برگزاری مذاکرات صلح یمن در سوئد

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۵۷

گروه جهان| سازمان ملل متحد اعلام کرده بزودی در سوئد مذاکرات صلحی میان طرف‌های درگیر در جنگ یمن برگزار می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن گفته دولت یمن که از حمایت عربستان برخوردار است و مخالفان مسلح آن نشان داده‌اند که برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی و پایان دادن به جنگ علاقه‌مند هستند. گریفیث گفته دو طرف به او اطمینان داده‌اند که به شرکت در این مذاکرات متعهدند. او افزود برای نهایی کردن مقدمات این مذاکرات هفته آینده به صنعا پایتخت یمن سفر می‌کند. هنوز تاریخی برای انجام این مذاکرات مشخص نشده است.

در همین حال سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد خبر داده دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کشورش برای آتش‌بس در یمن و امدادرسانی به شهروندان جنگ‌زده آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح می‌شود. جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا اخیرا برای گفت‌وگو درباره این قطعنامه به ریاض سفر کرده است. با این همه شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام خبر داده است که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در دیدار با هانت به‌شدت از محتوای این قطعنامه انتقاد کرده و تغییر جدی قطعنامه یا حتی مطرح نکردن آن را خواستار شده است. اما وزیر خارجه بریتانیا به وضوح گفته که درباره این موضوع با وزرای خارجه امریکا و فرانسه مشورت کرده و خواسته رهبران غربی از عربستان مشخص است.

در همین حال، معاون حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره «نفوذ عربستان» بر برخی اعضای شورای امنیت این سازمان هشدار داده و گفته این موضوع به یک مشکل جدی تبدیل شده است. اکشایا کوماردر ادامه از سکوت ممتد شورای امنیت در زمینه بحران انسانی در یمن انتقاد کرده و گفته درخواست‌های مبهم از طرف‌های جنگ برای بهبود رفتارشان در این مقطع بی‌فایده است. به گفته او، هر قطعنامه‌ای که نام ائتلاف عربستان سعودی را به صراحت نیاورد و به نقش آن در ویرانی یمن اشاره نکند، تاثیر لازم را بر ریاض نخواهد گذاشت.

مدیر برنامه جهانی غذا جمعه در بازگشت از سفری سه روزه به یمن گفت که این کشور در آستانه مرگ از گرسنگی قرار دارد.

 

ارسال نظر