استان‌های غربی کشور در محاصره سیلاب

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۰۷
استان‌های غربی کشور در محاصره سیلاب

تعادل| در حالی که فضای مجازی و رسانه‌ای بیشترین توجهشان به مسائل مربوط به فوتبال بود، سیلی ویرانگر در خوزستان و چند استان غربی کشور خسارات سنگین به بار آورد.  بارش‌های سیل‌آسا در چند روز اخیر در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده، به نحوی که در خوزستان برخی روستا‌ها تخلیه و اردوگاه اضطراری ایجاد شده است.  گزارش‌های سازمان هواشناسی درباره استان خوزستان حکایت از بی‌سابقه بودن بارندگی‌های اخیر در ۴۰ سال گذشته دارد. همچنین در لرستان، ایلام و کرمانشاه بارش‌های سیل آسا، مسوولان مربوطه را در حالت آماده باش قرار داده است تا از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند. در حال حاضر راه‌های مواصلاتی 25 روستا در کرمانشاه بسته است و خسارات زیادی به خانه‌های روستایی وارد شده است. براثر طغیان رودخانه کشکان، جاده خرم‌آباد- پلدختر مسدود شد و سیل راه ارتباطی 50 روستا در دلفان و تاسیسات برق و آب آشامیدنی 49 روستای شهرستان پلدختر را قطع کرد. همچنین به شبکه‌های فاضلاب شهرهای خرم آباد، نورآباد و پلدختر خسارتی وارد شد. دیروز تمام مدارس نوبت صبح شهرستان‌های خرم آباد، پلدختر و چگنی، مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر و روستاهای نورآباد و مناطق طرحان کوهدشت، قلایی و بستام شهرستان سلسله تعطیل شد و احتمال می‌رود امروز نیز همه مدارس این منطقه تعطیل باشد.  اولین خطر در این راه متوجه روستا‌های حاشیه رودخانه‌ها شد چراکه سیل بند‌های احداثی روستا‌ها با وجود همه تذکرات، ترمیم و احداث نشده بود. باوجود تلاش دهیاران و مردم و برخی مسوولان برخی سیل بند‌ها توان مقابله با آب را نداشتند و شکستند.

  مدیریت ضعیف آب و برق خوزستان

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان با انتقاد از مدیریت ضعیف مدیرعامل سازمان آب و برق اظهار کرد: سیل سال گذشته از پایین‌دست سد دز شهرستان دزفول شروع و تقریبا این شهر با شهرستان سیل بند‌های آلبوعفری، رفیع و شعیبیه شکسته شدند و مزارع کشاورزی و منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شدند. شهر رفیع و چندین روستا به دستور استاندار خوزستان تخلیه شدند و مدیران استانی تا رسیدن شهر به وضعیت نرمال به دستور شریعتی ممنوع‌الخروج هستند. قاسم ساعدی اظهار کرد: سیل‌بند‌هایی را که در سیل سال ۹۶ تخریب‌شده باید تعمیر کنیم تا مشکلات دیگری برای مردم ایجاد نشود. متأسفانه ۱۶روستا در سیل تا سقف زیر آب بوده و اگر در آینده به دلیل مدیریت ضعیف، سد دز خوب مدیریت نشود و سیلی رخ بدهد، بازهم مردم آسیب جدی می‌بینند. به دنبال شدت گرفتن سامانه بارشی در مناطق شمالی، شمال شرقی و شرق استان خوزستان و بالا آمدن آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون، روستا‌هایی در شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان، هویزه، شوشتر و اهواز دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند.

   دستور فرمانده کل سپاه برای

 امدادرسانی به سیل‌زدگان خوزستان

به دنبال وقوع سیل در استان‌های جنوبی و غربی، سخنگوی سپاه از دستور سرلشکر جعفری برای کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل خوزستان خبر داد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر،  سردار رمضان شریف افزود: یگان‌ها و نیروهای سپاه حضرت ولیعصر عجل‌الله و بسیج با حضور در محل‌های آسیب دیده، مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند؛ همچنین امکانات و ماشین‌آلات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در منطقه، در هماهنگی و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای امدادی برای رفع مشکلات و موانع و جلوگیری از خسارت‌ها فعال هستند.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز در پی وقوع سیل در استان خوزستان به همه یگان‌های نیروی زمینی سپاه و هوانیروز در سطح استان دستور داد که نسبت به امداد رسانی و رفع نیازهای سیل‌زدگان اقدامات لازم را انجام دهند.  غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با توجه به شرایط اضطراری پیش‌آمده برای روستا‌های حاشیه رودخانه‌های خوزستان اقدام به برگزاری نشست ستاد بحران کرد و با اشاره به بارش‌های قابل‌ملاحظه در روز‌های آینده در بالادست رودخانه‌های استان، گفت: با توجه به بحران احتمالی فعلا مدیران از استان خارج نشوند. با توجه به پیش‌بینی حجم آب فراوان پشت سد کرخه، مخزن شماره ۴ و ۵ تالاب هورالعظیم به‌طور موقت بازگشایی می‌شوند تا به ظرفیت تالاب افزوده شود و حجم آب خروجی مشکلی برای مردم منطقه ایجاد نکند.   او افزود: بارش‌های فراوانی در بالادست و پایین‌دست سد‌های خوزستان پیش‌بینی‌شده است به همین دلیل جاری شدن روان آب‌ها و سیلاب‌ها ممکن است مشکلاتی را برای بعضی مناطق ایجاد کند که در این خصوص بازدید‌هایی از مناطق مختلف صورت گرفت و اقدامات لازم انجام شد.  استاندار خوزستان با بیان اینکه تالاب هور‌العظیم ظرفیت بیشتری برای پذیرش آب دارد، اظهار کرد: حجم آب فراوان پشت سد کرخه پیش‌بینی می‌شود و ممکن است خروجی سد کرخه افزایش یابد. او ادامه داد: مخزن شماره ۴ و ۵ که استفاده بهینه زیادی از آنها نمی‌شود به‌طور موقت بازگشایی می‌شوند تا به ظرفیت تالاب افزوده شود و حجم آب خروجی مشکلی برای مردم منطقه ایجاد نکند. تاکنون میزان خسارت احتمالی سیل مشخص نشده اما گزارش‌ها حاکی از خسارت سنگین سیل در این مناطق است. تا این لحظه خبری از تلفات جانی گزارش نشده است.


دستور روحانی به وزیر کشور برای بسیج کمک‌رسانی به سیل‌زدگان

   رییس‌جمهوری پس از اخذ آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در شماری از استان‌های جنوبی و غربی کشور به وزیر کشور دستور داد همه امکانات لازم در سطح استان‌های سیل‌زده و مناطق همجوار برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور خواست تا ضمن تشکیل ستادی متشکل از مسوولان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط روند مدیریت سیلاب‌ها و حوزه‌های آبگیر و همچنین رسیدگی به مناطق سیل‌زده از نزدیک نظارت و مدیریت شود.

به همین منظور و به نمایندگی از سوی رییس‌جمهوری، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری به همراه تعدادی از مسوولان دستگاه‌های خدماتی و امدادی حاضر در ستاد مذکور، عازم مناطق سیل‌زده خواهد شد.  روحانی همچنین آمادگی کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط و تمهید پیش‌بینی‌های لازم در جهت به حداقل رساندن خسارات و به‌ویژه آمادگی و هماهنگی کامل نیروهای امدادی و هلال احمر را مورد تاکید قرار داد.

ارسال نظر