صحبت از قیمت نفت، ممنوع!

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۷۲

ایسنا| اوپک به منظور اجتناب از ریسک شکایت حقوقی امریکا بابت دستکاری بازار، از اعضای خود خواست زمانی که درباره سیاست نفتی صحبت می‌کنند، به قیمت نفت اشاره نکنند. به گزارش رویترز، لایحه قانونی مطرح شده در امریکا معروف به «نوپک» که ممکن است راه را برای شکایت‌های ضد انحصارطلبی علیه اوپک هموار کند، مدت‌ها مسکوت مانده بود. روسای جمهور قبلی امریکا اعلام کرده بودند هرگونه اقدام برای تصویب این پیشنهاد به عنوان قانون را وتو خواهند کرد. اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، منتقد صریح اوپک بوده و این گروه را به بالا بردن قیمت‌های نفت متهم کرده و از اوپک خواسته است تولید خود را برای کاهش فشار بر بازار نفت افزایش دهد. فشارهای ترامپ، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت اوپک است را نسبت به قانون پیشنهادی نوپک نگران کرده است. تصمیم برای خودداری از صحبت درباره قیمت نفت که معمولا راهی برای هدایت انتظارات بازار از سوی اوپک بوده است، منعکس‌کننده موضع تهاجمی ترامپ در بازار نفت است که اوپک را نگران کرده و روابط میان ریاض و واشنگتن را به بوته آزمون گذاشته است.

دو منبع آگاه از این موضوع به رویترز اظهار کردند: «در ژوییه مقامات بلندپایه اوپک با وکلای شرکت حقوقی بین‌المللی وایت‌اندکیس برای گفت‌وگو درباره لایحه نوپک در کارگاهی در وین شرکت کردند و وکلای این شرکت به آنها توصیه کردند از صحبت عمومی درباره قیمت‌های نفت خودداری کرده و به جای آن درباره ثبات بازار نفت صحبت کنند. همچنین به مقامات اوپک توصیه شد به بررسی کانال‌های لابی‌گری دیپلماتیک به منظور تلاش برای جلوگیری از تصویب لایحه نوپک به عنوان یک قانون بپردازند. به گزارش رویترز، دبیرخانه اوپک در اول اوت نامه‌ای به وزیران اعضای این گروه ارسال و توصیه مشابهی را ارایه کرد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، که امسال ریاست دوره‌ای اوپک را در اختیار دارد در این نامه نوشت: «ما معتقدیم که ثبات بازار و قیمت‌ها هدف اصلی اقداماتمان است. مایلم از همه کشورهای عضو اوپک و همچنین متحدانمان درخواست کنم در اظهارنظرشان درباره تلاش‌های جمعی یا شرایط بازار نفت، از هرگونه اشاره به قیمت‌ها خودداری کنند».

 

 

ارسال نظر