آخرین گزارش‌ها از نفتکش حادثه‌دیده

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۴۳:۵۳
کد خبر: ۱۱۴۵۷۰
آخرین گزارش‌ها از نفتکش حادثه‌دیده

گروه انرژی

سال 96، برای وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن، پر از بحران و آتش و دود بوده است. آخرین بحران که شنبه شب بروز کرد، حادثه برخورد کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ایران با یک فروند کشتی فله‎بر چینی بود. این حادثه باعث انفجار و آتش‌سوزی نفتکش تحت مدیریت ایران شد و  30 سرنشین ایرانی آن نیز مفقود شدند. با این حال تا زمان نگارش این گزارش که تقریبا 48 ساعت پس از حادثه است، ابعاد مختلفی از آن افشا می‌شود که نشان‌دهنده دشواری و مشکلات رسیدگی به این حادثه و بحران جدید است.

روز گذشته، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درمورد وضعیت رسیدگی به نفتکش آسیب‌دیده گفت: عملیات اطفای حریق و مهار آتش به‌طور مداوم و مستمر ادامه دارد، به‌طوری که با اعزام سه فروند کشتی آتش‌خوار بزرگ به محل حادثه، از شدت آتش کاسته شده است.

به گزارش شرکت ملی نفتکش ایران، سیروس‎ کیان‌ارثی درباره نفتکش حادثه‌دیده تحت مدیریت این شرکت در آب‌های سرزمینی چین اظهار کرد: به‌دلیل ادامه آتش و وجود گازهای سمی ناشی از حریق، امکان دسترسی و ورود به داخل کشتی فراهم نیست.  وی با بیان اینکه باوجود وضع فعلی کشتی و آسیب‎های وارده به آن، احتمال غرق شدن آن اندک است، اضافه کرد: در حال حاضر ۲ فروند کشتی شرکت ملی نفتکش و یک فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نظارت و مدیریت مرکز جست‌وجو و نجات شانگهای به‌طور مستمر عملیات جست‌وجو و یافتن دریانوردان مفقود شده را ادامه می‎دهند.

کیان‌ارثی ادامه داد: با وجود حضور تیم کارشناسی شرکت ملی نفتکش ایران از زمان وقوع حادثه در شانگهای، شب یک‌شنبه تیم جدیدی متشکل از کارشناسان این شرکت و سازمان بنادر و دریانوردی برای پیگیری امور مربوط به کشتی حادثه‌دیده به منطقه اعزام شد.  وی گفت: کمیته اضطراری شرکت ملی نفتکش ایران از زمان وقوع حادثه در این شرکت تشکیل شد و ۲۴ساعته عملیات امداد و نجات را تحت کنترل و نظارت دارد و آخرین اخبار و اطلاعات موثق را به اطلاع خواهد رساند.

 جان باختن همه سرنشینان، قطعی نیست

کیان‌ارثی عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه در نتیجه این اقدامات، صبح روز دوشنبه پیکر یک دریانورد مجهز به لباس ویژه نجات پیدا شد، تصریح کرد: این موضوع بیانگر آن است که خدمه نفتکش احتمالا فرصت استفاده از وسایل نجات را داشته‎اند. وی درباره هویت این فرد گفت: اقدامات لازم برای شناسایی و احراز هویت وی در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با تایید خبر پیدا شدن جسد یکی از سرنشینان نفتکش تحت مدیریت ایران، گفت: هنوز نمی‌توان درباره

جان باختن خدمه نفتکش آمار قطعی داد. به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد با بیان اینکه یک جسد در اطراف نفتکش ایرانی که با کشتی باری چینی برخورد کرده بود، در سطح آب یافت شد، افزود: جسد پیدا شده از بین ۳۲ خدمه مفقودی نفتکش برای شناسایی در حال انتقال به بندر شانگهای است.

وی یادآور شد: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تیم همراه به محل حادثه اعزام شد تا ارزیابی‌های اولیه از وقوع حادثه انجام شود، همچنین در تهران هم کمیته بررسی حادثه تشکیل شد تا به مسائل و جوانب مختلف این حادثه رسیدگی شود و این کار تا تعیین تکلیف همه خدمه نفتکش سانچی ادامه دارد.

 زیان‌های مالی با کره‌جنوبی است

روز گذشته، وزارت در خبری اعلام کرد که ایران پول محموله میعانات را تمام و کمال، دریافت خواهد کرد. براساس این خبر، این نفتکش که حامل حدود یک‌میلیون بشکه میعانات گازی پارس‌جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره‌جنوبی بود به روش فوب (FOB) به این شرکت کره‌یی فروخته شده بود. ارزش این محموله با قیمت کنونی نفت حدود

 ۶۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

در قراردادهای فوب (FOB) تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا است. فروشنده وقتی کالا را از روی عرشه کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. امضای قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی نیز با خریدار است.  باتوجه به اینکه فروش این محموله به روش فوب بوده است، بنابراین ایران پول این محموله را به‌طور کامل دریافت خواهد کرد و هیچ هزینه‌یی بابت فروش محموله میعانات گازی به ایران در این حادثه تحمیل نخواهد شد. شرکت هاوانا توتال بدون تردید هزینه این محموله را از شرکت‌های بیمه دریافت می‌کند.

عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی درباره بیمه این نفتکش اظهار کرد: ۷۰درصد بیمه‌نامه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و ۳۰درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه ایرانی است.  وی ارزش نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران را ۳۲ میلیون دلار عنوان کرده و گفته است: مسوولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با بیمه P&I کلاب بین‌المللی است.

 

ارسال نظر