بازی هوشمندانه «اون»

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۱۱
بازی هوشمندانه «اون»

گروه جهان|

معاون رییس‌جمهوری امریکا که برای شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی به کره‌جنوبی سفر کرده بود، در راه بازگشت از سئول تاکید کرد که هیچ اختلافی میان امریکا و متحدانش، یعنی کره‌جنوبی و ژاپن در قبال کره‌شمالی وجود ندارد. این در حالی است که کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی اخیرا از «مون جائه‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی برای سفر به پیونگ‌یانگ دعوت کرده و بر هیچ کسی پوشیده نیست که این دعوت به مذاق دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا خوش نیامده است.

بلومبرگ در گزارش خود در این زمینه از «کیم یو جونگ» خواهر بانفوذ رهبر کره‌شمالی به عنوان اسلحه جدید کره‌شمالی یاد کرده و نوشته، کیم جونگ اون در بازی‌های المپیک و در مقابل تحریم‌های اخیر دولت ترامپ و تهدیدها به حمله پیشگیرانه علیه برنامه هسته‌یی پیونگ‌یانگ از اسلحه جدیدی استفاده کرده است: خواهرش! کیم یو جونگ که در سئول با رییس‌جمهوری کره‌جنوبی دیدار کرد؛ به تشویق تیم متحد دو کره در بازی‌های المپیک پرداخت و در نهایت دعوتنامه‌یی را از سوی برادرش تقدیم مون جائه‌این کرد و از او خواست در اتحاد مجدد دو کره پس از نزدیک به 7دهه ایفای نقش کند.

بلومبرگ نوشته، هدف کیم یو جونگ این بود که اختلاف‌نظرها میان سئول و واشنگتن بر سر بهترین شیوه برای خلاصی از تسلیحات هسته‌یی کره‌شمالی را تشدید کند. سفر خواهر رهبر کره‌شمالی نقطه عطف سیاست این کشور در مقابله با اظهارات امریکایی علیه کیم جونگ‌اون بود. مشارکت کره‌شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی پیش‌تر موجبات کاهش فشار کمپین‌های دونالد ترامپ علیه پیونگ‌یانگ را فراهم آورده بود و حتی برخی تحریم‌ها به‌طور موقت و تا زمان پایان مسابقات لغو شدند. اکنون کیم جونگ‌اون با تلاش برای دیدار با مون جائه‌این به دنبال تثبیت دستاوردها و در عین حال حفظ زرادخانه هسته‌یی به عنوان عامل پیشگیری از حمله امریکاست. اکنون سوال این است که امریکا و کره‌جنوبی می‌توانند در اعمال فشار علیه کره‌شمالی متحد بمانند؟

به گزارش بی‌بی‌سی، امریکا به وضوح اعلام کرده به نیت کره‌شمالی «بدبین» است و گفته نمی‌گذارد کیم جونگ‌اون با استفاده از فرصت المپیک زمستانی «مسائل حقوق بشری و تهدیدی که برای امنیت جهانی پدید آورده» را در حاشیه قرار دهد. امریکا که از زمان روی کار آمدن ترامپ، رویکرد تهدید نظامی علیه کره‌شمالی اتخاد کرده، می‌گوید بدون توجه به دیدار مقام‌های دو کره و احتمال آغاز مذاکرات میان سئول و پیونگ‌یانگ آن هم در عالی‌ترین سطح به تشدید تحریم‌های خود ادامه خواهد داد. به گزارش روزنامه تلگراف، مایک پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا در راه بازگشت به امریکا درباره دیدار خود با مون جائه‌این گفت: «رییس‌جمهوری کره‌جنوبی درباره دیدار خود با مقامات رسمی کره‌شمالی از جمله خواهر کیم جونگ اون که برای مراسم افتتاحیه المپیک به سئول آمده، سخن گفت؛ اما ما تاکید کردیم که از موضع خود کوتاه نمی‌آییم و با هماهنگی، حداکثر فشار اقتصادی و دیپلماتیک را بر کره‌شمالی وارد می‌کنیم. » با وجود اینکه پنس در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی با فاصله چند متری از کیم یو جونگ نشسته بود، سعی کرد به هیات بلندپایه کره‌شمالی روی خوش نشان ندهد و حتی به هنگام عبور تیم متحد ورزشکاران دو کره از جای خود بلند نشد و دعوت به یک ضیافت شام را که خواهر کیم جونگ‌اون در آن حضور داشت، رد کرد. پنس پیش از حضور در مراسم افتتاحیه المپیک گفته بود امریکا هرگز وجود یک «کره‌شمالی اتمی» را قبول نمی‌کند و حداکثر فشار را بر حکومت آن کشور وارد می‌آورد تا آنان را به کنار گذاشتن قطعی، بازگشت‌ناپذیر و قابل راستی‌آزمایی تسلیحات اتمی وادار کند. پنس در بازگشت از سئول تاکید کرد با وجود دیدار خواهر کیم ‌جونگ‌اون با رییس‌جمهوری کره‌جنوبی و دعوت رسمی از او برای سفر به پیونگ‌یانگ، امریکا همچنان با متحدانش (ژاپن و کره‌‎جنوبی) بر توقف برنامه‌های هسته‌یی و موشکی کره‌شمالی به عنوان تنها راه برون‌رفت از بحران شبه‌جزیره کره می‌نگرد و کاخ‌سفید به زودی رژیم تازه‌یی از تحریم‌های فلج‌کننده را علیه پیونگ‌یانگ اعمال می‌کند و همچنان همه گزینه‌ها را برای مقابله با این کشور روی میز دارد.

اما به نوشته بلومبرگ، ترامپ و مون جائه‌این بر سر چگونگی مقابله با تسلیحات هسته‌یی کره‌شمالی توافق نظر ندارند؛ در حالی که مشاوران ترامپ به اقدام نظامی برای جلوگیری از قابلیت کیم جونگ‌اون برای حمله به خاک امریکا با تسلیحات هسته‌یی تهدید کرده‌اند، مون جائه‌این به دنبال جلوگیری از جنگی است که می‌تواند کره‌جنوبی و سراسر منطقه را به نابودی بکشاند. آندری لانکف تاریخ‌نگار در دانشگاه کوکمین در سئول گفت: «پیشنهاد کیم جونگ‌اون برای دیدار یک مانور هوشمندانه دیپلماتیک بود. مون جائه‌این با پذیرفتن این دعوت ترامپ را تهدید می‌کند و نپذیرفتن آن هم سبب می‌شود امریکا و کره‌جنوبی کشورهایی جنگ‌طلب و بدون منطق به نظر برسند. این پیشنهاد و حضور کره‌شمالی در بازی‌های المپیک این پیام را می‌دهد که آنها آماده مذاکره هستند و این پیام می‌تواند به مخالفان عملیات نظامی در واشنگتن و جاهای دیگر کمک کند. »

نخستین ترک‌ها در اتحاد امریکا و کره‌جنوبی خیلی سریع آشکار شد و دفتر مون جائه‌این خبرهای ضد و نقیضی درباره پذیرش این دعوت منتشر کرد و در نهایت سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری با تایید خبر دعوت گفت که ابتدا باید مقدمات این دیدار مهیا شود. اما ناظران در کره‌شمالی با خوش‌بینی به شرایط می‌نگرند، چرا که او از آغاز ریاست‌جمهوری رویکرد نرم‌تر در قبال پیونگ‌یانگ را وعده داده و با تهدیدهای ترامپ به جنگ مخالفت کرده است. مالکوم دیویس تحلیلگر ارشد در موسسه سیاست‌گذاری استراتژیک در کانبرا گفت: «از این مساله نگران هستم که مون جائه‌این برای از دست ندادن فرصت پیشبرد سیاست دوستی و صلح دعوت را بپذیرد. رفتن به پیونگ‌یانگ بدون هیچ قید و شرطی اقدام واقعا بدی است و فکر می‌کنم دولت ترامپ را به‌شدت خشمگین می‌کند و موجبات نگرانی را در واشنگتن فراهم می‌آورد. »

به گزارش اکونومیست، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در کشور خود نیز با احتمال مواجهه با واکنش‌های منفی روبه‌روست. میزان محبوبیت مون جائه‌این اگرچه هنوز هم 63درصد و بالاست، اما از زمانی که در تشکیل تیم متحد هاکی زنان برای دو کره را خواستار شده، افت کرده است. در چند روز گذشته گروه‌های محافظه‌کار علیه ظاهر ورزشکاران کره‌شمالی در بازی‌های المپیک تظاهرات کرده‌اند و پرچم این کشور را به آتش کشیده‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، نسل جوان‌تر در کره‌جنوبی که ارتباط چندانی با کره‌شمالی ندارد، تمایل زیادی به از خودگذشتگی برای اتحاد مجدد دو کره ندارد و همین مساله می‌تواند کار را برای مون جائه‌این دشوار کند.

 

 

ارسال نظر