کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۹۴

CNPC رسما جایگزین توتال شد

باشگاه خبرنگاران|وزیر نفت گفت: شرکت CNPC چین رسما جایگزین توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شده، اما عملا شروع به کار نکرده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به خروج توتال از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: شرکت CNPC چین رسما جایگزین توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی شده، اما عملا شروع به کار نکرده است.

وزیر نفت افزود: باید با شرکت چینی CNPC مذاکره شود تا مشخص شود فعالیت عملیاتی و اجرایی را از چه زمانی آغاز می‌کند.

زنگنه اواخر مردادماه سال 97 اعلام کرده بود که شرکت توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را ترک کرده است.

شرکت توتال فرانسه به دنبال اجرای مجدد تحریم‌های امریکا علیه ایران مجبور شد از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار برود. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در قرارداد، مقرر شد شرکت CNPC چین که شریک دوم قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بود، جایگزین توتال در این قرارداد شود.

کاهش چراغ‌خاموش تولید اوپک

ایسنا| اوپک و عربستان سعودی ظاهرا در تدارک کاهش تولید نفت خود هستند اما تلاش خواهند کرد برای اجتناب از خشمگین کردن رییس‌جمهور امریکا، میزان این کاهش را پنهان کند. این استراتژی که از سوی منابع آگاه در اوپک و عربستان به وال استریت ژورنال توضیح داده شده است، ایجاب می‌کند که عربستان سعودی به تنهایی میزان تولید خود را حداکثر یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. سعودی‌ها گویا نگران عبور از ترامپ هستند زیرا وی پس از رسوایی قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول، از محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دفاع کرده است. اوپک برای محدودیت عرضه آماده شده زیرا این گروه معتقد است بازار نفت در سال میلادی آینده دچار اشباع عرضه خواهد شد. قیمت‌های نفت از ماه میلادی گذشته به دلیل نگرانی‌ها نسبت به فرا رفتن میزان عرضه از تقاضا، بیش از ۳۰ درصد ریزش کرده است. اما ترامپ در آستانه نشست رسمی اوپک در ششم دسامبر، از این گروه خواسته است تولید خود را کاهش ندهد و از سعودی‌ها برای کمک به افزایش تولید و پایین بردن قیمت نفت تمجید کرده است. یک مقام اوپک به وال استریت ژورنال گفت: اوپک قصد دارد کاهش ۱.۴ میلیون بشکه در روز تولید نفت را اعلام کند اما از این کاهش به عنوان پایبندی به سهمیه تولید پیمان سال ۲۰۱۶ یاد خواهد کرد.

مشقت تولیدکنندگان  از قیمت کم نفت

تسنیم| به نظر رییس‌جمهور آنگولا بعید است قیمت نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه برسد و قیمت فعلی کار را برای تولیدکنندگان عمده مثل آنگولا سخت کرده است. به گزارش بلومبرگ، جوئو لورنزو این اظهارات را پس از یک هفته وحشتناک در بازار نفت بیان کرد. نفت برنت، شاخص جهانی در روز جمعه با 6.1 درصد کاهش به پایین‌ترین رکورد سالانه 58.80 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت در ماه جاری به خاطر نگرانی از عرضه بیش از نیاز نفت، 22 درصد کاهش داشته است. نفت وست تگزاس اینترمدیت، شاخص امریکا هم تا حدود 50 دلار در هر بشکه کاهش یافت. لورنزو بیان کرد: اوپک همواره حامی تعادل قیمت بوده است. هنوز کاملاً غیرواقع‌بینانه است که انتظار داشته باشیم قیمت نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه برسد و اگر این اتفاق بیفتد، تعادل بین فروشندگان و مصرف‌کنندگان پیچیده خواهد شد. نفت بیش از 90 درصد صادرات آنگولا را تشکیل می‌دهد. لورنزو در مورد قیمت مناسب برای آنگولا نظری نداد و گفت: من فقط می‌گویم هر چه بیشتر بهتر.

آخرین وضعیت بارش‌های کشور

تسنیم| با ثبت ۵۲ میلیمتر بارش در ۶۲ روز ابتدایی سال آبی جاری، رشدی ۱۳۶.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشدی ۷۳.۹ درصدی نسبت به متوسط درازمدت در میزان بارش‌های کشور به ثبت رسیده است.

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر تا 2 آذر سال آبی 98-97 (62 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 52 میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (29.9 میلیمتر) 73.9 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (22 میلیمتر) 136.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 2 آذر به 85 میلیارد و 697 میلیون مترمکعب رسید. در بین 6 حوضه اصلی آبریز کشور، تنها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد افت بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین نسبت به متوسط آمار مدت مشابه در درازمدت (آمار 50 ساله) هستیم.

در این بین، بیشترین میزان رشد بارش‌ها نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته را در حوضه‌های آبریز مرزی شرق و قره‌قوم و بیشترین میزان رشد بارش‌ها نسبت به متوسط آمار مدت مشابه در درازمدت (آمار 50 ساله) را در حوضه‌ آبریز خلیج فارس و دریای عمان شاهد هستیم.

 

 

ارسال نظر