ودیعه ۱۹۰ هزار تومانی برای دوچرخه‌سواری رایگان

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۸۶۹

شهرداری تهران اعلام کرد؛ استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در روزهای سه‌شنبه رایگان است. این در حالی است که برای استفاده از این دوچرخه‌ها شهروندان باید ۱۵۹ هزار تومان از قبل به عنوان ودیعه و همچنین ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان بیمه پرداخت کنند در غیر این صورت امکان استفاده از دوچرخه‌ها فراهم نیست.

به گزارش فارس این مبلغ قابل استرداد است و در واقع به عنوان سپرده نزد بیدود می‌ماند تا اگر شما خسارتی به دوچرخه‌ها وارد کردید از طریق این مبلغ دریافت می‌شود.همچنین شهروندان برای هر ۳۰ دقیقه استفاده باید ۱۵۰۰ تومان پرداخت کنند. فرقی نمی‌کند که شما یک دقیقه از دوچرخه استفاده می‌کنید یا ۳۰ دقیقه و مبلغ 1500 تومان از حساب شما کسر خواهد شد.اگر شما بخواهید روزانه یک ساعت از دوچرخه استفاده کنید در ماه باید حدود ۸۴ هزار تومان پرداخت کنید.

شهردار تهران برای اینکه شهروندان را ترغیب به استفاده از دوچرخه کند، در پیامی توئیتری نوشت: به پیشنهاد بنده یکی از سرویس‌های دوچرخه اشتراکی هوشمند به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوست و استفاده از این سرویس رایگان است.از این پس شهروندان تهرانی می‌توانند سه‌شنبه‌ها از خدمات این سرویس به صورت رایگان استفاده کنند. به گفته بر خی کارشناسان زیر ساخت‌های لازم برای دوچرخه سواری در تهران فراهم نیست و طول مسیر‌های دوچرخه سواری در تهران ۶۱ هزار و ۶۴۹ متر است و تعداد خانه‌های دوچرخه ۱۴۰ است که تنها ۳۵ خانه دوچرخه در تهران فعال است و بسیاری از آنها متروکه شده است.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: تعداد ایستگاه‌های رک هوشمند ۶۹ ایستگاه است و ۱۲۷۶ عدد رک هوشمند در تهران نصب شده است. تعداد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی اداری ۲۱ ایستگاه است تعداد دوچرخه‌های سالم در انبار ۱۰۰ دستگاه و دوچرخه‌های معمولی ۱۴۲۰ دستگاه. تعداد دوچرخه‌های نیازمند تعمیر در انبار ۳ هزار دستگاه و تعداد دوچرخه‌های تحویل شده به مناطق نیز ۳ هزار دستگاه است. با این زیر ساخت به نظر نمی‌آید چندان بتوان به توسعه دوچرخه‌سواری در تهران امیدوار بود.

محمدرضا مهماندار رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در این باره گفت: دوچرخه بخشی از چرخه حمل و نقل است، باید سهم تمامی وسایل حمل و نقلی در سطح شهر مشخص شود و تمام موارد یعنی حمل و نقل عمومی، خودرو‌های شخصی و دوچرخه را یک بسته کامل دیده و اگر می‌خواهیم برای آنها سیاست‌گذاری کنیم تمام آنها را با هم دیده و برای یک مجموعه سیاست‌گذاری درستی انجام دهیم.

همچنین پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: میزان استفاده از دوچرخه در تهران زیر یک درصد است، برخی معتقدند در تهران به دلیل شیب امکان دوچرخه‌سواری وجود ندارد. به جرات می‌گویم مشکل ۹۵ درصد مسیرهای تهران برای دوچرخه قابل حل است.حناچی در خصوص دوچرخه‌سواری بانوان گفت: همکاران من در این مورد ایده‌های خوبی دارند و در حال طراحی مدلی هستیم که شک ندارم به اندازه کافی پاسخ حساسیت‌ها را می‌دهد.در ۲۷ آذر سال ۹۷ استارت دوچرخه اشتراکی هوشمند در تهران زده شد.دوچرخه اشتراکی به صورت پایلوت در مناطق ۲، ۳و ۶ آغاز شده است.همچنین مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3 در این باره گفت: نرم افزارهای مربوط به دوچرخه‌های اشتراکی در 6 نقطه منطقه فعال هستند و علاوه بر آن شبکه‌های مردمی نیز در این زمینه در حال راه‌اندازی است. وی ادامه داد: منطقه ۳ با مساحتی بالغ بر ۳ هزار هکتار از شمال به بزرگراه شهید چمران، بزرگراه شهید مدرس و بزرگراه آیت‌الله صدر و از شرق به خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی و از جنوب به بزرگراه رسالت و بزرگراه همت و از غرب به بزرگراه شهید چمران محدود می‌شود.

همچنین در دوره مدیریت اسبق شهرداری تهران در مسیرهای «خیابان انقلاب تا میدان امام حسین و خیابان نواب صفوی»، «خیابان امام خمینی»، «بلوار کشاورز، خیابان کریم خان زند تا میدان هفت تیر»، «خیابان دولت» و «قیطریه، اندرزگو تا خیابان اقدسیه» خط ویژه دوچرخه راه‌اندازی شود اما این طرح تقریباً شکست خورد و بسیاری از خانه‌های دوچرخه به مکان زندگی گربه‌های تهران تبدیل شد.

آلودگی هوا و ترافیک دو معضل کلیدی کلان‌شهر تهران است البته در سال گذشته به دلیل تغییرات جوی و اقدامات صورت گرفته در محدوده طرح ترافیک و... تهران وارد شرایط اضطرار نشد. اما همچنان ترافیک تهران یکی از معضلات اساسی است و شهروندان تهرانی ساعت‌های زیادی را در ترافیک سپری می‌کنند و شهرداری قصد دارد با توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری بخشی از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را کاهش دهد.نبود زیر ساخت‌های مناسب، عدم توسعه کامل حمل و نقل عمومی، کمبود واگن و اتوبوس‌های فرسوده و از همه مهم‌تر نبود منابع مالی لازم از جمله مشکلات اساسی است که باید هر چه سریع‌تر در تهران تعیین تکلیف شود. شهرداری تهران باید برای خطوط دوچرخه‌سواری زیر ساخت فراهم کند تا ایمنی شهروندان به‌طور کامل تامین شود. باید برنامه‌ریزی‌های درستی صورت گیرد تا این طرح به سرنوشت طرح آسمان آبی_ زمین پاک و بین خطوط برانیم تبدیل نشود.

 

ارسال نظر