بازار ارز را متشنج نکنیم

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۳۵
بازار ارز را متشنج نکنیم

گروه بانک و بیمه  

رییس کل بانک مرکزی نوسان بازار ارز در ماه‌های اخیر را ناشی از عوامل غیربنیادین و تحت‌تاثیر و القای انتظارات منفی به فضای اقتصادی کشور دانست و از تحلیلگران و صاحب‌نظران خواست به دور از پیش‌بینی‌هایی که مبنایی در واقعیت‌های اقتصادی ندارد، فضای با ثباتی از آینده برای فعالان اقتصادی به تصویر بکشند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به وضعیت بازار ارز و دلیل نوسان‌های ماه‌های گذشته گفت: متغیرهای بنیادین اقتصاد به هیچ عنوان نوسان‌های ایجاد شده در بازار ارز ایران را توجیه نمی‌کند. نتایج بررسی‌های ما که با بررسی صندوق بین‌المللی پول هم همخوانی دارد، نشان می‌دهد تحولات ایجاد شده در بازار ارز هیچ تناسبی با عوامل بنیادین اقتصاد ایران ندارد این عوامل قیمت دلار را در دامنه ۴۲۰۰ تومان تایید می‌کند اما رشد بیشتر ناشی از عوامل غیراقتصادی و غیربنیادین صورت گرفته این گروه از عوامل هم تاثیرات خاص و مشخصی به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به تاثیر بر انتظارات اشاره کرد.

وی افزود: به خاطر بیاوریم که خرداد سال ۱۳۹۲ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و سه ماه بعد مسوولیت به دولت یازدهم رسید. با این حال در همین بازه زمانی سه ماهه اتفاقات مهمی رخ داد ازجمله اینکه قیمت‌ها در بازار ارز به‌شدت کاهش یافت و قیمت دلار که تا ۳۹۰۰ تومان افزایش یافته بود به کمتر از ۳ هزار تومان هم رسید این در حالی بود که عملا هنوز هیچ اتفاق و تغییر مشخصی وجود نداشت و همان سیاست‌هایی اعمال می‌شد که قیمت دلار را تا ۳۹۰۰ تومان بالا برده بود با این حال انتظارات مثبت و امید به آینده، موجب کاهش قیمت‌ها شد.

وی با اشاره به عوامل خارجی تاثیرگذار بر بازار ارز ایران افزود: دشمنی آشکار و همیشگی امریکا یکی از همین عوامل است. در حقیقت امریکا تلاش می‌کند از هر فرصتی برای ملتهب جلوه دادن فضای اقتصادی ایران برای فعالان این عرصه بهره ببرد این در حالی است که اقتصادی رو به رشد است که به وضوح آینده‌یی قابل پیش‌بینی داشته باشد، در نتیجه می‌توان گفت امریکا درصدد است با التهاب‌آفرینی‌هایی نظیر کش و قوس‌های اخیر برای تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، انتظارات منفی نسبت به آینده اقتصاد کشور القا کند.

 التهاب‌آفرینی خارجی و داخلی

سیف با بیان اینکه در کنار این عوامل خارجی، عوامل داخل کشور هم وجود دارند و از میان آنها می‌توان به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های ارائه شده در مصاحبه‌های مطبوعاتی و فضای اقتصادی کشور اشاره کرد که در عمل منجر به التهاب‌آفرینی می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال، پیش‌بینی اینکه ارزش واقعی دلار ۶ هزار تومان است پس به این قیمت هم خواهد رسید جالب اینکه چنین پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی با هیچ حساب و کتاب و بررسی واقعی به تایید نمی‌رسد اما به هر صورت عده‌یی چنین تحلیل‌ها و رقم‌هایی را در فضای اقتصادی کشور ارائه می‌کنند و باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی می‌شوند.

 

 

ارسال نظر