درج نماد اوراق منفعت دولت در سامانه پس از معاملات

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۴۰

گروه بورس|

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از درج نماد اوراق منفعت دولت در سامانه پس از معاملات خبر داد.

بر این اساس، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تسویه اصل و سود اوراق سررسید شده سال 1396 (موضوع بند (ح) تبصره (5) قانون بودجه سال 1396 کل کشور)، نخستین صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران به ارزش 30 هزار میلیارد از طریق بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود. این نخستین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی به میزان 30 هزار میلیارد ریال تامین مالی خواهد شد. براساس این گزارش، ارزش منافع مبنای انتشار در این اوراق برابر با 51 هزار میلیارد ریال بوده و منافع آن شامل 100درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، 100درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت و 78درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی گاز ایران- (مادر تخصصی) است. 18هزار میلیارد ریال از این اوراق دارای متعهد پذیره‌نویسی (بانک سامان 10 هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه بانک مسکن 5 هزار میلیارد ریال و تامین سرمایه لوتوس پارسیان 3 هزار میلیارد ریال و در صورت عدم فروش کامل اوراق تا سقف انتشار یعنی 30 هزار میلیارد ریال، نسبت منفعت سرمایه‌گذاران از سود ویژه سهم دولت به میزان اوراق فروش رفته تعدیل خواهد شد. ضمن آنکه این اوراق فاقد بازارگردان بوده) است. عمر این اوراق سه سال و نیم و سود علی‌الحساب آن 20درصد است که هر 6 ماه یک بار توسط عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است. اورق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی، به وی منتقل شده است؛ مانند گواهی حق اقامت در هتل معین برای روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یا سال معین، حق استفاده از یک ساعت پرواز برای مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای سال معین. در همین رابطه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این اوراق را با نماد معاملاتی «ذافادا» در سامانه پس از معاملات درج کرد تا به شیوه حراج به مدت 2 روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران منتشر شود.

 انتشار نخستین صکوک

در سویی دیگر، یک مدیر بورس از انتشار نخستین صکوک منفعت در بازار سرمایه به حجم ۳۰۰۰میلیارد تومان با سود علی‌الحساب 20درصد از روز گذشته خبر داد و گفت: این اوراق بر خلاف اوراق بدهی مثل گواهی سپرده بانکی از نرخ شکست قبل از سررسید برخوردار نیست. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه عنوان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تسویه اصل و سود اوراق سررسید شده سال 1396 موضوع بند (ح) تبصره (5) قانون بودجه سال 1396 کل کشور نخستین صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران را به ارزش 30 هزار میلیارد ریال از روز سه‌شنبه منتشر کرد. غلامرضا ابوترابی افزود: این نخستین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی با مسوولیت محدود به میزان 30 هزار میلیارد ریال تامین مالی خواهد شد. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با بیان اینکه این اوراق بر خلاف برخی اوراق بدهی از جمله اوراق گواهی سپرده بانکی از نرخ شکست تا قبل از سررسید برخوردار نیست، گفت: بر اساس ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، این اوراق معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. به گزارش فارس، وی در مورد صکوک منفعت دولت توضیح داد: ارزش منافع مبنای انتشار در این اوراق برابر با 51هزار میلیارد ریال است و این منافع شامل 100درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، 100درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت و 78 درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی گاز ایران است. به گفته ابوترابی معادل 18هزار میلیارد ریال از این اوراق دارای تعهد پذیره‌نویسی از سوی بانک سامان به مبلغ 10هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه بانک مسکن معادل 5هزار میلیارد ریال و تامین سرمایه لوتوس پارسیان تا مبلغ 3هزار میلیارد ریال است که در صورت عدم فروش کامل اوراق تا سقف انتشار یعنی 30هزار میلیارد ریال نسبت منفعت سرمایه‌گذاران از سود ویژه سهم دولت به میزان اوراق فروش رفته تعدیل خواهد شد. این مقام مسوول با بیان اینکه این اوراق فاقد بازارگردان است، ادامه داد: عمر این اوراق سه سال و نیم و سود علی‌الحساب آن 20درصد و بدون محاسبه نرخ شکست تا قبل از سررسید است که هر 6ماه یک بار توسط عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.

وی اظهار داشت: این اوراق به شیوه حراج به مدت 2 روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران منتشر خواهد شد. گفتنی است، اوراق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی به وی منتقل شده است. مانند گواهی حق اقامت در هتل مشخص برای روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یا سال معین، حق استفاده از یک ساعت پرواز برای مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای سال معین است.

 

ارسال نظر