کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۰:۳۴:۱۹
کد خبر: ۱۳۶۳۴۵

قیمت حامل‌های انرژی بدون تغییر

ایرنا| بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در روز سه‌شنبه برگزار شد، درباره وضعیت نفت در لایحه بودجه 98 گفت: دولت به دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه است. به همین دلیل مالیات‌ها در سال آینده افزایش پیدا کرده است.

وزیر نفت گفت: نرخ فروش هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده 54 دلار پیش بینی شده و قیمت حامل‌های انرژی تغییر نکرده است.

وی بیان کرد: در بخش هزینه‌های بودجه باید تحولاتی ایجاد شود و براساس صحبت‌های رییس‌جمهوری باید با اصلاح ساختار به دنبال کاهش هزینه‌ها باشیم.

وزیر نفت تاکید کرد در لایحه بودجه سال آینده قیمت حامل‌های انرژی تغییری نکرده است.

«در برخی موارد قیمت برآورد شده در بودجه سالانه تغییر می‌کند؛ به‌طور مثال امسال هر بشکه نفت بیش از 70 دلار به فروش می‌رسد در حالی که در بودجه 55 دلار در نظر گرفته شده بود اما نرخ 54 دلار برآورد شده برای لایحه بودجه سال آینده متعارف است».

وزیر نفت در پاسخ به اینکه با اصلاحات انجام گرفته بر لایحه بودجه وابستگی به نفت کاهش پیدا کرد، توضیح داد: این بخش تغییر چندانی نداشت اما هزینه‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد.

وی افزود: میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بودجه ایران کمترین وابستگی را به نفت دارد و در مقایسه با کشورهای همسایه در وضعیت خوبی قرار گرفته اما سیاست کلان کشور کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است.

زنگنه تاکید کرد شرایط فعلی فرصتی است که ما از آن به‌درستی استفاده می‌کنیم.

برنت صعود کرد

ایسنا|قیمت‌های نفت در معاملات اندک روز چهارشنبه وضعیت یکسانی نداشت و در حالی که شاخص قیمت نفت امریکا از ضرر سنگینی که در معاملات پیشین داشت، اندکی بهبود پیدا کرد اما قیمت نفت برنت افزایش یافت داشت.

به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا با 68 سنت افزایش، به ۴3.21 دلار در هر بشکه رسید. نفت امریکا روز دوشنبه ۶.۷ درصد سقوط کرده و در ۴۲.۵۳ دلار در هر بشکه بسته شده بود که پایین‌ترین قیمت از ژوئن سال ۲۰۱۷ بود. در این بین بهای معاملات آتی نفت برنت 70 سنت افزایش یافت و به ۵1.17 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۶.۰۲ درصد سقوط کرده و در 49.93 دلار در هر بشکه بسته شده بود که پایین‌ترین قیمت از جولای 2017 به این بود.

براساس گزارش رویترز، بحران سیاسی امریکا که با تعطیلی بخشی از دولت فدرال ایجاد شده نیز بر نگرانی‌های بازار اضافه کرده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد: این تعطیلی تا زمانی که درخواست‌های وی برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک برآورده شود، ممکن است ادامه پیدا کند.

امیدواری «نواک»  به ثبات نفت در 2019

ایسنا| وزیر انرژی روسیه اعلام کرد قیمت نفت که در سه ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است، در نیمه اول سال ۲۰۱۹ ثبات بیشتری خواهد یافت. الکساندر نواک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت: تصور می‌کنم در طول نیمه اول به دلیل اقدامات مشترک کشورهای اوپک و غیراوپک که اوایل دسامبر درباره آن توافق شد، وضعیت بازار نفت ثبات و تعادل بیشتری پیدا کند.

نواک همچنین اظهار کرد که هیچ پیشنهادی برای برگزاری دیدار اضطراری با اوپک وجود ندارد و وی کاهش قیمت‌های نفت را ناشی از عوامل اقتصاد کلان می‌داند. بر اساس گزارش رویترز، وزیر انرژی روسیه گفت: این عوامل بنیادین کاهش تقاضا در زمستان و البته افت فعالیت اقتصادی جهانی در پایان سال و افت بازارهای سهام هستند.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شامل روسیه با هدف متعادل کردن بازار، اوایل ماه میلادی جاری برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ موافقت کردند.

هند به دنبال تمدید معافیت‌ نفتی

ایلنا| سانجیو سینگ، رییس شرکت نفت هند نفت ایران را دارای جایگاه مهمی برای حفظ تعادل بازار جهانی دانست. به گزارش بیزینس آنلاین، سانجیو سینگ در پاسخ به سوال مربوط به راهبرد هندوستان بعد از پایان معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت از ایران گفت، بگذارید ببینیم چه می‌شود ما همچنان شش ماه برای ادامه واردات وقت داریم.

یکی از منابع حوزه انرژی هند در این باره گفت: هند به خرید نفت از ایران در سال ۲۰۱۹ ادامه می‌دهد و احتمال دارد این تجارت با حجم کمتری نسبت به سال گذشته باشد ولی ما امیدوار هستیم که امریکا با فشارهای خود مانع این ارتباط تجاری نشود.

به گفته این مقام هندی، هند به ادامه خرید نفت از ایران بعد از پایان معافیت‌ها، امیدوار است؛ چراکه مذاکرات فشرده و مهمی در این خصوص بین هند و امریکا صورت گرفته است و در این مذاکرات دولت هند اعلام کرده است تا پیدا کردن جایگزین مطمئنی برای نفت ایران به روابط تجاری خود با تهران ادامه خواهد داد.

دولت امریکا از مقدار مجاز واردات نفتی که کشورهای معاف شده شامل حالشان شده است صحبتی نکرده است و این موضوع باعث خوش‌بینی دولت هند برای تمدید و ادامه همکاری با ایران شده است.

 

ارسال نظر