دستوری برای بستن اینستاگرام به دولت ابلاغ نشده است

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۶۵
دستوری برای بستن اینستاگرام به دولت ابلاغ نشده است

گروه دانش و فن  مرجان محمدی

 فیلتر کردن اینستاگرام مدتی است که از سوی برخی مسوولان مطرح می‌شود، ‌این در حالی است که برخی از مسوولان شدیدا خواستار فیلتر اینستاگرام هستند و معتقدند که اینستاگرام باید در کشور فیلتر شود زیرا نماینده پاسخگویی در کشور ندارد، همچنین در راستای حمایت از پیام رسان‌های داخلی باید فیلتر شود. هرچند که وزیر ارتباطات به دفعات اعلام کرده است که اینستاگرام فیلتر نمی‌شود و دولت تصمیمی برای فیلتر این شبکه اجتماعی ندارد. حال به نظر می‌رسد اختلاف نظر برای فیلتر اینستاگرام بین وزیر ارتباطات و برخی مسوولان از جمله نمایندگان مجلس موافق با فیلترینگ بالا گرفته است بطوریکه روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تصمیم فیلترینگ اینستاگرام از سوی دولت، گفت: هیچ امر حاکمیتی برای بستن اینستاگرام به دولت ابلاغ نشده است.

 محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به نقل از کریمی قدوسی نماینده مجلس از وزیر ارتباطات که اینستاگرام به زودی فیلتر می‌شود، در توئیتی نوشت: نظر یک نهاد، نظر حاکمیت نیست. هیچ امر حاکمیتی بر انسداد شبکه اجتماعی اینستاگرام به دولت ابلاغ نشده است.

وزیر ارتباطات در ادامه نوشت: در مجلس به آقای کریمی قدوسی عرض کردم که چه نهادی برای اولین‌بار نسخه‌های فارسی تلگرام را طرح و حمایت کرد و ما نقشی نداریم؛ نمی‌دانم چرا این سخنان را فیلتر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: “ آذری جهرمی به من گفت اینستاگرام را به زودی فیلتر می‌کنیم. فیلتر اینستاگرام تصمیم حاکمیت است و وزیر ارتباطات به خود من گفت به زودی انجامش می‌دهم. “

قدوسی درباره عملیاتی نشدن فیلتر اینستاگرام تاکنون عنوان کرد: « حسن روحانی اجازه این کار را نمی‌دهد و رییس‌جمهور و وزیرش در بحث فیلترینگ با هم اختلاف نظر دارند.» وی همچنین درخصوص سخنان آذری جهرمی مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات نقشی در نسخه‌های فارسی تلگرام ندارد، نیز گفته است: «اگر این فرد چنین اظهاراتی کند، از الفبای حاکمیت مطلع نیست و خودش را به عنوان وزیر زیر سوال می‌برد و اختیاراتش را نفی می‌کند. تمام موضوعات اجتماعی و حتی به نحوی مسائل فردی و شخصی در یک نظام، حکومت و ایدئولوژی، به خصوص در عرصه منافع عمومی جنبه‌های حاکمیتی پیدا می‌کند و هیچکس نمی‌تواند بگوید فضای مجازی، پیام‌رسان‌ها و هاتگرام خارج از حاکمیت و متعلق به بخش خصوصی است و ما به آن کاری نداریم.» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای تاکید کرد: « کسانی‌که اکنون در هاتگرام و طلاگرام مدیریت می‌کنند، در چارچوب وزارت ارتباطات کار می‌کنند و همگی جزو دولت و حاکمیت هستند.»  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه فیلتر اینستاگرام تصمیم حاکمیت است و آذری جهرمی به او گفته “به زودی اینستاگرام را فیلتر می‌کنیم “، افزود: روحانی نمی‌گذارد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش نیز ابوالحسن فیروزآبادی در جمع خبرنگاران در توضیح مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و مقررات فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی اظهار داشت: طبق این سند پیام‌رسان‌های خارجی دارای بیش از یک میلیون کاربر باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشند زیرا همچنان که پیام‌رسان‌ها در اروپا حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را خارج کنند در ایران نیز نباید اطلاعات اجتماعی، اقتصادی و خصوصی مردم را از کشور خارج کنند.وی در پاسخ به این سوال که این تعریف شامل شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود، گفت: تعریف

پیام‌رسان در این سند شامل شبکه‌های اجتماعی است.دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا با این تعریف فعالیت اینستاگرام در کشور غیرقانونی است، گفت: سیاست را توضیح دادم اینکه اجرا در چه مرحله‌ای باشد، متفاوت است اما طبق این سند اینستاگرام در داخل کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان را خارج نکند. و این شامل اینستاگرام نیز می‌شود .

 ۸۸۰۰ سیم کارت مزاحم قطع شد

پس از توییت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اینستاگرام وی در توییتی دیگر خبر از از قطع ۸۸۰۰ سیم کارت مزاحم داد و نوشت: آمار شکایت از پیامک‌های مزاحم کاهش یافت.‌وی همچنین اضافه کرد: آمار شکایت از پیامک‌های مزاحم نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است که نشان از این دارند که سیستم به‌خوبی کار می‌کند. این قاطعیت را ادامه می‌دهیم هرچند برای برخی خوشایند نباشد.

قطع پیامک‌های مزاحم از جمله مواردی بود که رییس‌جمهور در بازدی از وزارت ارتباطات اعلام کرد و از وزیر ارتباطات خواست تا هرچه سریعتر به موضوع پیامک‌های مزاحم رسیدگی شود، ‌پس از دستور رییس‌جمهور به وزیر ارتباطات برای قطع پیامک‌های تبلیغاتی، آذری جهرمی از اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم‌کارت تلفن همراه در اختیار ارسال‌کنندگان پیامکهای مزاحم قرار می‌دهند خبر داد.

وی گفت: موضوع جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و اجرایی خواهد شد. حال پس از گذشت 9 روز وزیر ارتباطات خبر از قطع سیم کارت‌های مزاحم و کاهش آمار شکایت می‌دهد .

 

 

ارسال نظر