اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۶۵

چین: بدون کشاورزی  توسعه ممکن نیست

دولت چین طی بیانیه سیاسی سال ۲۰۱۸ خود اعلام کرد: بدون مدرن‌سازی بخش کشاورزی، امکان مدرن‌سازی سایر بخش‌های اقتصادی این کشور غیرممکن است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، دولت چین طی بیانیه سیاسی سال ۲۰۱۸ خود اعلام کرد: بدون مدرن‌سازی بخش کشاورزی، امکان مدرن‌سازی سایر بخش‌های اقتصادی این کشور غیرممکن است. این کشور به دنبال تحقق قدرتمندتر شدن بخش کشاورزی و افزایش محسوس درآمد روستاییان و کشاورزان تا سال ۲۰۵۰ است.

طبق بیانیه سیاسی اول سال 2018 چین، این کشور به دنبال پیشرفت‌های گسترده درزمینه نوسازی روستایی تا سال ۲۰۲۰، مدرن‌سازی بخش کشاورزی تا سال ۲۰۳۵ و تحقق قدرتمندتر شدن بخش کشاورزی و افزایش محسوس درآمد روستاییان تا سال ۲۰۵۰ است. بطوری‌که در اولین بیانیه سیاسی سال کشور چین یک شعار خودنمایی می‌کند: «بدون مدرن‌سازی بخش کشاورزی، امکان مدرن‌سازی ساییر بخش‌های اقتصادی این کشور غیرممکن است.» چین دارای بزرگ‌ترین بخش کشاورزی در سطح جهان است و صدها میلیون نفر به عنوان کشاورزان در مزارع این کشور کار می‌کنند لکن بهره‌وری این بخش در چین کم است. این بیانیه که توسط خبرگزاری دولتی شین هوا منتشر شد، پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار پکن را برای سال آتی (۲۰۱۸) تعیین می‌کند. چین در سال‌های اخیر اقداماتی را برای مدرن‌سازی بخش کشاورزی و کارایی تولید کشاورزان و بهره‌وری هرچه بیشتر این بخش و تأمین امنیت غذایی خود انجام داده بود. این کشور در کنار برنامه‌های قبلی ازجمله پشتیبانی از تولید غلات، حمایت یارانه‌ای از تولید محصولات اساسی غذایی نظیر گندم، برنج و افزایش ذخایر آنها تلاش خواهد کرد تا کیفیت تولیدات کشاورزی نیز متناسب با تقاضا افزایش دهد. همچنین دولت چین در تلاش است تا تمرکز بر کیفیت به‌جای کمیت با اقداماتی ازجمله تنوع در تولید محصولاتی چون گندم با گلوتن بالا و نوعی ذرت جهت استفاده گاوهای شیرده نهادینه کند.

از ارتقاء سطح مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه محصولات مدرن کشاورزی و روی آوردن و توسعه کشاورزی دیجیتال به عنوان دیگر برنامه‌های دولت چین برای بخش کشاورزی یاد می‌شود. علاوه بر این بهبود وضعیت حاصلخیزی زمین‌های زراعی (تقویت خاک) و افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی از دیگر برنامه‌های مسوولان بخش کشاورزی چین است که باعث تولید محصولات باکیفیت‌تر و ارسال آن به بازار خواهد شد. چین می‌کوشد تا تأمین مالی در مناطق روستایی را به کمک بودجه خود بهبود بخشد و در قالب برنامه‌ای استراتژیک از مدرن‌سازی بخش کشاورزی در روستاها پشتیبانی کند.

سخت‌گیری در واردات محصول تراریخته

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل‌ها را در تولید و واردات محصولات تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی به کار می‌گیریم و در داخل هم هنوز برنامه تولید وجود ندارد.

کاظم خاوازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به اینکه موضع وزارت جهاد کشاورزی درباره محصولات تراریخته چیست؟ و آیا قرار است این محصولات در کشور تولید شود یا خیر؟، گفت: ما قانون ایمنی زیستی به عنوان یک قانون بالادستی در زمینه محصولات تراریخته داریم که مصوب مجلس شورای اسلامی است و چارچوب اندیشه و افکار کشور را برای ورود به محصولات دست ورزی شده ژنتیکی GMO یا همان تراریخته را کاملا ترسیم کرده است.

او اعلام کرد: در بخش‌هایی از آیین‌نامه مرتبط با این قانون که در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، سخت‌گیرانه‌ترین اتفاقات در آنها لحاظ شده و رویکرد ما این است که کشور نیازمند غذا نباشد و امنیت غذایی کاملا پایدار باشد و غذا در داخل کشور تأمین شود و در این مورد چیزی را که در کشورهای توسعه یافته مصرف نمی‌شود، تولید نخواهیم کرد و با سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل‌ها این امر رعایت می‌شود.

خاوازی گفت: آزمایشگاه‌های بسیار دقیقی هم در وزارت بهداشت و هم در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که همه محصولات تراریخته می‌تواند به راحتی ردیابی و کنترل شود و مردم خیالشان راحت باشد که غذای کاملا سالم و عاری از هرگونه مشکل را خواهند داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است در کشور محصولات تراریخته تولید شود؟ گفت: نه خیر، در کشور چیزی به عنوان تولید GMO در بدنه وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد.

بیماری مشترک انسان و آبزیان نداریم

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در واکنش به خبر و عکس منتشر شده در فضای مجازی با عنوان انتشار بیماری در ماهیان کپور اعلام کرد: بیماری مشترک بین انسان و آبزیان نداریم و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند. در روزهای اخیر مطلبی در شبکه‌های مجازی مبنی بر مشاهده کرم نواری در ماهیان کپور و ادعای بیماری مشترک بین انسان و آبزیان منتشر شده و همچنان در حال بازنشر است. «امرالله قاجاری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تشخیص یک بیماری نیازمند آزمایش و بررسی آزمایشگاهی است، اما براساس تصاویر منتشره در شبکه‌های مجازی، به نظر می‌رسد این مورد انگل «لیگولا اینتستینالیس» باشد که هیچ واگیری به انسان ندارد. وی اظهارداشت: این انگل در مراکز تکثیر ماهی‌های سن بالا و ماهی‌های پشت سدها دیده می‌شود .

 

ارسال نظر