نمایندگان مجلس رویه‌های نامتعارف را بشکنند

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۰۸
نمایندگان مجلس رویه‌های نامتعارف را بشکنند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است، اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه سال آینده اعمال کرده، اصلاحاتی ناگزیر بوده و نمایندگان مجلس باید با شکستن رویه‌های نامتعارف دهه‌های اخیر در بودجه‌ریزی ایران، از نشتی‌های بودجه جلوگیری کرده و منابع آزاد شده آن را برای توسعه کشور و ارائه خدمات به عموم مردم در اختیار دولت قرار دهند. پدرام سلطانی گفت: لایحه بودجه، ریز مفصلی از منابع و مصارف است که دولت برای سال آینده در بخش‌های مختلف آن دست به جراحی و اصلاحاتی زده که از یک‌سو ناگزیر بوده و از سوی دیگر بسیاری از آنها جزو مطالبات مردم و بخش خصوصی است. نایب‌رییس اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: گسترش پوشش مالیاتی در لایحه بودجه 97، یکی از اصلاحاتی است که شخصا کاملا موافق آن هستم و فکر می‌کنم خواسته عموم مردم و بخش خصوصی نیز باشد به‌گونه‌یی که با اصلاح روند مالیات‌ستانی، پوشش مالیاتی همه‌گیر شود و بنگاه‌های اقتصادی استان‌ها و بنیادهایی که تاکنون مالیات نمی‌دادند مانند عامه مردم و فعالان اقتصادی، بابت سهمی که از فضای اقتصاد و زیرساخت‌های کشور می‌برند، مالیات بپردازند.

سلطانی همچنین تجدیدنظر در ردیف بودجه نهادها و موسسات و مجموعه‌هایی که عموما تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی قرار گرفته‌اند را ضروری دانست؛ چراکه به نظر می‌رسد فعالیت اکثر آنها در راستای خدمات عمومی به مردم نیست و فقط طیف محدودی را در بر می‌گیرند ازاین‌رو، طبیعی است که منابع آنها نیز باید از طرف همان طیف محدود تامین شود تا دولت بتواند بودجه را صرف ارائه خدمات همه‌گیرتر، مطلوب‌تر و پرتقاضاتر به مردم کند.

نایب‌رییس اتاق ایران اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را نیز یک مسیر ناگزیر در ایران قلمداد کرد و افزود: متاسفانه دولت در سال‌های اخیر در این حوزه کم‌کاری داشت و اشتباه فاحشی مرتکب شد که این افزایش را به‌صورت سنواتی با شیب ملایم انجام نداد؛ اما اکنون در نقطه‌یی قرار گرفته‌ایم که دولت ناگزیر است. قیمت حامل‌های انرژی را به میزان قابل‌توجهی بالا ببرد تا بتواند به درآمدهایی برای پوشش مصارف بودجه برسد. سلطانی ادامه داد: البته این احتمال ضعیف هم وجود دارد که دولت بتواند با کاهش بودجه نهادهای مورد اشاره که خدمات آنها طیف خاصی را شامل می‌شود، بخشی از درآمدهای پیش‌بینی شده از محل کاهش یارانه‌های حوزه انرژی را جبران کند تا شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمی ملایم‌تر شود و از بروز آثار تورمی و وارد آمدن فشار بر مردم جلوگیری کند. علاوه بر این او معتقد است: یکسان بودن قیمت بنزین در سراسر کشور نیز یکی از سیاست‌های اشتباهی است که همواره در کشور دنبال شده درحالی که قیمت تمام‌شده تولید و عرضه بنزین در جاهای مختلف با هم فرق می‌کند و بنابراین قیمت آن نیز باید در استان‌ها و شهرهای مختلف تفاوت داشته باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در شرایطی که کلان‌شهرهای کشور از آلودگی بسیار بالای هوا رنج می‌برند و سلامتی شهروندان آنها به مخاطره افتاده است؛ معتقدم در بودجه سال آینده باید قیمت بنزین در کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و... نسبت به سایر شهرها قدری بیشتر شود و این مبلغ مستقیما به توسعه مترو، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و دیگر مسائلی که منجر به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند، تخصیص یابد.

این فعال بخش خصوصی همچنین در ارتباط با حذف گروه‌هایی از جمع یارانه‌بگیران نیز اظهار کرد: این سیاست درستی است که اعمال آن حداقل برای 3 دهک بالای جامعه ضروری است و تاکنون نیز نپرداختن به این مقوله، از روش‌های غیرهدفمند و کور در توزیع منابع بوده و عملا باعث اتلاف منابع شده است. سلطانی با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه به غیرنیازمندان هیچ دستاوردی به همراه نداشته، افزود: امیدواریم نمایندگان مجلس با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین اهمیت مبحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، رویه‌های 4 دهه اخیر بودجه‌ریزی کشور را کنار بگذارند و با دولت برای جراحی بودجه و اقتصاد همراهی کنند. او با تاکید بر اینکه بودجه دولتی در ایران نشتی‌های زیادی دارد، تصریح کرد: همچنان که رییس‌جمهور نیز در صحبت‌های اخیر خود اشاره کرد، حدود 200هزار میلیارد تومان از بودجه 360 هزار میلیارد تومانی کشور اصلاً مربوط به دولت نیست و این مایه بسی تاسف است که منابع عمومی تامین شده از سوی مردم، به جاهایی می‌رود که چندان به مصرف توسعه کشور و ارائه خدمات به مردم نمی‌رسد.

سلطانی ادامه داد: در این 200هزار میلیارد تومان بودجه‌یی که از دسترس دولت خارج است، فارغ از بخش‌های مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی، مابقی جای سوال دارد که به کجا می‌رود و چرا به مصارف ارائه خدمات عمومی توسط دولت نمی‌رسد. نایب‌رییس اتاق ایران اظهار کرد: مردم، صاحب‌نظران اقتصاد و متولیان بودجه‌ریزی معتقدند منابع بودجه که به‌واسطه دریافت مالیات از مردم یا فروش نفت، به عنوان ثروت مردم، تامین می‌شود باید به مصرف بخش‌هایی برسد که بتواند توسعه کشور و رفاه عمومی را به دنبال داشته باشد.

سلطانی ابراز امیدواری کرد: نمایندگان مجلس با کنار گذاشتن تعارف‌ها و با شکستن رویه‌های نامتعارف و نامیمونی که در چند دهه اخیر در بودجه‌ریزی کشور رواج داشته است، بتوانند سهم دستگاه‌ها از این 200 هزار میلیارد تومان را کاهش قابل‌توجهی داده و منابع مربوط به آن را در اختیار دولت قرار دهند تا به پروژه‌های زیرساختی توسعه‌یی و عمرانی تخصیص دهد به‌گونه‌یی که بودجه 97 بتواند اقتصاد کشور را از این وضعیت نامطلوب خارج کند؛ در غیر این صورت باید منتظر نارضایتی‌های مردمی باشیم که اصلا به صلاح کشور نیست.

 

ارسال نظر