ارزیابی کمتر از خسارت واقعی از اعتبار بیمه می‌کاهد

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۵۵
ارزیابی کمتر از خسارت واقعی از اعتبار بیمه می‌کاهد

گروه بانک و بیمه |

در شرایطی که افزایش نرخ تورم، هزینه‌های خانوارها و شرکت‌ها را در زمینه‌های مختلف افزایش داده، در حوزه صنعت بیمه نیز هزینه‌های پرداخت خسارت با افزایش قابل توجهی همراه شده و مدیران صنعت بیمه، نه تنها با چالش‌های تورم که گریبان صنعت بیمه را گرفته مواجهند، بلکه از سوی دیگر، خواستار تغییر نرخ‌های حق بیمه هستند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های روبه افزایش پرداخت خسارت، بیمه اتکایی و... را پرداخت کنند.

به گزارش تعادل، از سوی دیگر، مدیران صنعت بیمه از رقابت‌های ناسالم و نرخ شکنی برخی شرکت‌ها برای جذب مشتری با رقم کمتر و در نتیجه کاهش کیفیت ارایه خدمات و همچنین کاهش درآمد شرکت‌های بیمه ابزار نارضایتی کرده و خواستار هماهنگی و تعیین نرخ‌هایی هستند که شرکت‌های بیمه را سرپا نگه دارد و از خسارت و رشد هزینه‌های بیشتر به بیمه گران جلوگیری کند.

در ماه‌های اخیر، برخی بیمه شده‌ها با توجه به رشد قیمت خودرو، مسکن، دارو، کالاها و خدمات مختلف و در نتیجه رشد هزینه‌های تامین خسارت، تعمیرات، خرید قطعات خودرو و... خواستار پرداخت مبالغ بیشتری از سوی شرکت‌های بیمه برای تامین خسارت خود هستند. اما شرکت‌های بیمه نه تنها در برابر رشد پرداختی خسارت به شکل‌های مختلف مقاومت می‌کنند، بلکه حاضر به پرداخت افت قیمت خودرو و کالاهای خسارت دیده نیستند و عملا بیمه شده‌ها نمی‌توانند مبلغ خسارت خود را بطور کامل دریافت کنند. زیرا مبنای مشخصی برای تعیین قیمت کالاها و خدمات وجود ندارد و قیمت‌ها ماه به ماه افزایش یافته و اثر خود را روی قیمت کالاها و خدمات و میزان خسارت و ... گذاشته و عملا از اعتبار شرکت‌های بیمه نیز کاسته است.

از جمله شرکت‌های سیار بیمه که کار تعیین خسارت خودرو را در محل تصادف انجام می‌دهند، رقمی را مورد قبول قرار می‌دهند که با هزینه واقعی خسارت در تعمیرگاه‌ها فاصله بسیاری دارد و همین موضوع باعث اختلاف نظر بین خسارت دیده و شرکت بیمه و وارد‌کننده خسارت می‌شود و بر میزان کیفیت خدمات و قطعات خودرو نیز اثرگذار است و همه این موارد، باعث چند بار مراجعه خسارت دیده به شرکت بیمه، شرکت سیار تعیین خسارت، و طرح شکایت و چانه‌زنی و... می‌شود و در نهایت نیز رضایت مشتری کسب نمی‌شود و همه اینها از اعتبار چند ساله شرکت‌های بیمه کاسته است.  در این رابطه، حسین کریمخان زند نماینده شرکت‌های بیمه در شورای عالی بیمه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: سال گذشته نرخ‌های حق بیمه حدود 26 درصد کمتر از نرخ واقعی آن تعیین شد و در شرایطی که هنوز هم این فاصله وجود دارد، شاهد افزایش قیمت خودرو و قطعات آن در بازار هستیم. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خسارت‌های بیمه شخص ثالث به حوزه درمان اختصاص می‌یابد، شاهد آن هستیم که نوسان‌های ارزی روی قیمت تمام شده تجهیزات، اقلام و خدمات پزشکی اثر گذاشته و نرخ‌ها را افزایش داده است. ادامه این روند اثر سوئی بر عملکرد شرکت‌های بیمه می‌گذارد و ضریب خسارت را در این رشته بیش از پیش افزایش می‌دهد. در شرایط کنونی نرخ حق بیمه شخص ثالث حداقل باید 30 درصد افزایش یابد.   همچنین رییس کل بیمه مرکزی با انتقاد از برخی رقابت‌های ناسالم در صنعت بیمه گفت که این رقابت‌ها می‌تواند به ورشکستگی برخی شرکت‌های بیمه یا صنعت بیمه در آینده منجر شود.

غلامرضا سلیمانی در نشست گردهمایی هیات‌رییسه شوراهای هماهنگی استان‌ها با بیان اینکه نمایندگان بیمه‌ها باید بعد از صدور بیمه‌نامه کماکان ارتباط خود را با بیمه‌شدگان حفظ کنند، گفت: در این صورت است که می‌توانیم به رشد مستمری در صنعت بیمه برسیم.

دولت نیازی به پول بیمه‌ها ندارد. ما به دنبال سود حداکثری شرکت‌های بیمه‌ای هستیم. ضمن اینکه شرکت‌های بیمه نیز نباید به دنبال کسب سود باشند. آنها باید سعی کنند تا ثروت‌آفرینی کنند چراکه تنها در این صورت است که می‌توان خدمات اجتماعی را هم گسترش داد.با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توانیم میلیاردها تومان از ضرر و زیان خسارت‌های ساختگی به شرکت‌های بیمه جلوگیری کنیم.

سلیمانی همچنین ورود عوارض به صنعت بیمه را مضر توصیف کرد و گفت: اگر عوارض شروع شود یکی یا دو تا نیست چراکه در آن صورت بسیاری می‌خواهند از سهم شرکت‌های بیمه برای حل مسائل خود استفاده کنند.

او همچنین به رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه توسط بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: ۱۳ شرکت بیمه‌ای مشکلاتی دارند که باید آن را رفع کنند چراکه ممکن است در آینده مشکلاتی را برای خود آن شرکت‌ها به وجود بیاورند.

سلیمانی درباره حضور بیمه مرکزی در حوزه بیمه‌های اتکایی نیز اظهار داشت: بیمه مرکزی خواهان اداره بیمه اتکایی نیست زیرا به دنبال سود نبوده و حتی علاقه دارد این سود به شرکت‌های بیمه بازگردد. افتخاری برای بیمه مرکزی نیست که سود بخش خاصی را افزایش دهد چون باید این سود به دولت بدهد و دولت به دنبال این سود نیست.

سلیمانی درباره نرخ شکنی‌ها در صنعت بیمه اظهار داشت: باید شرکت‌های بیمه با یکدیگر هم قسم شوند تا نرخ‌ها را پایین نیاورند زیرا نتیجه تداوم این روند، ادغام یا ورشکستگی شرکت‌هاست. در ادامه این نشست، همچنین محسن پورکیانی رییس شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران با انتقاد از وجود رقابت‌های ناسالم در صنعت بیمه اظهار کرد: برخی از این رقابت‌ها، رقابت در زیان‌دهی است که کاملا غیرمنطقی به نظر می‌رسد. همچنین سیدمحمد علیپور دبیرکل سندیکای بیمه‌گران با اشاره به ضرورت اعتمادسازی در جامعه برای مقبول افتادن صنعت بیمه، به خسارت‌ها در حوزه بیمه‌های شخص ثالث اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی و وزارت بهداشت بعضا در مورد بیمه‌های شخص ثالث نسبت به صنعت بیمه تهاجمی عمل می‌کنند. در حالی که بیشترین اثر را در کاهش تلفات جاده‌ای نیروی انتظامی دارد.حدود ۳۵ درصد از تلفات مربوط به موتورسیکلت‌ها است که در بسیاری از کشورها با وجود اینکه تعداد موتورسیکلت‌های‌شان از کشور ما بیشتر است اما تلفات کمتری دارند.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران گفت: وزارت بهداشت و نیروی انتظامی با اینکه درصدی را به عنوان عوارض از بیمه شخص ثالث دریافت می‌کنند، اما هیچ گزارشی درباره هزینه‌کرد  این بودجه به بیمه‌ها ارایه نمی‌کنند. باید نیروی انتظامی با مدیریت صحیح معابر و ایجاد انضباط ترافیکی از حجم خسارت‌های رشته بیمه شخص ثالث کم کند.

همچنین رسول تاجدار کارشناس بیمه و مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به تاثیر شرایط تورمی بر صنعت بیمه گفت: در حوزه‌هایی مانند بیمه‌های آتش‌سوزی که بازار رقابتی است و تابع قیمت‌گذاری نیست، افزایش قیمتی متناسب با تورم اتفاق نمی‌افتد و بیمه‌ها چه بسا در بلندمدت از این وضعیت متضرر هم می‌شوند. بروز شرایط تورمی در اقتصاد می‌تواند همه حوزه‌های صنعتی را تحت تاثیر قرار دهد؛ یکی از این حوزه‌ها صنعت بیمه است که همانند دیگر صنایع از این شرایط تاثیر می‌پذیرد. با این حال یکی از فرضیات مطرح شده درباره تاثیر شرایط تورمی بر صنعت بیمه این است که شرکت‌های بیمه در شرایط تورمی علاوه بر اینکه نرخ حق بیمه‌های خود را افزایش می‌دهند، تعداد بیمه‌نامه‌های بیشتری را هم می‌توانند به فروش برسانند.

در همین باره سید رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اثرات تورم بر وضعیت صنعت بیمه، اظهار کرد: در حوزه‌هایی مانند بیمه‌های آتش‌سوزی که بازار رقابتی است و تابع قیمت‌گذاری نیست، افزایش قیمتی متناسب با تورم اتفاق نمی‌افتد و بیمه‌ها چه بسا در بلندمدت از این وضعیت متضرر هم می‌شوند.

وی با اشاره به حوزه‌هایی مانند بیمه‌های مربوط به اتومبیل ادامه داد: در این حوزه با توجه به افزایش قطعات یدکی و دستمزد عملا هزینه خسارت‌های بیمه شخص ثالث افزایش پیدا می‌کند. در این جا نیز چرخه به زیان شرکت‌های بیمه رقم خواهد خورد. مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به دریافت الحاقیه حق بیمه توسط بیمه‌گزاران، ادامه داد: در این حوزه برای مثال اگر قیمت خودرو افزایش پیدا کند به نسبت آن افزایش قیمت خودرو الحاقیه صادر می‌شود، اما در بیمه شخص ثالث اینگونه نیست، چرا که این بیمه‌نامه یک بار صادر می‌شود و بیمه‌گذار هم یک بار آن را می‌خرد و در صورتی که قطعات یدکی و دستمزد افزایش پیدا کرده است، اما شرکت‌های بیمه عملا هیچ حق بیمه‌ای را به صورت اضافه دریافت نمی‌کنند.

 

ارسال نظر