انفجار جمعیتی بیکاران دهه شصتی

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۷۵
انفجار جمعیتی بیکاران دهه شصتی

فقر، بیکاری، کاهش قدرت خرید، بی‌عدالتی در توزیع ثروت و...؛ موضوعاتی که این روزها بیشتر از قبل به گوش می‌رسد و از اهمیت ویژه‌یی برخوردار شده است و اعتراض‌هایی که به شرایط اقتصادی شده، حکایت از بحران در این مسائل دارد. حسن روحانی، رییس‌جمهوری، از این سخن می‌گوید که 200هزار میلیارد تومان از بودجه 360هزار میلیارد تومانی در اختیار دولت نیست و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از برنامه دولت برای اشتغال فراگیر و خروج از فقر حرف می‌زند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قدرت خرید بازنشستگان طی 8 سال تا 68 درصد کاهش یافته است، گفت: قدرت خرید کارگران در سال 92 نسبت به سال 89 نیز تا 40 درصد کاهش یافته که از سال 93 با تعیین مزد تا 27 درصد جبران شده است.

علی ربیعی با بیان اینکه برنامه دولت در سیاست‌گذاری کاهش فقر در سال 97 مبتنی بر دو برنامه مبارزه با فقر و اشتغال است، افزود: شاخص بودجه 97 براساس تجربه سال‌های گذشته در این دو حوزه دنبال خواهد شد. همچنین شاهد هستیم که این موضوعات تبدیل به گفت‌وگوهای اجتماعی و همچنین مطالبه مردم در خیابان‌ها نیز شده است. او با اشاره به اینکه دولت به دنبال خروج از فقر با استفاده از برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی است، اظهار کرد: برنامه‌های مقطعی نیز در دولت برای خروج از فقر در نظر گرفته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه نه امام راحل نه مقام معظم رهبری و نه دولت به دنبال برنامه رشد و توسعه‌یی نبوده و نیستند که فقرا زیر چرخ‌های آن له شوند، اظهار کرد: دولت به دنبال برنامه اشتغال فراگیری است که تنها مبتنی‌بر افزایش رشد محض نباشد و نابرابری و فقر را به‌طور گسترده کاهش دهد. ربیعی در ادامه تجربه دولت یازدهم در مورد اشتغال را ارقامی قابل توجه دانست و افزود: در سال 95 و 94 میزان جمعیت کشور 900هزار نفر افزایش یافته است. هرچند دولت توانسته است متناسب با این نسبت مشاغلی را ایجاد کند اما به دلیل افزایش جمعیت فعال نرخ بیکاری کاهش چندانی نیافته است.

او با اشاره به اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری 355 هزار دفترچه اولیه تامین اجتماعی داشتیم، ادامه داد: در گذشته به ازای هر دو شغل رسمی یک شغل غیررسمی داشتیم اما به دلیل رکود طولانی در حال حاضر به ازای هر شغل رسمی یک شغل غیررسمی داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری 700هزار شغل توسط دولت تولید شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به ارقام بهتری نیز درخصوص اشتغال‌زایی دست پیدا کنیم. مسائل اقتصادی و اجتماعی معمولا با تاخیر زمانی به دوره بعد منتقل می‌شود.

 افزایش نرخ رشد در دولت اصلاحات

ربیعی با اشاره به اینکه از سال 76 به مدت 8 سال در کشور با افزایش نرخ رشد روبه‌رو بوده‌ایم، توضیح داد: به دلیل تاخیر نمود مسائل اقتصادی در حال حاضر شاهد هستیم که در کشور رکود اتفاق افتاده است. همچنین مسائل مربوط به استفاده از منابع آب و خاک که طی 40 تا 50 سال گذشته اتفاق افتاده‌اند نیز در دولت یازدهم و دوازدهم خودشان را نشان داده‌اند. مساله خشک شدن دریاچه‌ها یا حتی صندوق بازنشستگی نیز که با 60 سال بی‌اعتنایی روبه‌رو بوده است، در این دوره سر باز کرده است.

 انفجار جمعیت جویای کار

وی در ادامه جمعیت 15 تا 34 سال جویای کار در کشور را تا 40 درصد دانست و توضیح داد: متولدین دهه 60 در حال حاضر به سن ورود به بازار کار رسیده‌اند این در حالی است که کیک اقتصاد کوچک شده و از طرفی انفجار جمعیتی این دهه نیز فرصت‌های شغلی را کاهش داده به‌طوری که باید برای اشتغال جوانان جویای کار دهه 70 و نیمه 80 نیز فکری بکنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه اشتغال‌زایی در کشور افزود: در حال حاضر افراد جویای کار عمدتا تمایل به یافتن مشاغلی متناسب با تحصیلات خود هستند. در گذشته تنها 20 درصد از افراد جویای کار تحصیلکرده بودند. این در حالی است که در سال 95، 40 درصد از بیکاران دانش‌آموخته هستند.

ربیعی در ادامه از اختصاص 100 میلیارد تومان برای حق بیمه کارگری خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال حق بیمه و یارانه مزد را به شکل کامل با استفاده از این مبلغ پرداخت کنیم. او در ادامه هدفگیری دولت در حوزه ثبات اقتصادی را خوب ارزیابی کرد و اظهار کرد: در حال حاضر این جهت‌گیری به درستی انجام شده اما با موانع زیادی روبه‌رو است. برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت و مبارزه با بیکاری از بیش از 40 کارشناس بین‌المللی برای حضور در کشور دعوت به عمل آمده و براساس نظرات آنان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. با این وجود موانعی نظیر عدم دسترسی به 400 میلیارد تومان پول مربوط به بازنشستگان و به دلیل عدم دسترسی به بازارهای جهانی از جمله این موانع است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد بیکاران در کشور نزدیک به 3میلیون و 100هزار نفر اعلام کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا تعداد مشاغل را نسبت به جوانان در سنین اشتغال افزایش دهیم. در حال حاضر دولت به‌طور متوسط در طول یک‌سال بیش از 700هزار شغل تولید می‌کند که جوابگوی این میزان نیست.

 

ارسال نظر