دست دادند. همچنین مصرف‌کنندگان کالاهای کمتری می‌خریدند از خودرو گرفته تا خمیردندان. همزمان، سرمایه‌گذاران در انتظار تحولات سیاسی بودند. نارندرا مودی در چند انتخابات محلی پیش از انتخابات اخیر شکست خورده بود و برخی از تحلیل‌گران با توجه به این نتایج از شکست حزب مودی در انتخابات سراسری خبر می‌دادند.  در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۹۰۰میلیون هندی واجد شرایط رای دادن بودند. رای‌گیری انتخاباتی در سرزمین پهناور هند که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد از ۱۱ آوریل آغاز شد. در آخرین روز از هفته ششم انتخابات، رای‌گیری در ایالت شمالی اوتارپرادش انجام شد که ۵۹ کرسی پارلمان به آن اختصاص دارد و حوزه انتخاباتی مودی محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر