هوایی کشنده‌تر از گلوله

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۰۳۱۹
هوایی کشنده‌تر از گلوله

گروه گوناگون|

این روزها، آلودگی هوا در سراسر جهان، چالش‌های بسیاری ایجاد کرده است. آنطور که گفته شده، در حال‌حاضر، حدود 95 درصد از جمعیت جهان، هوای نامطلوب تنفس می‌کنند. آنطور که سازمان بهداشت جهانی وضعیت ذرات معلق در جهان را بررسی کرده، حدود یک‌سوم از این جمعیتی که در معرض آلاینده‌ها قرار دارند، در شرق آسیا و مناطق نزدیک به اقیانوس آرام زندگی می‌کنند. سکته مغزی، مشکلات ریه و حملات قلبی، به عنوان مهم‌ترین عوارض ناشی از آلودگی هوا در سایر کشورها معرفی شده‌ است. مصرف دخانیات، فشار خون بالا و سوءتغذیه، آلودگی هوا، چهارمین علت مرگ در سراسر جهان معرفی شده که بیشترین شمار تلفات نیز مربوط در کشورهای در حال توسعه است.

هرچند که در بسیاری از گزارش‌ها، هند و چین بیشترین شمار مرگ‌‌ومیر ناشی از آلودگی هوا به خود اختصاص داده‌اند، اما زمانی که در گروه‌های سنی استاندارد بررسی می‌شود، آمار متفاوتی از کشورها ارائه‌ می‌شود. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده براساس گروه‌ سنی، در سال 2016، میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در افغانستان، حدود 100هزار نفر از هند بیشتر بوده است. آنطور که گفته می‌شود، بخش قابل‌توجهی از حجم آلودگی هوا در افغانستان، به عوارض جنگ و درگیری‌های داخلی در این کشور مربوط می‌شود؛ طبق بسیاری از گزارش‌ها، انفجارها و آتش‌سوزی‌های عمدی که مهاجمان و تروریست‌ها در این کشور انجام می‌دهند، عامل مهمی در آلودگی هوای افغانستان به‌شمار می‌رود. همچنین، نوع سوخت‌های مصرفی در وسایل گرمایشی و حتی اجاق‌گازهای خانگی، نامطلوب بوده و تولید آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در گروه‌های سنی استاندارد، در سال 2016، در میان هر 100هزار نفر، حدود 406 نفر براثر آلودگی هوا، جان خود را از دست داده‌اند. شمار تلفات ناشی از آلاینده‌ها در پاکستان، حدود 207 نفر در هر 100‌هزار نفر اعلام شده است. آنطور که گفته شده، آلودگی هوا در برخی شهرهای پاکستان مانند لاهور و اسلام‌آباد به‌راحتی قابل‌ رقابت با پایتخت هندوستان است. براساس آمار منتشر شده، شمار تلفات ناشی از آلودگی در هند که یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آلوده جهان شناخته می‌شود، حدود 195 نفر در میان هر 100هزار نفر اعلام شده است. طبق گزارش‌های هواشناسی در پایان سال 2016، لایه‌یی از ترکیب آلاینده‌های جوی هوا موسوم به مه‌دود فتوشیمیایی، بخشی از پاکستان را پوشانده است. آمارها نشان می‌دهد که شمار تلفات ناشی از آلودگی هوا در پاکستان در سال 2016، بیشتر از کشته‌های چندین سال حمله و درگیری‌های داخلی در این کشور است.

همانطور که در سال‌های اخیر، بسیاری از گزارش‌ها مبنی‌بر تلاش کشورهای توسعه‌یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی بود، گفته می‌شود که در کشورهای در حال توسعه و فقیرتر، به دلیل آلاینده‌های خانگی، آلودگی هوا در حال افزایش است. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، نیجریه، چهارمین کشوری است که آمار مرگ‌ومیر براثر آلودگی هوا، بالاست. طبق گزارش‌های منتشر شده، شمار تلفات ناشی از افزایش آلاینده‌ها در این کشور، از چین-بزرگ‌ترین کشور آلوده جهان- بیشتر است. شمار مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا در نیجریه حدود 150 نفر در میان هر 100‌هزار نفر بوده، در حالی که این تعداد در چین، به 117 نفر در هر 100‌هزار نفر می‌رسد.

در ادامه این گزارش، عربستان سعودی، روسیه و آلمان نیز به عنوان دیگر کشورهایی معرفی شده‌اند که در سال 2016، تلفات قابل‌توجهی براثر آلودگی هوا داشته‌اند. طبق آمار آژانس محیط‌زیست اروپا، آلودگی هوا عامل مرگ زودرس بسیاری افراد در این قاره بوده که در این میان، آلمان، بالاترین آمار تلفات مربوط به منابع آلودگی هوا را داشته و پس از آن، بریتانیا، به عنوان آلوده‌ترین کشور اتحادیه اروپا معرفی می‌شود. شمار تلفات ناشی از آلاینده‌ها در آلمان، 22 نفر در میان هر 100هزار نفر گزارش شده است. در انتهای این گزارش، امریکا، ژاپن و کانادا نیز، در میان کشورهایی با بالاترین تلفات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

 

ارسال نظر