از امریکا تولید؛ از اوپک تحدید

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۹۴
از امریکا تولید؛ از اوپک تحدید

تولید امریکا بار دیگر محدودیت‌های عرضه اوپک را بی‌تاثیر کرد تا قیمت نفت کاهش یابد.

رویترز در گزارشی، آخرین تحولات بازار نفت را پوشش داده است. بنا بر این گزارش، نگرانی‌ها در مورد افزایش تولید نفت ایالات متحده و ناکام ماندن تلاش کشورهای صادر‌کننده نفت به رهبری اوپک در جهت کاهش موجودی نفت جهان از طریق تعیین سقف تولید باعث شد تا قیمت نفت به 66دلار کاهش یابد. تولید نفت ایالات متحده در هفته گذشته با رسیدن به مرز 10.27میلیون بشکه در روز رکورد شکست، اگر این مرز تولید در ماه جاری به چالش کشیده نشود، رکوردی برای تولید نفت در ایالات متحده خواهد بود. صادرات نفت خام این کشور نیز به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسید تا به رکورد 2.1 میلیون بشکه‌یی در اکتبر نزدیک شود. نعیم اصلم تحلیلگر ارشد بازار نفت در شرکت تینک مارکت یو‌کی عقیده دارد که ایالات متحده به نحوی بی‌سابقه در حال تولید نفت است. وی به رویترز گفت: «افزایش قیمت طلای سیاه که برای مدتی شاهد آن بودیم، ممکن است با افزایش تولید نفت امریکا و جبران کاهش عرضه اوپک از میان برود.»

روز گذشته قیمت شاخص نفت جهان، برنت، با 34 سنت کاهش در ساعت 9:45 صبح به وقت گرینویج، به 66.05 دلار در هر بشکه رسید. آغاز سال میلادی با افزایش قیمت نفت همراه بود و نفت توانست در 25 ژانویه بالاترین قیمت خود پس از دسامبر 2014 را ثبت کرده و به مرز 71.28دلار در هر بشکه نیز برسد.

 دیروز اما نفت خام امریکا نیز با 27سنت کاهش با قیمت 62.50دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت همچنین از قوت دلار نیز ضربه خورده است. دلار قوی‌تر، نفت و سایر کالاهای معامله شده توسط دلار را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر می‌کند. خبر کاهش اخیر قیمت نفت در حالی انتشار می‌یابد که بنا بر گزارش روز چهارشنبه وزارت انرژی ایالات متحده، ذخایر نفتی این کشور دچار کاهش غیرمنتظره 1.6میلیون بشکه‌یی شده است. به گفته تحلیلگران، آمار واردات کم نیز به این کاهش کمک کرده است. سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت، اوپک، آشکارا از میزان تولید نفت ایالات متحده ابراز نگرانی نکرده و عنوان کرده است که سرعت حرکت بازار به سمت تعادل مطلوب است. سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی که ریاست کنونی اوپک را بر عهده دارد، ‌در این مورد به رویترز گفت: «تصور ما این است که سرعت حرکت بازار عالی است. ائتلاف اوپک و دیگر کشورهای صادر‌کننده نفت برقرار و مفاد آن در حال اجراست و ما از نتیجه آن بسیار خشنودیم. با این همه، کار ما به پایان نرسیده است.»

در ژانویه 2017، اوپک و متحدانش که در راس آنها روسیه قرار دارد، تولید خود را به میزان حد 1.8 میلیون بشکه در روز (معادل 2درصد عرضه جهانی نفت) کاهش دادند تا مازاد عرضه‌یی که از سال 2014 باعث شده بود، قیمت نفت روند نزولی داشته باشد، از بازار حذف شود. هدف اولیه اوپک این بود که موجودی نفت کشورهای صنعتی به میانگین 5 ساله‌شان برسد. می‌توان گفت که اوپک تا حدی به رسیدن به این هدف نزدیک شده است؛ هرچند که به نقل از رویترز، مقامات پیگیر استفاده از سنجه‌های دیگری برای نشان دادن موفقیت اوپک در اجرای سیاست خود هستند.

 

 

ارسال نظر