دولت ترامپ زیر ذره‌بین دموکرات‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۲۸
دولت ترامپ زیر ذره‌بین دموکرات‌ها

گروه جهان| طلا تسلیمی|

دموکرات‌ها این هفته برای انتخاب نامزد خود برای ریاست مجلس جدید نمایندگان آماده می‌شوند. در همین حال، به نظر می‌رسد که این حزب قصد دارد با تکیه به قدرت‌های قانونی خود در پی کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره کنگره، درباره دونالد ترامپ و دولت او تحقیقاتی انجام دهد که اختیارات برای بازجویی، جمع‌آوری شواهد برای صدور احضاریه و اجبار شاهدان به شهادت را نیز شامل می‌شود. انتظار می‌رود حضور دموکرات‌ها در کرسی‌های کمیته‌های مجلس نمایندگان همچون کمیته‌های قضایی، راه‌ها و شیوه‌ها، اطلاعاتی و نظارتی به تحت نظر قرار گرفتن ترامپ و حتی آغاز روند اعلام جرم علیه او منجر شود.

به نوشته فایننشال‌تایمز، اقدامات این مقامات که در ماه ژانویه کنترل مجلس نمایندگان را به دست می‌گیرند، می‌تواند شرایط ریاست‌جمهوری ترامپ در دو سال آینده را تعریف کند و بر دستورکار او برای کمین‌های انتخاباتی 2020 تاثیر بگذارد. رافائل پروبر، یکی از مدیران شرکت حقوقی «ایکین گامپ» در بررسی تحقیقات کنگره گفت: «دموکرات‌ها به‌دقت درباره چگونگی استفاده از اختیارات خود برای احضار رییس‌جمهوری می‌اندیشند. همه اینها به مثابه موزاییک‌هایی هستند که آنها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 کنار یکدیگر قرار می‌دهند.» ترامپ گفته اگر دموکرات‌ها به دنبال تحقیقات توسط مجلس نمایندگان باشند، «حالت جنگی» اتخاذ خواهد کرد: «اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما هم همانند آنها عمل خواهیم کرد و دولت به یک بن‌بست می‌رسد. و من آنها را مقصر می‌دانم.» هشت مساله اصلی وجود دارد که دموکرات‌ها می‌توانند برای آغاز تحقیقات درباره ترامپ و دولت او به آن بپردازند:

1- سوابق مالیاتی و بانکی

نانسی پلوسی که مدافع مقام ریاست مجلس نمایندگان است، گفته یکی از اولین اقداماتی که حزب او انجام می‌دهد، بررسی سوابق مالیاتی ترامپ خواهد بود. ترامپ در کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 با امتناع از انتشار اسناد مالیاتی خود، سنتی دیرینه را نقض کرد. او اولین نامزد ریاست‌جمهوری است که از سال 1976 تاکنون از انتشار اسناد مالیاتی خود امتناع کرده. انتظار می‌رود که ماکسین واترز رییس آتی کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان از قدرت خود برای درخواست اسناد مالیاتی ترامپ از وزارت خزانه داری ایالات متحده استفاده و ارتباطات رییس‌جمهوری با دویچه بانک، یکی از بزرگ‌ترین طلبکارانش، را بررسی کند.

2- تجارت‌ها و درآمدهای شخصی ترامپ

الایژا کامینگز رییس آتی کمیته نظارت بر مجلس نمایندگان گفته که قصد دارد امور تجاری ترامپ را مورد بررسی قرار دهد، به‌ویژه اینکه آیا رییس‌جمهوری با پذیرایی از مقامات خارجی در مجموعه هتل‌های ترامپ برای منافع شخصی خود استفاده کرده است یا خیر، چراکه چنین کاری به‌معنای نقض بند مربوط به درآمدهای رییس‌جمهوری در قانون اساسی خواهد بود. این بند مقامات دولتی را از دریافت هر گونه وجه نقد از نمایندگان کشورهای خارجی منع می‌کند.

3- روسیه

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان اوایل سال جاری میلادی به تحقیقات یک ساله خود درباره ارتباط بین کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری ترامپ و روسیه پایان داد. اعضای جمهوری‌خواه این کمیته گفتند که هیچ شواهد و مدارکی دال بر تبانی کمپین ترامپ و روسیه پیدا نکرده‌اند. اقلیت دموکراتیک به رهبری آدام شیف که از ژانویه ریاست این کمیته را بر عهده خواهد گرفت، وعده داده است که به این تحقیقات ادامه دهد. شیف در این زمینه سندی 21 صفحه‌ای تهیه کرده که یک نقشه‌راه تحقیقات احتمالی حزب دموکرات محسوب می‌شود. او مساله پولشویی روسیه را به عنوان یک مساله فوریتی مطرح کرده چرا که «مطمئن نبوده» رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات فدرال در تحقیقات درباره ارتباط کمپین ترامپ و روسیه، مجاز به ورود به این مساله بوده باشد.

4- برت کاوانا

جرولد نادلر رییس بعدی کمیته قضایی مجلس نمایندگان وعده داده تا درباره این مساله تحقیق کند که آیا برت کاوانا در زمان نامزدی برای عضویت در دیوان عالی در جلسه استماع در سنا در ماه سپتامبر شهادت دروغ داده است یا خیر. شهادت کاوانا به مساله ادعای تجاوز به کریستین بلیسی در بیش از 30سال پیش مربوط می‌شد که کاوانا آن را رد کرد. احتمال بررسی‌های گزارش اف‌بی‌آی درباره ادعای مطرح شده علیه کاوانا هم وجود دارد.

5- استفاده از ایمیل و تلفن شخصی

بر اساس گزارش واشنگتن پست، بررسی‌ها در کاخ سفید نشان داده که ایوانکا ترامپ دختر رییس‌جمهوری و مشاور ارشد او برای بررسی مسائل دولتی در صدها مورد از ایمیل شخصی استفاده کرده است. نمایندگان کامینگز که ریاست کمیته نظارت بر مجلس نمایندگان را بر عهده خواهد گرفت، گفته‌اند که او قصد دارد به تحقیقات درباره سابقه رییس‌جمهوری و قانون سوابق فدرال ادامه دهد و این مساله را بررسی کنند که ایوانکا قوانین مربوطه را رعایت کرده است یا خیر. در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 2016، ترامپ هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات را متهم کرد که با استفاده از ایمیل شخصی برای رسیدگی به اطلاعات محرمانه کل کشور را به خطر انداخته است.

6- مجوز‌های امنیتی کاخ سفید

دموکرات‌ها بررسی وضعیت مجوزهای امنیتی کاخ سفید پس از استعفای رابرت پورتر، رییس کارکنان کاخ سفید را خواستار شده‌اند. پورتر در حالی به اسناد حساس و محرمانه دسترسی داشت که هنوز مجوزهای مربوطه را دریافت نکرده بود.

7- متیو ویتکر دادستان کل موقت

رییس‌جمهوری امریکا جف سشنز وزیر دادگستری را یک روز پس از انتخابات میان دوره مجبور به استعفا کرد و متیو ویتکر، رییس سابق کارکنان سشنز را به عنوان جایگزین او انتخاب کرد. جرولد نادلر، رییس آتی کمیته قضایی مجلس نمایندگان، گفت که درباره اخراج جف سشنز تحقیقاتی صورت خواهد گرفت. مساله‌ای که در این رابطه مطرح است، خطر ممانعت از تحقیقات مولر است که دادستان کل مسوولیت نظارت بر آن را برعهده دارد.

8-تهدیدها علیه رسانه‌ها

دموکرات‌ها قصد دارند تحقیقاتی را هم درباره ادعاهای مطرح شده در ارتباط با مداخله ترامپ برای ممانعت از انتشار آنچه «اخبار جعلی» می‌نامد، انجام دهند. از جمله این مسائل تلاش برای جلوگیری از ادغام شرکت «تایم وارنر» شرکت مادر «سی‌ان‌ان» با شرکت «ای‌تی‌اندتی» و همچنین افزایش هزینه‌های ارسال پستی پرداختی توسط «آمازون» با هدف آسیب رساندن به جف بیزاس مدیرعامل این شرکت و مالک «واشنگتن‌پست» است.

 

 

ارسال نظر