«اینستاگرام» در آستانه فیلتر شدن

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۰۲:۰۴
کد خبر: ۱۳۵۹۴۸
«اینستاگرام» در آستانه فیلتر شدن

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

طی چند روز اخیر اینترنت با مشکل مواجه شده است، ‌این در حالی است که برخی کاربران گزارش‌هایی را در خصوص اختلال در اینستاگرام و تلگرام را داده‌اند، ‌از سوی دیگر روز پنجشنبه نامه‌ای در فضای مجازی و در صفحات مختلف منتشر شد که کاربران گمانه زنی‌هایی را برای فیلترینگ اینستاگرام در صفحات خود منتشر کردند، ‌در این خصوص و برای اطمینان کاربران روز گذشته روابط عمومی وزارت ارتباطات در توییتر خود نوشت: نامه منتشر شده در فضای مجازی به ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی باز می‌گردد و ارتباطی با فیلتر شدن اینستاگرام ندارد .

وی در ادامه نوشته است: ‌در ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی آمده است که اگر خانواده‌ای بسته اینترنتی بدون اینستاگرام می‌خواهد امکانش فراهم شود، ‌و این مساله ارتباطی با فیلتر کردن تلگرام ندارد .

حال در روزهایی که کاربران جسته و گریخته از فیلتر شدن اینستاگرام خبر می‌دهند و معتقدند که بعد از صحبت‌های سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور مبنی بر در خواست جمعی از علما، اساتید و دانشجویان برای فیلتر شدن اینستاگرام، ‌این مهم در دستورکار قرار گرفته است و با نامه‌ای که در فضای مجازی دست به دست می‌شود بی‌ارتباط نیست. گفتنی است چندی پیش جواد جاویدنیا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اینکه چندی پیش صحبت‌هایی مبنی بر احتمال فیلترینگ اینستاگرام مطرح شده بود. آیا قرار است این شبکه اجتماعی فیلتر شود؟ گفت: اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد. متأسفانه میزان جرایمی که در بستر جرم خیز اینستاگرام به وجود آمده و هر روز رو به رشد است را می‌توان به عنوان یک فاجعه نام برد و خانواده‌های زیادی درگیر آسیب‌های آن شده و از این مساله گلایه‌مند هستند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه افزود: بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ این نرم افزار هستند. حتی برخی تمام مسوولان فضای مجازی کشور را که هر کدام به نحوی در این فضا نقش دارند به خاطر عدم جلوگیری و برخورد با این پدیده مسوول گمراهی تک تک افراد جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان می‌دانند و بی‌غیرت خطاب می‌کنند و حق هم دارند. سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور افزود: قوه قضاییه در این خصوص تذکرات لازم را داده است و بنا دارد محکم و استوار پیگیر اجرای قانون در همه زمینه‌ها باشد.

حال در شرایطی که زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسد و اینستاگرام به عنوان اپلیکیشن پرطرفدار می‌رود تا در زمره دیگر اپلیکیشن‌های فیلتر شده قرار بگیرد، معاون وزیر ارتباطات در توییتی معنا‌دار که آن را روز گذشته روی توییتر خود منتشر کرده است خبر از سخت‌تر شدن فیلترینگ طی روز‌های آینده داده است و نکته مهم اینکه اعلام کرده است وزارت ارتباطات در این خصوص نقشی ندارد. وی در ادامه توییت خود نوشته است: ‌هنوز برای فیلتر شدن اینستاگرام تصمیمی از سوی مراجعه مربوطه اتخاذ نشده است، اما عده‌ای به‌شدت به دنبال فیلتر شدن اینستاگرام هستند. امیر ناظمی همچنین در توییت خود به پایان فرصت هاتگرام و طلاگرام اشاره کرده و نوشته است: با توجه به اعلام پایان فرصت مستقل شدن هاتگرام و طلاگرام (تلگرام طلایی) تا آخر آذرماه از پیام رسان تلگرام نتیجه‌گیری می‌کنم شاهد اختلالاتی برای جدی شدن فیلترینگ باشیم.

وی گفت: فیلترینگ طی روزهای آینده سخت‌تر خواهد شد و ما هم در این موضوع نقشی نداریم. من فقط اطلاع‌رسانی می‌کنم. درهر صورت به نظر می‌رسد از سوی برخی مراجع مربوطه فیلتر شدن اینستاگرام کلید خورده است و شاید اختلالات چند روز اخیر در اینستاگرام و اینترنت کشور بی‌تاثیر از تصمیم این مراجع نباشد .

فیلتر شدن اینستاگرام به صورت جدی از تیرماه سال 97 از سوی معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در دستور کار قرار گرفت، ‌هرچند این خبر با واکنش‌های گوناگونی مواجه شد و در جنجالی‌ترین واکنش وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت: موضوع پیگیری برخی برای «فیلتر» سرویس‌های مختلف اینترنتی تازگی ندارد. «رفع فیلتر» توئیتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد. آنچه تازگی دارد طرح یک موضوع قدیمی توسط برخی رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری شفاف‌سازی سوءاستفاده‌کنندگان ارزی اخیر است. حال در شرایطی که کاربران امیدی برای رفع فیلتر توییتر داشتند و طی چند هفته اخیر اعضای کابینه دولت با حضور خود در توییتر به نوعی اعتراض خود را به فیلتر بودن این شبکه اجتماعی اعلام کرده‌اند و خواستار رفع فیلتر آن هستند، برخی مراجع در حال تصویب فیلتر شدن اینستاگرام هستند تا با فیلتر شدن این اپلیکیشن پرطرفدار کام کاربران بیش از پیش تلخ شود.

 

ارسال نظر