همتی: نگرانی‌های مطرح شده در ارتباط با بازار ارز بی‌مورد است

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۰:۴۸:۵۶
کد خبر: ۱۳۹۶۹۸
همتی: نگرانی‌های مطرح شده در ارتباط با بازار ارز  بی‌مورد است

رشد جهانی قیمت طلا، بازار سکه را تکان داد

گروه بانک وبیمه|احسان شمشیری|

اگرچه قیمت ارز و طلا و سکه در هفت ماه اخیر متاثر از سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل سقف تراکنش‌ها، جمع‌آوری چک‌های تضمینی در بازار و ساماندهی صرافی‌ها و بازار ارز، با روند نسبتا با ثباتی نسبت به پنج ماه اول سال مواجه شد، اما در هفته‌های اخیر، بار دیگر، متاثر از تحولات آخر سال و شب عید، تصویب لوایح مرتبط با FATF، افزایش نرخ اونس جهانی طلا، اخبار مربوط به احتمال کاهش معافیت‌های خرید نفت و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در حد مورد انتظار، نرخ ارز و طلا روند افزایشی به خود گرفته و برخی فعالان بازار معتقدند که با رسیدن به روزهای آخر سال، در صورتی که با افزایش عرضه اسکناس دلار از سوی صادر‌کنندگان مواجه باشیم شاهد کاهش نرخ دلار باشیم و در این زمینه نیز دولت برنامه‌هایی برای کاهش نرخ دلار به زیر 10 هزار تومان در دستور کار دارد. به گزارش «تعادل»، رییس کل بانک مرکزی نیز در یادداشت اینستاگرامی با تاکید بر این نکته که باید از تحلیل‌های دور از واقعیت پرهیز شود، گفت: این روزهاصاحبنظران اقتصادی در مورد تورم، نقدینگی و خصوصا ذخایر ارزی و تزریق ارز و آینده نرخ ارز تحلیلهایی مطرح می‌کنند که بعضا حاکی از نداشتن اطلاعات لازم است و نگرانی‌های بی‌مورد را دربین مردم موجب می‌شود.وی افزود: اقتصاد به مانند شیمی و فیزیک که بتوان شرایطی مثل خلأ ایجاد کرد و نظریه را محک زد، نیست. اقتصاد حل مشکلات جهان واقعی است و نظریات مربوط به آن نیز درجهان واقع و بر اساس انبوهی از متغیرها تحقق می‌یابد. بدون داشتن اطلاعات روز و ضروری، ممکن است تحلیل‌هایی انجام دهیم که عدم تحقق آنها اعتبار تحلیلگر را زیر سوال ببرد. متأسفانه در شرایط جنگ اقتصادی وبیم از استفاده بدخواهان و سودجویان و با وجود میل باطنی، برخی اطلاعات اقتصادی و توانایی‌ها قابل ارایه عمومی نیست، لذا به دوستان اقتصادی توصیه می‌کنم در ارایه تحلیل احتیاط لازم را داشته باشند. مدت کوتاه چند ماه اخیر نیز نشان داد که برخی از تحلیل‌های دور از واقعیت دوستان به جز ایجاد نگرانی بیشتر در مردم، ثمره‌ای نداشت.

   نرخ‌ها در بازار

به گزارش «تعادل»، بر اساس قیمت‌های روز شنبه 27بهمن 97، سامانه سنا نرخ لحظه‌ای دلار را 12200تومان و یورو را 14 هزار تومان اعلام کرد. همچنین میانگین نرخ‌های ارز برای روز پنج شنبه را برای دلار 12061 تومان، یورو 13955 تومان، پوند 15 هزار و 676 تومان، یوان 1809 تومان و درهم 3335 تومان، لیر ترکیه 2411 تومان اعلام کرده است. همچنین صرافی‌های ملی و بانکی، نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا را 11 هزار و 960 تومان بود و نرخ خرید هر دلار امریکا نیز 11 هزار و 860 تومان اعلام کردند و در بازار آزاد و نقدی نیز دلار 12330 تومان و درهم 3350 تومان معامله شد. از سوی دیگر، در بازار طلا نیز با اعلام اونس جهانی به نرخ 1321 دلار، و نرخ دلار بازار آزاد 12هزار 330تومان، نرخ طلا و سکه افزایش یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و 325 هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون و 200 هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۴5۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷70 هزار تومان معامله شد همچنین مظنه مثقال 17 عیار به قیمت یک میلیون و 677 هزارتومان و هر گرم 18 عیار 387 هزار تومان داد و ستد شد. همچنین بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز رسمی را اعلام کرد که طی آن نرخ ۱۷ ارز نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و نرخ ۱۷ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ ۱۳ ارز دیگر مانند دلار نیز ثابت بود. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال هر پوند انگلیس با ۱۱۰ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۴ هزار و ۱۴۰ ریال و هر یورو نیز با ۵۷ ریال رشد ۴۷ هزار و ۴۲۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

  رشد جهانی قیمت طلا، بازار سکه را تکان داد

در این زمینه، رییس کمیسیون تخصصی طلاو جواهر با اشاره به اینکه داد و ستدها هنوز راکد است پیش بینی کرد با این روند اونس جهانی و نرخ دلار، روی افزایش نرخ طلا و سکه نیز اثرگذار باشد.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، جهش قیمت طلا در بازارهای جهانی در نتیجه افت ارزش دلار امریکا، تاثیر خود را بر بازار مسکوکات و مصنوعات طلا گذاشت و روز شنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و 325 هزار تومان عرضه شده است.

قیمت جهانی طلا این روزها بیش از هرچیز تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار دارد؛ تا هفته گذشته سرمایه‌گذاران در انتظار نتایج مذاکرات تجاری امریکا و چین بودند و امیدواری‌ها به نتیجه بخش بودن این نشست‌ها، به تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شد و در نتیجه تقاضا برای خرید اوراق قرضه امریکا رو به افزایش نهاد و بنابراین هر اونس طلا تا نرخ 1303 دلار نیز پایین آمد.

با این حال در اواخر هفته گذشته دو شوک به بازار طلا وارد شد؛ نخست برگزاری نشست ورشو بود که به اعتقاد تحلیلگران نتایج مورد انتظار امریکا برای ایجاد هجمه علیه ایران از آن به دست نیامد و دیگری انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از رشد اقتصادی این کشور بود؛ این دو عامل دست به دست هم دادند و تضعیف ارزش دلار را در بازارها رقم زدند.در این میان انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد امریکا، این احتمال را در بازارها تقویت کرد که خبری از افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی این کشور نیست و بنابراین سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان یک سرمایه ایمن روی آورند.شاخص دلار امریکا و بهای طلا در بازارهای جهانی در جهت عکس یکدیگر عمل می‌کند؛ هرگاه ارزش دلار در بازارها تقویت می‌شود، بهای طلا برای خریدارانی که با ارزهای غیردلاری خریداری می‌کنند، گرانتر تمام می‌شود و بنابراین تقاضا برای خرید کمتر شده و بهای این فلز گرانبها کاهش می‌یابد. با این حال، افت ارزش امریکا فقط بازیگر افزایش بهای طلا در بازارها نبود بلکه گزارش‌های اقتصادی سایر کشورهای موثر در رشد اقتصادی جهان به ویژه حوزه اروپا و چین نیز نوید آن را می‌دهند که رشد اقتصادی جهان کند شده است.آنگونه که شبکه خبری بلومبرگ گزارش کرده، بهای طلا در بازارها به 1322 دلار و 49 سنت رسیده که حدود 10 دلار نسبت به دیروز افزایش یافته است.

   حباب سکه کاهش داشته است

محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در تحلیل شرایط حاکم بر بازار طلا گفت: با اینکه اواخر پنجشنبه گذشته (25 بهمن) نرخ‌ها در بازار طلا نزولی شده بود، اما به یک‌باره جهش طلا در بازارهای جهانی معادلات را به هم ریخت.

وی افزود: پنجشنبه گذشته هر اونس طلا به دلیل اجماع کلی امریکا و چین بر سر موضوع‌های تجاری تا 1303 دلار نیز پایین آمده بود اما به یک‌باره با جهش روبرو شد و به 1322 دلار در هر اونس رسید.

کشتی آرای تاکید کرد: بازار جهانی طلا این روزها تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد؛ برای نمونه نتایج نشست ورشو که شکست سیاست‌های امریکا را رقم زد، به تضعیف ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر شد و به دنبال آن قیمت طلا نیز رو به افزایش نهاد.کشتی آرای درباره وضعیت حباب قیمتی بازار طلا گفت: تا پیش از 22 بهمن ماه به دلیل انتشار برخی شایعه‌ها در فضای مجازی، تقاضا برای خرید تقاضا برای خرید طلا در بازار افزایش یافته بود اما اکنون شرایط کاملاً عادی است.وی افزود: به دلیل افزایش بها در بازارهای جهانی می‌توان گفت که حتی حباب در بازار سکه نیز کاهش یافته و از 580 هزار تومان در هفته گذشته، امروز به 540 هزار تومان رسیده است.

 

 

ارسال نظر