جنگ روزانه ترامپ برای حفظ قدرت

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۳۳
جنگ روزانه ترامپ برای حفظ قدرت

گروه جهان|

«دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، مجبور است برای حفظ جایگاه خود هر روز بجنگد و توئیتر سلاح وی در این جنگ است.» این بخشی از گزارش مفصل یک‌شنبه نیویورک‌تایمز درباره استراتژی رییس‌جمهوری ایالات‌متحده برای حفظ جایگاه خود در میان هجمه‌های گسترده داخلی و خارجی است.

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: ترامپ هر روز حوالی 30:‌5 صبح از خواب بیدار می‌شود و در اتاق خوابش تلویزیون تماشا می‌کند. او برای اینکه خیالش راحت شود و برای توئیت‌های خود ایده بگیرد، سراغ شبکه سی‌ان‌ان و برنامه «فاکس‌اند فرندز» می‌رود و گاهی برنامه «مورنینگ جو» شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی را تماشا می‌کند. او با انرژی گرفتن از چنین اخباری و گاه خشمگین از آنها (یا هر دو) آیفونش را بر می‌دارد و شروع به توئیت کردن می‌کند.

ترامپ با نزدیک شدن به پایان نخستین سال ریاست‌جمهوری‌اش، معنی رییس‌جمهور بودن را بازتعریف می‌کند. او همان نگاهی را به ریاست‌جمهوری‎اش دارد که در زمان پیروزی عجیبش در برابر هیلاری کلینتون داشت. ترامپ نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری را جایزه‌یی می‌داند که برای حفظ آن هر لحظه باید بجنگد و توئیتر شمشیر افسانه‌یی او در این مبارزه است.

برای ترامپ ریاست‌جمهوری نزاعی لحظه به لحظه برای حفظ بقاست. او هنوز هم درباره انتخابات سال گذشته بحث می‌کند و قانع شده که تحقیقات رابرت مولر مسوول ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات، نقشه‌یی برای زدودن مشروعیت اوست. نزدیکان ترامپ تخمین می‌زنند که او دست‌کم روزانه چهار ساعت و گاه دو برابر آن تلویزیون تماشا می‌کند و غرق جنگ کانال‌های تلویزیونی مشتاق است که فورا به آنها واکنش نشان دهد.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه، در این باره گفته: «رییس‌جمهوری احساس می‎کند تلاش‌هایی برای تضعیف انتخاب وی در جریان است و اتهامات تبانی و بی‎پایه هستند. او بر این باور است که رسانه‌ها و جناح چپ لیبرال نابودی‌اش را می‌خواهند بنابراین تلاش می‌کند با آن مقابله کند.»

در این میان جان کلی رییس کارکنان کاخ سفید، محترمانه و البته به آرامی تلاش می‌کند وقت آزاد رییس‌جمهوری برای توئیت کردن از طریق سرعت بخشیدن به ساعت آغاز روز کاری ترامپ کاهش دهد. بر همین اساس، روند برگزاری نشست‌ها افزایش یافته است. غیر از کلی و جرد کوشنر (مشاور و داماد ترامپ) این نشست‌ها اغلب با حضور هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی، ایوانکا ترامپ دختر و مشاور ارشد ترامپ، هوپ هیکس مدیر روابط عمومی، رابرت پورتر دبیر کارکنان کاخ سفید و کلین کانوی مشاور رییس‌جمهوری، برگزار می‌شوند.

جان کلی گفته است وی تا آنجا که ممکن است تلاش می‌کند این وضعیت را کنترل کند با این حال، ترامپ گاهی تلاش می‌کند او را دور بزند مثلا با دوستان قدیمی‌اش تماس تلفنی برقرار می‌کند تا از نظرات آنها درباره تحقیقات روسیه آگاه شود. در بیشتر اوقات سال، افرادی در واشنگتن متقاعد شده‌اند که اقدامات ترامپ ناشی از راهبردی خاص است اما در حقیقت به‌ندرت برنامه‌یی جز دفاع از خود، وسواس ذهنی، انگیزه یا تلاشی غیر از دفاع از خود وجود دارد. ترامپ به توصیه وکلایش درباره خودداری از حمله به مولر مسوول تحقیقات روسیه عمل کرده اما گاهی جای تعقل را می‌گیرند. مثلا وقتی سه نفر از مشاوران پیشین کمپین ترامپ پاییز امسال گناهکار یا متهم شناخته شدند، تای کوب وکیل کاخ سفید، از رییس‌جمهور خواست پاسخی ندهد و در غیر این صورت اوضاع را بدتر خواهد کرد. اما ترامپ نتوانست جلوی خود را بگیرد و در توئیتی نوشت که اتهامات مالی علیه پل منفورت مدیر پیشین تبلیغاتش، ربطی به کمپین وی ندارد و تیم تحقیقات باید به جای آن، به تحقیقات درباره «هیلاری متقلب و دموکرات‌ها» بپردازند.

او همچنین پس از اینکه معلوم شد جرج پاپادوپولوس مشاور سابق کمپینش، درباره تماس با روس‌ها دروغ گفته، او را تحقیر کرد و «داوطلبی سطح پایین» خواند که ثابت شده یک دروغگو بوده است. تلویزیون انبار مهمات ترامپ در جنگ توئیتری هستند. کسی اجازه ندارد جز خود ترامپ یا کادر فنی دست به کنترل تلویزیون او بزند. در جریان نشست‎ها، تلویزیون60 اینچی ترامپ در اتاق غذاخوری ممکن است در حالت بی‌صدا باشد اما ترامپ سرخط خبرها را دنبال می‌کند. افراد نزدیک به رییس‌جمهور می‌گویند ترامپ به‌دلیل تصور غیرواقعی از قدرت ریاست‌جمهوری ناآگاهی از این واقعیت که باید با دو بخش دیگر دولت، کنار بیاید به سختی می‌تواند خود را با ریاست‌جمهوری وفق دهد. او در روزهای نخست ریاست‌جمهوری‌اش بر سر سناتورها فریاد می‌کشید که با واکنش سناتورها روبه‌رو شد. به ‌گفته یکی از جمهوری‌خواهان یک‌بار وقتی ترامپ این رفتار را کرد، کورکر به وی واکنش نشان داد و گفت من برای شما کار نمی‌کنم آقای رییس‌جمهور.

دونالد ترامپ حتی با گذشت یک سال از نشست‌های خبری رسمی و دسترسی به بهترین مشاوران دولت فدرال هنوز هم به اطلاعاتی که از خارج از محافل داخلی‌اش می‌رسد، شک دارد. برخی مشاورانش ازجمله استون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، این مساله را اساسا موضوع خوبی قلمداد می‌کنند. منوچین معتقد است که شباهت‌های فراوانی میان روش مدیریت کمپین ترامپ و شیوه کار او به‌عنوان رییس‌جمهور وجود دارد. گفته شده او عاشق گزارش‌های شفاهی است.

 

ارسال نظر