اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۷۴

توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار

مهر|رییس امور بازرسی اصناف گفت: هم‌اکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود. علیرضا نیک‌آیین با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده، افزود: این افراد قطعات تقلبی بی‌کیفیت را در بسته بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند، به نحوی که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست. او با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه‌های خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد، گفت: این موضوع باعث طرح شکایات بسیار زیادی از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه شده است. رییس امور بازرسی اصناف افزود: این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نیک آیین با اشاره به اینکه ما آمادگی لازم برای همکاری با سازمان‌های ذیصلاح به منظور مقابله با سودجویان را داریم ادامه داد: در بین این قطعات، فیلترهای تقلبی هم سبب ایجاد خسارت بسیار شدید برای مصرف‌کنندگان می‌شود، زیرا همین فیلتر می‌تواند موتور خودرو را از بین ببرد.او با بیان اینکه بخشی از این قطعات در کشور تولید و بخشی نیز وارد می‌شود گفت: توان تولید شرکت‌های قطعه ساز داخلی به اندازه حجم تولید خودرو نیست بنابراین این بخش نیاز به واردات قطعات دارد که همین روند زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است. رییس امور بازرسی اصناف افزود: نبود خدمات پس از فروش قطعه یکی از معضلات این بخش است به همین دلیل تعمیر کاران خودرو به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارات زیادی می‌شوند، زیرا امکان تشخیص قطعه تقلبی از اصلی وجود ندارد. نیک آیین گفت: ورود قطعه اصلی به کشور به دلیل روند تعیین شده در دریافت ارز نیمایی و شکل واردات به سختی انجام می‌شود و این در حالی است که ما با نزدیک شدن به شب عید و نیاز خودروها به آماده‌سازی برای مسافرت، با کمبود قطعات هم مواجه هستیم. او خرید از قطعه‌سازان اصلی را راهکار مقابله با قطعات تقلبی در بازار دانست و افزود: قطعه در گمرک وجود دارد، اما ورود آن به کشور بسیار سخت و در حجم بسیار کم انجام می‌شود. رییس امور بازرسی اصناف با اشاره به نیاز ماشین‌های راه‌سازی، مسافربری و کامیون‌ها به قطعات با کیفیت ادامه داد: ‌با نزدیک شدن به پایان سال و شروع سفرهای نوروزی خودروهای مسافربری نیاز به برخی آماده‌سازی‌ها و تعویض قطعه دارند که حتما باید برای این بخش برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود.

نگرانی تولیدکنندگان

از لایحه بودجه ۹۸

تسنیم| رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به افزایش بودجه شرکت‌های دولتی و کاهش اخذ مالیات از آنها در سال ۹۸، گفت: تصمیم‌گیری دولت در تدوین بودجه سال آینده تولیدکنندگان را در نگرانی قرار داده است. سید عبدالوهاب سهل آبادی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه ثبات نرخ ارز باعث شده تا بخشی از فعالیت‌های تولیدکنندگان رونق پیدا کند، اظهارکرد: اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که تصمیم‌گیری دولت در تدوین بودجه سال آینده تولیدکنندگان را در نگرانی قرار داده است. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به افزایش بودجه شرکت‌های دولتی و کاهش اخذ مالیات از آنها در سال 98، افزود: دولت به جای کوچک کردن خود مدام درصدد اعمال تصمیم‌گیری‌ها برای افزایش تصدی‌گری خود است. او اضافه کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان با تمام توان مشغول حفظ واحدهای تولیدی هستند اما باید از دولت پرسید آیا در شرایط تشدید تحریم‌ها حمایت ویژه‌ای از تولیدکنندگان داشته است. آنها هر روز با نگرانی فعالیت کرده و نمی‌دانند در روزهای آینده با چه مشکلات جدیدتری روبرو خواهند شد. سهل آبادی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت باید برنامه روشن خود را برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی اعلام کند تا تکلیف واحدهای تولیدی هم مشخص باشد.

از سرگیری ثبت شرکت‌های ایرانی در منطقه آزاد «صحار»

پایگاه خبری اتاق ایران| با پیگیری‌های اتاق مشترک ایران و عمان و سفارت ایران در «مسقط»، کار ثبت شرکت‌های ایرانی که در منطقه آزاد «صحار» متوقف شده بود، دوباره آغاز شد. طبق اعلام اتاق مشترک ایران و عمان، روند ثبت شرکت‌های ایرانی که به دلیل تحریم‌های جدید متوقف شده بود، بر اساس تصمیم پارلمان حقوقی منطقه آزاد «صحار» با شرایط جدید آغاز شده است. بر اساس این تصمیم، آن دسته از شرکت‌هایی که نوع کالا و خدمات آنها و همچنین نام مدیران و و سهامدارانشان درلیست تحریم‌های اعمالی نباشد می‌توانند در زمینه مواد غذایی، صنایع فلزی، لجستیک و زیرساخت‌های نفت گاز و پتروشیمی اقدام به ثبت شرکت کنند. همچنین آن دسته از شرکت‌هایی که بخشی از تولید خود را در خاک عمان انجام دهند می‌توانند از مزایای گواهی مبداء عمانی بهره‌مند شوند. علاوه بر این، حمل و نقل دریایی و کانتینری کالاهای غیر تحریمی بین بنادر ایران و عمان برقرار است و امکان ترانزیت کالاهای ایرانی از بندر صحار به سایر کشورها فراهم است. حمایت از افتتاح حساب بانکی واحدهای تولیدی شرکت‌ها با سهامدار ایرانی، برای بهره‌مندی از حساب ارزی بانک‌های عمانی از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده در منطقه آزاد صحار برای ایرانی‌ها اعلام شده است.

 

ارسال نظر