اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۱۸

نمی‌شود USSD را یک‌شبه برچید

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی با تاکید بر ضرورت تعامل در حل مساله USSDها گفت که نمی‌توان اینگونه مسائل را یک شبه حل کرد، چراکه بسیاری از کسب‌وکارها براساس آنها بنا شده‌اند.  ناصرعلی سعادت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مباحث مربوط به محدودیت USSDها اظهار کرد: اگر حاشیه‌ها را کنار بزنیم، واقعیت این است که وقتی بانک‌ها یکسری مسائل را می‌گویند قطعا یک چیزی وجود داشته است که آنها این مسائل را مطرح کردند. این نیست که کسی بخواهد از روی مسائل غیرواقعی مطلبی را بیان کند چون USSD‌ها داشتند کارشان را می‌کردند.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی برای توقف حذف USSD‌ها اظهار کرد: باید بیشتر روی این مساله کار تحقیقاتی صورت گیرد تا بتوان به تصمیم درست و جامعی رسید. واقعیت این است که مسوولان ما در این حوزه باید دور هم جمع شوند و مشکلات مربوط به این قضیه را پیگیری و حل کنند. رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی درباره فراگیری استفاده از کدها مبتنی بر USSD نیز اضافه کرد: مردم می‌آیند و درگیر این خدمات می‌شوند؛ همچنین تجارت‌ها اساس کارشان را روی این ثروت‌ها بنا می‌کنند. اینها باعث می‌شود تا نتوان به‌طور ناگهانی این سرویس‌ها را قطع کرد بلکه باید به این گونه مسائل حاشیه‌یی هم توجه کرد.  اخیرا بانک مرکزی بخشنامه‌یی به بانک‌ها ابلاغ کرد مبنی بر اینکه در نتیجه تغییراتی در انجام تراکنش‌های مالی، دسترسی به حساب‌ مشتریان بانک‌ها برای عواملی غیر از بانک یا ارائه‌دهنده خدمات پرداخت محدود شده و از امنیت بالاتری برخوردار می‌شود.  براساس بخشنامه بانک مرکزی نباید اطلاعات حساس کارت مشتریان از جمله رمز دوم آنها از مسیرهایی که فاقد رمزنگاری مناسب بوده و امکان ذخیره‌سازی یا مشاهده آن توسط عواملی غیر از بانک یا ارائه‌دهنده خدمات پرداخت وجود دارد، مبادله شود. بر این اساس قرار بود از نیمه بهمن ماه امسال تراکنش‌های فاقد رمزنگاری از مبدأ تا مقصد حذف شود، مگر برای پرداخت قبوض عمومی از جمله آب، برق، گاز و تلفن شهری که البته با مذاکراتی که وزارت ارتباطات با بانک مرکزی انجام داده، این موضوع فعلا متوقف شده است. در هر حال در صورت اجرای این مصوبه، تراکنش‌های مربوط به خرید شارژ یا قبض‌های ویژه در شبکه‌های شتاب و شاپرک نیز پذیرش و پردازش نمی‌شود. به عبارتی فقط اطلاعات رمزنگاری شده پذیرش می‌شود. در این حالت پردازش از کدهای USSD که اطلاعات در آنجا به صورت رمزنگاری نیستند، به پرداخت قبوض عمومی محدود می‌شود و این اپلیکیشن‌هایی که خود بانک‌ها طراحی کردند، جایگزین آنها خواهند شد.

بررسی حملات سایبری به برخی سایت‌ها پایان یافت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه‌های اجتماعی از پایان بررسی حملات سایبری شنبه شب به تارنمای برخی روزنامه‌ها خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بررسی مرکز ماهر وزارت ارتباطات، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی درباره حملات سایبری دیشب به برخی سایت‌های خبری کشور به اتمام رسیده است.  وی افزود: گزارش بررسی تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود.  به گفته وی، نتایج بررسی‌ها از طریق پایگاه مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی (ماهر) به نشانی certcc.ir در دسترس خواهد بود.

بنابراین گزارش شنبه شب تارنمای روزنامه‌های قانون، آرمان امروز و ستاره صبح هک شد.  آنگونه که سردبیر سایت قانون به ایرنا گفت: قرار است موضوع هک تارنمای سه روزنامه کشور توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران (فتا) پیگیری شود.

فرودگاه جدید ترکیه به‌زودی افتتاح می‌شود

وزیر حمل و نقل و ارتباطات ترکیه از اتمام بیش از ۸۰درصد فرودگاه جدید استانبول خبر داد. به‌گزارش ایسنا از وستی، احمت آرسلان گفت: فرودگاه جدید استانبول به امید خدا با حضور رییس‌جمهور، نخست وزیر و بسیاری از مهمانان ما در ۲۹ اکتبر افتتاح می‌شود و در مدت ۴۸ساعت، تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی آتاتورک به آن منتقل خواهند شد.  وی افزود: این فرودگاه، یکی از بزرگترین فرودگاه‌های بین‌المللی جهان است که مساحت آن بیش از ۸۰ میلیون مترمربع است، ۲۲۵هزار نفر به‌طور کامل در بخش‌های مختلف آن کار می‌کنند، به‌طور همزمان ۱۱۴ هواپیما امکان نشستن دارند و ۳۵۰ پرواز می‌تواند از فرودگاه خارج شود.  وزیر حمل و نقل و ارتباطات ترکیه ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این پروژه بیش از 10.2 میلیارد دلار بوده است که انتظار می‌رود در ۲۵سال اول، سود 22.2 میلیارد دلاری را به دست آورد.  فرودگاه بزرگ استانبول، یکی از سه پروژه عظیمی است که به ابتکار رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در این کشور اجرایی می‌شود.

انفجار کنتور برق عامل آتش‌سوزی در بازار بزرگ تهران

رییس اتحادیه بنکداران پارچه از ایجاد حریق در بازار بزرگ تهران در اثر انفجار کنتور برق خبر داد.

به گزارش تسنیم، امیر قدیمی‌نژاد با اشاره به فرسودگی کنتورهای برق در بازار بزرگ تهران افزود: ساعت یک نیمه شب براثر انفجار کنتور برق در یک ساختمان سه طبقه در بازار بزرگ تهران بیش از 90مغازه دچار حریق شد. وی سرای حامد در کوچه حمام چال را محل ایجاد آتش دانست و گفت: این بخش از بازار محل عرضه پارچه است که در این آتش‌سوزی همه پارچه‌های موجود در مغازه‌ها سوخت و از بین رفت. رییس اتحادیه بنکداران پارچه با اشاره به حضور به موقع آتش‌نشانان در محل حادثه ادامه داد: آتش نشانان با فعالیت به موقع مانع از گسترش آتش در بازار بزرگ شدند.  قدیمی‌ن‍ژاد با اشاره به فرسودگی و غیراستاندارد بودن سیم‌کشی برق در بازار گفت: بیمه‌گذاران حاضر به بیمه کردن اموال بازاریان نیستند.  وی خسارت احتمالی این حادثه را بیش از 10 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: مهار این حریق بیش از 4 ساعت طول کشید.

 

ارسال نظر