نگرانی اروپا از انحصار فناوری توسط امریکا

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۱۰
نگرانی اروپا از انحصار فناوری توسط امریکا

گروه جهان|

اروپا در زمینه فناوری‌های جدید پیشرفت‌های قابل توجهی کرده اما میزبان هیچکدام از شبکه‌های اجتماعی بزرگ یا غول‌های بزرگ فناوری نیست و همه آنها از جمله گوگل و فیس‌بوک در اختیار ایالات متحده امریکا است. عده‌ای از چنین فقدانی در اروپا با عنوان تناقض تکنولوژی‌های بزرگ یاد می‌کنند.

به‌گزارش ایرنا به نقل از اندیشکده اروپایی «تاملات پیش رو برای اروپا»، کارشناسان اروپایی سئوال مهمی مطرح می‌کنند. چرا با اینکه در پایتخت‌های اروپایی مظاهر پیشرفت به قدر کافی به چشم می‌خورد، سالانه صدها کنفرانس با موضوع تکنولوژی‌های روز و فناوری‌های بالا برگزار می‌شود و محیط پر جنب و جوشی از تعامل علمی وجود دارد؛ اما اروپا صاحب هیچکدام از غول‌های بزرگ فناوری جدید همچون گوکل، فیسبوک یا اینستاگرام نیست.

عده‌ای پاسخ این سئوال را در مقررات سنگین، نبود سرمایه‌گذاری، کمبود مهارت، دولت بزرگ، عدم تمایل سیاسی برای تکمیل بازار تکنولوژی‌های بالا جست‌وجو می‌کنند. اما شاید مهم‌ترین علت «سیاست امریکایی‌ها» در نحوه نگهداری و تغذیه این شرکت‌ها است که به حفظ این انحصار کمک کرده است. این شرکت‌ها برای سال‌هاست که از اروپا سواری رایگان می‌گیرند. وضعیتی که به مرور اروپا را در این زمینه ضعیف و امریکا را قوی‌تر کرده است. از این رو اروپا بارها به فکر محدود ساختن فعالیت آنها یا برقراری جریمه‌های سنگین بر نحوه فعالیت آنها بوده است. خبرگزاری‌های بزرگ اروپا جولای 2018 گوگل و فیس‌بوک را به غارتگری اخبار، انتشار آن و گرفتن سواری رایگان از اروپا متهم کردند و خواستار تقسیم درآمدهای این دو غول اینترنتی با رسانه‌ها شدند.

در نامه‌ای که به امضای مدیران اجرایی حدود 20 خبرگزاری از جمله خبرگزاری فرانسه، پرس آسوسیشن انگلیس و خبرگزاری دپ آ آلمان رسید، آنها از پارلمان اروپا خواستند قانون حق کپی رایت در اتحادیه اروپا را به‌روز رسانی کنند تا مانع از سوءاستفاده این شرکت‌ها شوند. اتحادیه اروپا نیز در جولای 2018 میلادی شرکت گوگل را به علت انحصارطلبی به مبلغ پنج میلیارد دلار جریمه کرد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در انتقاد از این تصمیم اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و گفت: «جریمه 5 میلیارد دلاری بروکسل علیه شرکت گوگل ثابت می‌کند که روابط با اتحادیه اروپا به شکل غیرعادلانه‌ای به سود این اتحادیه است.»

اتحادیه اروپا از معدود سازمان‌های بزرگی است که از قدرت واداشتن شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک به تغییر رویه‌هایشان برخوردار است و امریکا از چنین چیزی نگران است. این نگرانی تا اندازه‌ای است که در سطح ریاست‌جمهوری به آن واکنش نشان داده و این بخشی از تقلا امریکا برای حفظ انحصارش در میزبانی غول‌های بزرگ فناوری و شبکه‌های اجتماعی است.

اتحادیه اروپا همچنین20 مارس 2019 میلادی مجددا شرکت گوگل را به‌دلیل انحصارطلبی یک میلیارد و 700 میلیون دلار جریمه کرد. ارگارت وستاگر کمیسر اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی در بیانیه‌ای در این باره گفته: «گوگل سلطه خود را بر تبلیغات آنلاین مستحکم کرده و با اعمال محدودیت‌های ضدرقابتی بر تارنماهای طرف سوم، خود را از فشار رقابتی حفظ می‌کند.» این سومین بار بود که گوگل به‌دلیل جلوگیری از رقابت (آزاد)، از سوی اتحادیه اروپا به پرداخت جریمه میلیارد دلاری محکوم می‌شد.  در سه سال گذشته اروپا این شرکت فعال درحوزه فناوری را در مجموع 9 میلیارد و 300 میلیون دلار جریمه کرده است. به موجب قانون آنتی‌تراست اتحادیه اروپا، شرکت‌ها باید رقابتی منصفانه دستکم به نفع مشتریان داشته باشند و اتحادیه اروپا می‌گوید که شرکت گوگل با ملزم کردن شرکت‌های سازنده تلفن همراه به نصب جست‌وجوگر ساخت این شرکت و وادار ساختن کاربران به نصب این برنامه طراحی شده این شرکت، حق انتخاب مشتریان را گرفته و بدین‌ترتیب این قانون را نقض کرده است.

فرانسه از جمله کشورهایی است که به‌دنبال وضع قانون عادلانه‌تر مالیاتی، برای شرکت‌های بزرگ فناوری در اروپاست؛ اما روند پیشرفت این پروسه در بروکسل، با اختلاف‌نظر میان ۲۸ کشورعضو، در مورد وضع تعرفه بر غول‌های سیلیکون ولی مسکوت مانده است.

چندی پیش فرانس۲۴ گزارش داد که بر اساس اسناد و مدارک ارایه ‌شده توسط اتاق بازرگانی هلند، شرکت گوگل، یکی از چهار غول بزرگ اینترنتی امریکا و جهان، در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۲۰ میلیارد یورو معادل ۲۳ میلیارد دلار از اروپا فرار مالیاتی داشته است. بخشی از این فرار مالیاتی از طریق شرکت برمودا که از آن به عنوان بهشت مالیاتی اروپا یاد می‌شود، انجام شده است. بر اساس این اسناد، شرکت مادر گوگل در۲۰۱۷ از طریق شرکت تابعه خود در هلند مبلغ ۹‚١۵ میلیارد یورو به یک شرکت مجازی در برمودا انتقال داده است. گوگل با انتقال دارایی به برمودا، عملاً خود را از پرداخت مالیات معاف کرده است. گرچه سخنگوی شرکت اینترنتی گوگل ادعا کرده تمام مالیات خود را در سال‌های گذشته به اروپا پرداخت کرده اما اروپا این شرکت را به فرار مالیاتی متهم کرده است. البته گوگل تنها غول امریکایی اینترنتی نیست که در سال‌های گذشته اقدام به فرار مالیاتی از کشورهای اروپایی کرده است. اتحادیه اروپا علاوه بر گوگل، دیگر شرکت‌های بزرگ اینترنتی امریکا جمله فیس‌بوک، اپا و آمازون را به فرار مالیاتی متهم کرده است. بروکسل بر همین اساس تصمیم گرفته تا با تصویب قوانینی، از سال ۲۰۲۰ مانع این روند شود. این تصمیمات حاکی از نارضایتی اروپا از تداوم این «وضعیت انحصاری» است و ممکن است در سال‌های پیش رو تنش امریکا و اروپا در این زمینه بیشتر شود.

 

ارسال نظر