اسلام،ملت ایران وکشور ایران 3 اصل اساسی سرزمین ماست

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۰۱
اسلام،ملت ایران وکشور ایران 3 اصل اساسی سرزمین ماست

گروه ایران|

حسن روحانی، رییس‌جمهوری با بیان اینکه «امام خمینی(ره) به ما جرات ایستادگی، نقد و اعتراض را یاد داد» گفت: حکومت‌ها باید صدای نصیحت، خواست، مطالبه، انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.

رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت دیروز همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا(س) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان تجدید میثاق کردند.

رییس‌جمهور و هیات وزیران در این مراسم که سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) نیز حضور داشت با قرائت فاتحه و اهدای تاج گل، یاد و خاطره امام خمینی(ره) همچنین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را گرامی داشتند.

روحانی و اعضای هیات دولت همچنین با حضور بر مزار شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، شهدای دولت و هفتم تیر و گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند. مراسم تجدید میثاق دولت دوازدهم با امام راحل امسال در شرایطی در حرم امام(ره) برگزار شد که مجموعه‌یی تحولات در سطح داخلی و منطقه‌یی شرایط حساسی را برای کشورمان به وجود آورده است؛ شرایطی که از منظر رییس‌جمهوری برای عبور از آنها باید مناسبات ارتباطی مردم با نظام را تقویت کرد و از طریق پاسخگویی به مطالبات به‌حق مردم در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی و آزادی‌های اجتماعی کشور را در برابر بحران‌های احتمالی واکسینه کرد.

اما روحانی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به ضرورت شنیدن صدای نقد و نصیحت مشفقانه مردم و با بازخوانی مواجهه رژیم پهلوی با مطالبات مردم گفت: «رژیم گذشته‌ فکر می‌کرد حکومت ابدی دارد به این دلیل همه ‌چیز را از دست داد که صدای نقد و نصیحت مردم و صدای مصلحان، ناصحان، علما و بزرگان و فرهیختگان را نشنید. وقتی صدای انقلاب مردم را شنید که دیگر دیر شده بود.» در کنار این اظهارنظر رییس‌جمهوری حرکت مردم ایران در مسیر انقلاب و اصلاح را غیرقابل بازگشت و مستمر خواند و به کسانی که تصور می‌کنند مردم یک ‌بار دیگر به گذشته بازخواهند گشت، تذکر داد که مردم از مسیر طی شده بازنخواهند گشت. حسن روحانی پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل طی سخنانی افزود: بازگشت به عقب از محالات است و مردم آن روزهای سیاه و تاریک را پشت سر گذشته‌اند.  رییس‌جمهوری تصریح کرد: آنان که تصور می‌کنند قدرت‌های استکباری را در اختیار دارند و شورای امنیت سازمان ملل را فرا می‌خوانند، بفهمند ملت ایران از نور به ظلمت بازنخواهد گشت.

 اجرای مردم‌سالاری در کشور

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: اساس حکومتی که امام راحل برای ما به یادگار گذاشته، مردم‌سالاری در پناه اسلامیت و اساس آن جمهوریت و اسلامیت است. رییس‌جمهوری ادامه افزود: هیچ کس از نور به ظلمت گذشته بازنمی‌گردد. روحانی اظهار کرد: امام به ما یاد داد، بقای حکومت و ادامه حکومت و سرزندگی حکومت با نظر مردم و رای مردم است.

او گفت: با احترام به روح بلند حضرت فاطمه اطهر(س) که این ایام معطر است به عطر زندگی آن بانوی بزرگ و منور است به نور سیره آن بزرگوار، خوشحالیم که در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر انقلاب در کنار مرقد مطهر و منور امام راحل هستیم.

رییس‌جمهوری گفت: 40سال پیش در چنین روزهایی یعنی 11و 12بهمن 56 هیچ‌کس فکر نمی‌کرد با یک نهضت و انقلاب و نیروی مردمی یک رژیم تا دندان مسلح را می‌توان سرنگون کرد و مردم می‌توانند به سرنوشت خود مسلط شوند.

روحانی افزود: آن روزهایی که جام به جام اربابان می‌زدند و در تهران به احساسات، عواطف و فرهنگ دینی و ملی مردم احترام نمی‌کردند و ایران با حاکمیت خود را جزیره ثبات می‌نامیدند، هرگز فکر نمی‌کردند در یک سال بعد در چنین روزهایی آن یار سفر کرده و محبوب مردم بعد از سال‌ها تبعید در ترکیه، عراق و فرانسه به کشور بازمی‌گردد. او خاطرنشان کرد: امام راحل ظرف 10روز با قیام مردم و مجاهدت و فداکاری مردم نظام ظالمانه را سرنگون کرد. امام به خوبی رژیم را می‌شناخت و ابعاد سیاسی آن را جامعه را به خوبی می‌دانست و می‌دانست کسی که قرار بود پادشاه مشروطه باشد، تبدیل شد به حاکمیتی که همه قدرت را خود به تنهایی به دست گرفته بود و همه رقیبان و حریفان را با انواع توطئه از پیش پای رژیم استبدادی خود برداشته بود.

رییس‌جمهوری گفت: امام به خوبی رژیم را می‌شناخت، که یک نفر بود فکر می‌کرد به جای همه ملت باید فکر کند و به جای همه ملت باید فرمان دهد و همه آنها که به عنوان مقام عالیرتبه لشکر و کشوری بودند جز نوکری، جان‌نثاری و مطیع اوامر شاهانه بودند، نقش دیگری نداشتند.

روحانی تصریح کرد: امام می‌خواست به دست مردم و با قیام مردم یک حکومت مردم‌سالار را در این سرزمین مستقر کند، حکومتی که مردم‌سالاری در پناه اسلامیت و آنچه امام برای ما به یادگار آورد، می‌توان اساس آن را جمهوریت و اسلامیت دانست. او گفت: امام به ما یاد داد، بقای حکومت و سرزندگی حکومت با نظر مردم و با رای مردم است و این مردم هستند که حاکمیت ملی را به دست آوردند و حفظ خواهند کرد.

 

 پاسداشت آزادی

رییس‌جمهوری اضافه کرد: استقلال و آزادی را به دست آوردند و حفظ خواهند کرد و ایران را برای همیشه پاس می‌دارند.

روحانی با بیان اینکه در این سرزمین برای ما 3 اصل اساسی است و آن اسلام، ملت ایران و کشور ایران است، گفت: همه‌ چیز باید حول این 3 محور در چرخش باشد.

او ادامه داد تا زمانی که اسلام هست و مردم عاشق فرهنگ اسلام هستند و به ایران عشق می‌ورزند و امنیت ملی را پاس می‌دارند هیچ قدرتی نمی‌تواند مسیر ملت را عوض کند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه راه اصلی مردم‌سالاری انتخابات است، گفت: مردم از طریق انتخابات و پای صندوق آرا اعلام نظر می‌کنند و جمهوری اسلامی که 12 انتخابات ریاست‌جمهوری، 10 انتخابات مجلس، 5 انتخابات خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهر و روستا و چندین همه‌پرسی را پشت سر گذاشته است به خوبی می‌داند، سرنوشتش با قواعد مردم‌سالاری پای صندوق آرا تعیین خواهد شد. روحانی گفت: البته این موضوع به آن معنا نیست که مردم‌سالاری صرفا انتخابات است و بس. در کنار انتخابات حضور مردم، مشارکت دایمی مردم، تعاون و یاری مردم به یکدیگر و نقد و اعتراض است.

 پاسخگویی مطالبات

روحانی اضافه کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ملت بزرگ ایران را از بیان اظهارنظر و نقد و انتقاد و حتی اعتراض باز دارد. گوش همه مسوولان کشور باید در برابر مطالبات مردم و خواست مردم شنوا باشد. رییس‌جمهوری گفت: رژیم گذشته‌یی که فکر می‌کرد، سلطنت او مادام‌العمر و ابدی است به این دلیل همه ‌چیز را از دست داد که صدای نقد مردم را نشنید، صدای مردم، نصیحت مردم را هم نشنید، صدای مصلحان، ناصحان، علما، بزرگان و فرهیختگان را هم نشنید، صدای اعتراض مردم را هم نشنید و فقط یک صدا را شنید آن هم صدای انقلاب اسلامی برای حکومتی که فقط صدای انتخابات را بشنود، شنیده شد.

روحانی گفت: حکومت‌ها باید صدای نصیحت مردم، خواست مردم، مطالبه و انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.

او خاطرنشان کرد: ما در کنار این مقبره منور هستیم و در کنار مرد بزرگی هستیم که آرمیده است. او به ما جرات ایستادگی داد و یاد داد نقد را بشنویم، یاد داد در برابر استکبار با قدرت بایستیم، یاد داد صندوق آرا را نباید رها کنیم و باید به فکر محرومان و مستضعفان باشیم و یاد داد اخلاق و معنویت دین را از یاد نبریم و در برابر متجاوزان بایستیم. رییس‌جمهوری گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد استبداد به این سرزمین بازگردد و در کنار مردم برای اجرای خواست مردم بیش از همیشه آماده هستیم تا مجری نظرات مردم برای پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشیم.

روحانی تصریح کرد: بار دیگر در کنار حرم مطهر امام با امام پیمان می‌بندیم راه او را و آرمان‌های او را رها نکنیم و به امام و همه عزیزانی که در خاک خفته‌اند و به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مرحوم حاج احمدآقا خمینی که اینان جسمشان به زیر خاک رفته و روحشان به آسمان پر کشیده و به همه شهیدان و ملت متعهد هستیم که راه انقلاب اسلامی را ادامه دهیم.

او گفت: ملت ما در روز 22بهمن امسال بار دیگر نشان خواهند داد چگونه به انقلاب، نظام و رهبری وفادار هستند و خواهند بود. رییس‌جمهوری در پایان گفت: این ایام مبارک را به ملت ایران، رهبری و یادگار امام و به همه خدمتگزاران این مرز و بوم تبریک می‌گوییم و می‌خواهیم پاسدار راه امام و شهیدان باشیم.

 

ارسال نظر