14+20 پیشنهاد شهردار تهران برای مقابله با زلزله

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۰۴
14+20 پیشنهاد شهردار تهران برای مقابله با زلزله

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

روز گذشته شهردار تهران بعد از گذشت بیش از 10 روز از زلزله 5.2 ریشتری استان‌های تهران و البرز با حضور در شورای شهر از 14 برنامه کوتاه‌مدت و 20 برنامه بلندمدت مدیریت شهری برای مواجهه با زلزله رونمایی کرد. نجفی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با ابراز تاسف از اتفاقات شنبه شب پایتخت اظهار کرد: برای ساعاتی خدمات‌رسانی به شهروندان با اختلال مواجه شد و خساراتی نیز به تاسیسات شهری وارد آمد که نشان می‌دهد عده‌یی با حرکت کور دچار هیجان شده و باعث لطمه زدن به اموال شهروندان در شهر شده‌اند.

محسن هاشمی رییس شورای شهر نیز در واکنش به این اتفاقات اظهار کرد: در حال حاضر در موقعیت هوشیاری ملی قرار داریم و ما اعضای شورا توصیه می‌کنیم که از فضای هیجانی پرهیز کنید، چرا که خطر ورود تندروها به فضای سیاسی وجود دارد و باید از این موضوع جلوگیری شود و اگر ملتی واحد بمانیم، از گزند دشمنان خارجی در امان هستیم و همبستگی ملی، اصلی‌ترین دفاع می‌تواند باشد. انتقادات قابل قبول است اما نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چارچوب رعایت قانون باشد؛ نه به صورت هیجانی.

جلسه روز گذشته شورای شهر یک مصوبه هم داشت و اعطای پاداش ۳۳درصدی شهرداری به مودیان برای پرداخت کامل بدهی تا پایان اسفند ماه با حداکثر آرا تصویب شد. بر اساس این مصوبه به شهرداری تهران اجازه می‌دهد تا برای حمایت از ساخت و ساز در شهر تهران از زمان ابلاغ تا پایان اسفندماه سال جاری به تمام مودیانی که کل بدهی خود را به صورت نقدی به حساب خزانه شهرداری واریز کنند به میزان ۳۳ درصد پاداش خوش حسابی قائل شود.

به گزارش «تعادل» به گفته محمدعلی نجفی، شهرداری ۱۴برنامه پیشنهادی کوتاه‌مدت و ۲۰ برنامه پیشنهادی میان‌مدت و بلندمدت برای مواجهه با زلزله ارائه کرده است که برنامه‌های کوتاه‌مدت به 90 میلیارد تومان و برنامه‌های بلندمدت به 25هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. از این رقم ۱۰هزار میلیارد تومان مربوط به فعالیت‌های شهرداری و ۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به فعالیت‌های خارج از شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است که دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

 

 ساخت شهرک برای اسکان موقت تهرانی‌ها

یکی از موضوعات مهم بعد از وقوع زلزله تهران اسکان زلزله‌زدگان است و روشن است که در تهران مانند کرمانشاه با استفاده از کانکس نمی‌توان این مشکل را حل کرد. چندی پیش نیز اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد، در صورتی که بخواهیم 10میلیون نفر را در تهران اسکان موقت بدهیم به این معنی است که باید در زمینی با وسعت سه‌برابر تهران چادر بزنیم، چرا که زندگی در تهران در ارتفاع است و برای پهن شدن این میزان زمین بسیار زیادی نیاز است. شهردار تهران نیز دیروز در این باره پیشنهادی ارائه کرد و گفت: باید شهرکی را آماده کنیم و در آن زیرساخت‌هایی مثل آب و برق و... فراهم شود. این شهرک، محل اسکان موقت تهران می‌شود تا در فاز اول امکان تخلیه را فراهم کرده و در فاز دوم خود شهرک را آماده کنیم.

 خارج شدن مخازن سوخت شهران از شهر

به گفته نجفی، برخی مصوبات معطل مانده در خصوص ایمنی و بحران شهر تهران وجود دارد و برخی مصوبات هم نیاز به اصلاح دارند. وی در این باره مصوبه‌یی در خصوص مخازن سوخت شهران را مثال زد و گفت: در مصوبه‌یی که از مراجع مختلف مثل شورای عالی شهرسازی، وزارت کشور، شورای هماهنگی شهر تهران و همچنین شورای شهر تهران داشتیم، آمده بود مخازن سوخت شهران باید از شهر خارج شود زیرا این منطقه یک نقطه خطرناک است و اگر آتش‌سوزی شود، ممکن است به بمب چند هزار تنی تبدیل شود. وزارت نفت بخش عمده‌یی از ذخایر سوخت این مخازن را خارج کرده اما خود مخازن را خارج نکرده است. حتما باید این کار انجام شود، وگرنه خطر بزرگی غرب تهران را تهدید می‌کند. وی مثال دیگری در این باره زد و گفت: در مصوبه سال ۸۹ دولت برای همه دستگاه‌هایی که با بحران و زلزله ارتباط دارند، دو وظیفه مشخص را معین کرده است، البته خود مصوبه اشکالاتی دارد و به نظرم مصوبه غیراجرایی است. به عنوان مثال گفته است: آتش‌نشانی باید امکان اطفای حریق در ۵۰ هزار نقطه تهران در فاصله زمانی کوتاه را داشته باشد. معلوم است با ۱۵۰پایگاه یعنی در لحظه ۳۰۰نقطه را می‌توانیم، پوشش دهیم و برای رسیدن به این عدد باید حداقل

۵ هزار پایگاه داشته باشیم. مصوبه بسیار دسته بالا گرفته و نقطه اوج را انتخاب کرده است. این در حالی است که تقریبا هیچ کاری درباره این مصوبه انجام نشده است.

 ناایمن بودن شریان‌های حیاتی

نجفی با اشاره به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده، کمبود فضای اسکان برای شهروندان گفت: پارک‌ها، سوله‌های ورزشی، اماکن بحران، برخی مساجد و مدارس امن است که همه این موارد از قبل شناسایی شده و در نقشه محلات وجود دارد. این اماکن یا دارای ساختمان خیلی قوی یا حیاط قابل توجه هستند که شهروندان در آن اسکان پیدا کنند اما مجموعه این امکانات کفاف اسکان اضطراری درباره یک زلزله بزرگ را نمی‌دهد که برای این موضوع برنامه داریم. وی با اشاره به ناایمن بودن شریان‌های حیاتی تهران ادامه داد: با محاسبات شرکت آب و فاضلاب حدود ۳۰ درصد لوله‌های آب و فاضلاب تهران فرسوده است و با یک لرزه شدید دچار شکستگی شده و آب گرفتگی ایجاد می‌کند. همچنین شرکت گاز به دلیل برنامه‌هایی که از قبل اجرا کرده است، از سال ۹۷ وضعیت گازرسانی به شکلی در می‌آید که سیستم هوشمند لوله‌کشی به مجرب وقوع زلزله بالا قطع می‌شود. علاوه بر این تهران سیستم جایگزین برق ندارد. اگر برق قطع شود یا خودمان بخواهیم برق را قطع کنیم به سیستم جایگزین نیاز داریم. خصوصا اگر اتفاق در شب به وقوع پیوسته باشد. علاوه بر این ظرفیت‌های امدادرسانی هوایی تقریبا در تهران صفر است، البته وزارت بهداشت چندین هلی‌کوپتر خریداری کرد و ما نیز کمک می‌کنیم زودتر این هلی‌کوپترها به سیستم وارد شوند. از سوی دیگر باید 50 سنسور برای سامانه هشدار زرد داشته باشیم، اما اکنون تنها پنج سنسور آن هم فقط در گسل مشا نصب شده است.

 ساخت اپلیکیشن بحران برای تهرانی‌ها

نجفی با بیان اینکه در شهر تهران سیستم هوشمند اعلام خطر وجود ندارد، افزود: در این خصوص باید حتما اپلیکیشن‌های خاصی برای بحران تهران طراحی کنیم و بدین منظور به سازمان فناوری دستور داده شده روی این مساله کار کنند تا روی موبایل شهروندان حتما اپلیکیشن خاص بحران تهران را داشته باشیم. با نصب این نرم‌افزار روی گوشی موبایل، همشهریان ما هنگام بروز زلزله و در صورتی که از رادیو و تلویزیون فاصله داشته باشند، از طریق موبایل می‌توانند با این اپلیکیشن‌ها تصمیم‌گیری کنند و راهنمایی شوند. وی با اشاره به شبکه ارتباطی یکپارچه مدیریت بحران تاکید کرد: سال‌هاست با وزارت ارتباطات بحث می‌کنیم و قرار بود در دوره قبلی و فعلی مدیریت شهری، تهران سیستم بی‌سیم مستقل داشته باشد. تجربه زلزله اخیر ثابت کرد، حرف ما درست است نیاز به یک سیستم مستقل بی‌سیم برای شهرداری تهران وجود دارد که متاسفانه تاکنون این مساله را تایید نکردند. کمبود منابع برای جست‌وجو و نجات، کمبود منابع بیمارستانی و محدودیت‌های موجود در این زمینه و ناایمنی بیمارستان‌های تهران از دیگر مواردی بود که نجفی به آنها اشاره کرد.

 مکاتبه برای تشکیل کارگروه ملی زلزله

نجفی پیشنهاد کرد تا اگر شورای شهر موافق باشد، با دولت برای ایجاد کارگروه ملی زلزله در شهر تهران به ریاست معاون اول مکاتبه کنیم. به گفته وی، در دولت دوم اصلاحات کارگروهی برای زلزله تهران به ریاست عارف تشکیل و اقدامات خیلی خوبی هم انجام شد. زیربنای یکسری مطالعات بعدی گذاشته شد اما بعد‌ها فعالیت این کارگروه متوقف شد.

 برگزاری مانور همگانی طی ۳ ماه آینده

نجفی همچنین درخواست کرد، طی سه ماه آینده سازمان امداد و نجات بحران تهران و مجموعه دستگاه‌های دخیل در این زمینه، یک مانور زلزله در تمام مناطق تهران برگزار کنند. او گفت: آنجا خیلی بحث کردیم آیا امکانش است در سطح تهران برای تمام ۲۲ منطقه در یک روز و یک ساعت مانور برگزار کنیم و به نظر رسید نمی‌توانیم این موضوع را سازماندهی کنیم پس قرار شد، طی سه ماه آینده در برخی روزها یک منطقه و برخی روزها چند منطقه با یکدیگر مانور را انجام دهند و تمام عملیات موردنظر به اجرا گذاشته شود. شهردار تهران درخصوص اینکه این دو زلزله رخ داده است و شاید مقداری انگیزه را بیشتر کند تا همه این گزارش را جدی‌تر بگیرند، اظهار کرد: ۲۵هزار میلیارد تومان موردنیاز در برنامه پنج‌ساله رقم خیلی مهمی برای مجلس نیست. بودجه عمومی دولت در سال آینده ۳۶۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و اختصاص پنج هزار میلیارد تومان 1.5درصد از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.

 

کارنامه پاییزه مدیریت پایتخت در امور مالی

سیدحسن رسولی عضو و خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در جلسه روز گذشته این شورا به ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در شهریور، مهر و آبان سال جاری پرداخت. به گفته رسولی، طی سه‌ماهه شهریور، مهر و آبان، درآمدهای کسر شده به میزان 26درصد از هزینه‌ها فزونی گرفته، این شاخص نشان می‌دهد درک درست و انتخاب مسیر صحیح صورت گرفته است. صدور دو بخشنامه اخیر شهردار (پایان دادن به ماجرای هولوگرام و انضباط‌بخشی به شوراهای معماری مناطق) نقش اساسی در این بهبودیابی داشته است. رسولی عنوان کرد: براساس اطلاعات ارسالی توسط معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران، مدیریت جدید در سه ماهه فعالیت در مجموع دو هزار و 394میلیارد تومان درآمد وصولی داشته و هزینه‌های شهرداری در این مدت نیز هزار و 898 میلیارد تومان بوده است. در این مدت 496 میلیارد تومان درآمدها بیشتر از هزینه‌ها بوده است. در سه ماهه گذشته درآمدها بیش از هزینه‌ها محقق شده و هزینه‌های شهرداری روند کاهشی داشته به‌طورری که در درآمدهای وصولی در دو بخش نقد و غیرنقد در شهریورماه 888 میلیارد تومان، در مهرماه 765میلیارد تومان و آبان ماه 743 میلیارد تومان بوده و در بخش هزینه‌های نقد و غیرنقد به ترتیب 828میلیارد تومان، 581 میلیارد تومان و 488میلیارد تومان بوده است. براساس گزارش واصله از شهرداری تهران، از مجموع درآمدهای وصولی در این سه ماه 78درصد نقد و 22درصد آن غیرنقد محقق شده، بر این اساس درآمدهای نقدی در شهریور ماه 62درصد، مهرماه 84درصد و آبان 91درصد بوده است. همچنین هزینه‌های صورت گرفته در سه ماهه گذشته 83درصد به‌صورت نقد و 17درصد غیرنقد تامین ‌شده بر این اساس هزینه‌های شهرداری در شهریورماه 84درصد، مهرماه 79درصد و آبان ماه 83درصد به‌صورت نقد تامین‌ شده است. با استناد به گزارش‌های ارسالی در 8 ماهه امسال تنها 21درصد از بودجه 17900 میلیارد تومانی شهرداری از منابع پایدار تامین شده و 79درصد دیگر سهم سرفصل‌های ناپایدار از قبیل فروش تراکم و سایر وجوه عوارض بخش شهرسازی تامین شده است، بدون شک تداوم این روند با مصالح شهروندان در تعارض است. همچنین از مجموع درآمدهای کسب ‌شده در شهریور ماه امسال 440 میلیارد تومان، مهرماه 242 میلیارد تومان و آبان ماه 337میلیارد تومان درآمد پایدار بوده است به عبارتی سهم درآمدهای پایدار در این سه ماه به ترتیب 49درصد، 31درصد و 45درصد بوده است. رسولی ادامه داد: به‌عنوان نماینده مردم و خزانه‌دار شورای شهر هشدار می‌دهم، چنانچه برای سال 97 و برنامه سوم تصمیماتی مهم و لو دشوار در حوزه افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌های غیرضروری اداره شهر اتخاذ نکنیم، به وظایف صادقانه خویش در صیانت از حقوق شهروندان تلاش موثری به عمل نیاورده‌ایم.

 

 

ارسال نظر