رشد نرخ ارز بعید به نظر می‌رسد

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۲۶

تک نرخی شدن یکی از مطالبات اصلی فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم است که بارها از سوی این بخش اعلام شده است. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را دارای منافع و هزینه‌هایی برای فعالیت‌های اقتصادی می‌داند. از بین رفتن رانت واردکنندگان جزو منافع این سیاست و افزایش قیمت نهاده‌های تولید اعم از مواد اولیه، کالای واسطه‌یی و کالای سرمایه‌یی جزو هزینه‌های اجرایی شدن این سیاست برشمرده می‌شود

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران دنبال کردن سیاست تک نرخی شدن ارز را ضروری خواند و گفت: نوسان نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نیست نرخ ارز یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار اقتصادی است که نشان‌دهنده شرایط اقتصادی کشور در قیاس با اقتصاد جهانی بوده و آثار بسیاری بر دیگر متغیرهای اقتصادی همچون اشتغال، تورم، صادرات و واردات دارد.

وی ارز چند نرخی را منشأ فساد و رانت دانست و گفت: از سوی دیگر اگر ارز متناسب با نرخ تورم تعدیل نشود علاوه بر آسیب دیدن بخش صادرات تولید داخلی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بازار داخل به محصولات خارجی واگذار می‌شود.

 آرگون اذعان داشت: دولت چندین سال است که وعده تک نرخی کردن ارز را می‌دهد اما با نگاهی به لایحه بودجه سال ۹۷، به نظر می‌رسد دولت قصد ندارد ارز را تک نرخی کند. بنابراین فساد و رانتی که حاصل ارز چند نرخی است کماکان ادامه خواهد داشت. شفافیت از ملزومات اقتصاد ایران است در حالی که حتی نرخ ۳۵۰۰ تومانی لایحه بودجه نیز، با نرخ کنونی دلار که در بازار بالای ۴۲۰۰ تومان است، اختلاف چشم‌گیری دارد وبا اهدافی که یاد شد مغایر است.  آرگون بر تعیین نرخ ارز متناسب با تورم تاکید کرد و گفت: اجرای قانون و مدیریت نرخ ارز برای فراهم کردن فضای مناسب اقتصادی، حفظ و افزایش تولید و صادرات کالاهای کشور، کنترل تورم و بسترسازی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی از اهمیت بالای برخوردار بوده و مدیریت آن نقش بسیارتاثیر‌گذاری در شرایط اقتصادی کشور و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کند. عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران احتمال افزایش نرخ ارز از 4200 تومان را بعید دانست و گفت: با توجه به سیاست‌هایی که تا امروز از سوی دولت اعلام شده کماکان حفظ ارزش پول ملی در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار دارد. به نظر می‌رسد با سپری شدن دوره زمانی رشد نرخ ارز شاهد کاهش نرخ ارز باشیم. شاید این کاهش متناسب با سال قبل نباشد اما پیش بینی می‌کنم نرخ ارز تا مرز 4000 تومان پایین بیاید.

 وی در پاسخ به این سوال که «آیا دولت با افزایش نرخ ارز به دنبال رفع کسری تراز بازرگانی است؟» گفت: با توجه به برنامه‌هایی که دولت ارائه داده به نظر نمی‌رسد دولت به دنبال رفع کسری تراز تجاری را با افزایش نرخ ارز باشد.

 

ارسال نظر