کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۰۶

توافق عراق و چین برای توسعه میدان نفتی شرق بغداد

سخنگوی وزارت نفت عراق گفته بغداد با شرکت دولتی ژنهوا اویل چین برای توسعه بخش جنوبی میدان نفتی شرق بغداد به توافق اولیه دست یافته است. به گزارش رویترز، عاصم جهاد در بیانیه‌یی گفته عراق به‌دنبال آن است تا به کمک ژنهوا اویل، ظرف ۵ سال از آغاز فعالیت‌های توسعه، تولید نفت خود از میدان نفتی شرق بغداد را به 40هزار بشکه در روز افزایش دهد. مقامات نفتی عراق پیش‌بینی کرده‌اند که میدان عظیم شرق بغداد با ذخیره حدود ۸ میلیون بشکه نفت خام، پتانسیل آن را دارد که روزانه ۱۲۰هزار بشکه نفت تولید کند. عراق بیشتر نفت خود را از منطقه جنوب این کشور تولید و صادر می‌کند.

اخراج ۲۷۰۰ نفر در ترکیه

ترکیه اعلام کرد ۲۷۵۶ نفر از موسسات و ارگان‌های عمومی ازجمله سربازان، معلمان، پرسنل وزارتخانه‌ها به اتهام ارتباط با سازمان‌های تروریستی اخراج شدند. به گزارش رویترز، این افراد به اتهام عضویت، ارتباط با گروه‌های تروریستی و اقدام علیه امنیت ملی از کار برکنار شده‌اند. همچنین از زمان کودتای نافرجام نزدیک به ۵۰ هزار نفر بازداشت شده و حدود ۱۵۰هزار نفر از کارشان تعلیق یا اخراج شدند. این افراد متهم به ارتباط یا عضویت در سازمان فتو وابسته به فتح‌الله گولن هستند. مقامات آنکارا بر این باورند که گولن و هوادارانش نقش اصلی در کودتا داشته‌اند.

صدراعظم اتریش اخیرا گفته ترکیه نمی‌تواند مادامی که با رویکرد سیاسی کنونی خود عمل می‌کند، عضو اتحادیه اروپا شود. به گزارش اسپوتنیک، سباستین کورتس صدراعظم اتریش گفته است: «ترکیه به دلیل سیاست‌هایش در سال‌های اخیر جایی در اتحادیه اروپا ندارد. منصفانه است که مذاکرات برای دستیابی به اتحادیه اروپا را مسدود کنیم.»

پرونده‌های فساد مالی به دفتر العبادی رفت

روزنامه الحیات فاش کرد که پرونده‌های مربوط به فساد مالی و بانکی مسوولان و چهره‌های سرشناس عراقی تکمیل شده و به دفتر نخست‌وزیر این کشور تحویل شده است. دفتر حیدر العبادی گفته که پرونده‌های فساد را تحویل گرفته و اقدامات قانونی درباره عاملان فساد اتخاذ خواهد شد. دولت عراق پایان نوامبر گذشته و پس از پایان جنگ با داعش از آغاز کمپین مبارزه با فساد خبر داد. منابع مطلع گفته‌اند که دولت تصمیم دارد، عاملان را مجازات کند.

نواز شریف: هنوز محبوبم

نخست‌وزیر سابق پاکستان گفته که رای عدم صلاحیت باعث نشده از محبوبیتش کاسته شود و مردم همانند سابق وی را دوست دارند. به گزارش نیشن، نواز شریف در دیدار با مقام‌های دولتی گفته حزب «مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز» به تمامی تعهداتش که در جریان انتخابات پارلمانی 2013 مطرح شد، پای بند بوده است. در پی اتهام فساد مالی براساس اسناد پاناما و تحقیقات انجام شده، دیوان عالی پاکستان جولای ۲۰۱۷ از نواز شریف به عنوان نخست‌وزیر این کشور سلب صلاحیت کرد و به برکناری وی رای داد. پس از صدور حکم، نواز شریف از سمت خود استعفا کرد.

 

ارسال نظر