کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۹۷

کاهش خرید نفت هند از ایران

تسنیم| آمارهای به دست آمده از منابع کشتیرانی و صنعتی نشان می‌دهد، میزان خرید نفت هند از ایران در سال مالی 18-2017 با 15.7درصد کاهش نسبت به سال قبل مواجه بوده است. دلیل این کاهش، پایین آمدن خرید پالایشگاه‌های دولتی هند از ایران به دلیل اختلاف دو کشور بر سر میدان گازی فرزاد ب بوده است.

پالایشگاه‌های دولتی هند شامل شرکت‌های ایندین اویل، مانگالور، هندوستان پترولیوم و بهارات پترولیوم به همراه شرکت بهارات عمان حدود 27درصد کمتر از ایران نفت خریداری کرده‌اند. سال گذشته هند به پالایشگاه‌های دولتی خود دستور داده بود که به تلافی عدم اعطای حق توسعه فرزاد ب ایران به شرکت‌های هندی، خرید نفت خود از این کشور را کاهش دهند. اما دو کشور هم‌اکنون مذاکرات بر سر میدان گازی فرزاد ب را از سر گرفته‌اند. بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت ایران اوایل ماه جاری گفت که کشورش امیدوار است، اختلافات عمده بین دو کشور در زمینه این میدان گازی طی 2 ماه آینده حل شود. در سال مالی جاری پالایشگاه‌های دولتی هند قصد دارند، خرید نفت از ایران را به لطف تخفیف‌های ارائه شده در نرخ حمل نفت به دوبرابر افزایش دهند.

دستیابی روسیه به فناوری جدید استخراج نفت

ایرنا| متخصصان روس از فناوری جدیدی در حوزه انرژی خبر می‌دهند که حجم استخراج نفت از میدان‌های نفتی را تا دوبرابر افزایش می‌دهد و باعث زنده شدن میدان‌هایی می‌شود که به دلیل حجم پایین استخراج تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «رن.‌تی.‌وی» روسیه، کنستانتین رودیاک مدیر مرکز توسعه و تحقیقات شرکت نفت و گاز روسیه درباره این فناوری جدید گفت: کار اصلی این اختراع که «پروپانت پلیمری» نام گرفته است، کم کردن هدررفت نفت از طریق کم کردن فاصله بین حفره‌های داخل چاه است که باعث می‌شود نفت بیشتری به سطح زمین منتقل شود. به گفته متخصصان روسی این ماده فوق‌العاده متراکم با نفوذ به درون شکاف‌ها ایجاد شده در نتیجه شکست هیدرولیکی در فرآیند استخراج نفت، بازدهی چاه‌های نفتی را بالا می‌برد. رستم تانکایف عضو اتاق بازرگانی و صنایع روسیه با اشاره به ارزان بودن این فناوری گفت: به دلیل آماده بودن زیرساخت‌ها تنها با کمی تغییر در فناوری می‌توان نفت بیشتری استخراج کرد.

 

ارسال نظر