آغاز جنگ قدرت در مالزی

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۰۱
آغاز جنگ قدرت در مالزی

گروه جهان|

ماهاتیر محمد نخست‌وزیر سابق مالزی و کاندیدای انتخابات شنبه به‌طور رسمی از اشتباهاتی که در گذشته داشته از مردم این کشور عذرخواهی کرده و گفته تمام تلاش خود را برای بازسازی کشورش به کار خواهد گرفت. چند ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی در مالزی، جنگ قدرت در این کشور بالا گرفته است.

به گزارش استریت‌تایمز، ماهاتیر محمد 93ساله که برای یک دوره 22ساله از سال 1981 تا 2003 پست نخست‌وزیری مالزی را در اختیار داشت پس از سیزدهمین انتخابات سراسری مالزی در 2013 به یکی از اصلی‌ترین منتقدان جدی نجیب تون رزاق نخست‌وزیر مالزی تبدیل شده در تلاش است تا در انتخابات پیشرو دوباره قدرت را به دست گیرد. او به عنوان معمار مالزی نوین اوایل سال جاری با هدف سرنگونی نجیب تون رزاق نخست‌وزیر این کشور و مقابله با سیاست‌های وی در میان بحث رسوایی فساد مالی چند میلیارد دلاری حزب بومیان متحد مالزی را راه‌اندازی کرد.

چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی که طبق موعد رسمی باید آگوست 2018 برگزار شود ممکن است طبق اختیارات نخست‌وزیر به صورت زودهنگام (مه ـ ژوئن) برگزار شود. اکنون حزب حاکم آمنو اکثریت اعضا در پارلمان را در اختیار دارد و بسیاری از وزیران کابینه نیز از این حزب هستند. روزنامه ساوت‌چاینا مورنینگ‌پست در گزارشی با عنوان «نجیب را فراموش کنید، ماهاتیر را در 2018 دنبال کنید» آورده است: «جنگ قدرت ماهاتیر محمد و نجیب رزاق در سال پیش‌رو امری منحصربه‌فرد خواهد بود. البته در پشت صحنه نباید از اختلافات شدید ماهاتیر 93 ساله با سیاستمداران مالایی غافل شد، اختلافاتی که می‌تواند مشکلات سیاسی جدی را برای مالزی به وجود بیاورد.»

 حمایت از نخست‌وزیر ماهاتیر

حزب مخالف «بومی‌تباران متحد مالزی» (PPBM) حمایت خود را از ماهاتیر محمد به عنوان گزینه‌ نخست‌وزیری و رهبری ائتلاف مخالفان دولت در چهاردهمین انتخابات سراسری اعلام کرده است.

به نوشته تارنمای «مالای‌ میل‌آنلاین»، محی‌الدین یاسین تاکید کرده که حزب تحت رهبری‌اش، همواره حامی نخست‌وزیر سابق مالزی خواهد بود چرا که تجربیات گرانبهایی برای پیروزی ائتلاف مخالفان در انتخابات دارد. رهبر حزب «بومی‌تباران متحد مالزی» گفته است: با یکپارچگی غیرقابل شکستی از ماهاتیر رییس حزب و ائتلاف امید برای ایفای نقش در دولت آینده حمایت می‌کنیم. چهار حزب مخالف دولت در ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف امید» در انتخابات آینده مالزی به رقابت می‌پردازند. ائتلاف «جبهه ملی» ائتلاف دولت حاکم مالزی است که از زمان استقلال این کشور، بیش از 60 سال است که قدرت را در دست دارد.

«عدالت مردم» دیگر حزب عضو ائتلاف امید پیش‌تر اعلام کرد که کاندیداتوری ماهاتیر محمد را به عنوان نخست‌وزیر پیشنهادی این ائتلاف قطعی نمی‌داند و چهار حزب عضو این ائتلاف باید در این مورد مذاکره کنند.

موسس و رهبر معنوی حزب عدالت مردم، انور ابراهیم است که در سال‌های 1993 تا 1998 معاون اول ماهاتیر محمد بود که به‌دلیل اختلافاتش با نخست‌وزیر از سمتش کناره‌گیری کرد و حزب عدالت مردم را به عنوان حزب مخالف دولت تاسیس کرد. از سال 1998 انور ابراهیم و ماهاتیر محمد از مخالفان یکدیگر به شمار می‌رفتند تا آنکه در سال 2015 با پیوستن ماهاتیر محمد به جمع منتقدان دولت، این دو بار دیگر متحد شدند.

نخست‎وزیر اسبق مالزی، دولت فعلی را به فساد مالی و ناکارآمدی متهم می‌کند و معتقد است که سیاست‎های جذب سرمایه مالزی به ویژه از چین، رفته رفته حق حاکمیت ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 سایه تهدید تروریستی

جنگ قدرت در مالزی در شرایطی بالا گرفته که یکی از مهم‌ترین چالش‌های 2017 این کشور مقابله با رشد روزافزون تهدیدهای تروریستی بوده است. به گزارش ایرنا، مالزی برای مقابله با این چالش به صورت مجزا یا در همکاری با کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به‌ویژه کشورهای همسایه قراردادهای مشترک همکاری‌های امنیتی را منعقد کرده است. گزارش منابع امنیتی حاکی از آن است که فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله داعش در این کشور نه تنها رو به افزایش بلکه با تغییر ماهیت در این نوع اقدامات روبه‌رو بوده است.

گفته شده، نیروهای امنیتی مالزی از سال 2013 تاکنون حدود 300 نفر را به اتهام فعالیت‌های تروریستی و حمایت از داعش بازداشت کرده‌اند و با وجود تشدید تدابیر امنیتی روند دستگیری این قبیل افراد همچنان ادامه دارد. ایوب خان مایدین پیچای رییس پلیس ویژه مبارزه با تروریسم، پیش‌تر اعلام کرد که اکنون وابستگان داعش نه به عنوان «گرگ تنها» بلکه هر کدام به عنوان یک هسته در مالزی فعالیت تروریستی دارند. رییس پلیس ویژه مبارزه با تروریسم مالزی با بیان اینکه داعش در مالزی فعالیت دارد، گفته تاکنون 10هسته این گروه تروریستی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

آمار و ارقام ارائه شده از سال 2013 تا 2016 نشان می‌دهد که این کشور جنوب شرق آسیا با روند روبه افزایش تعداد فعالان تروریستی و همچنین فعالیت‌های مرتبط با این گروه‌ها مواجه بوده است. این کشور در سال 2013 به عنوان نخستین سال روبه‌رو شدن با پدیده تروریسم مرتبط با داعش، چهار نفر متهم را دستگیر کرد. یک‌سال بعد این رقم به 59 نفر افزایش یافت. با وجود افزایش تدابیر امنیتی و تلاش برای از بین بردن فعالیت‌های تروریستی که به روش‌های مختلف در این کشور انجام شده، در سال 2015 نیز 85 نفر به اتهام فعالیت‌های تروریستی در این کشور بازداشت شدند.

 

 

ارسال نظر