اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۶۸

 ساخت نمونه پروازی ماهواره مکعب ایرانی

مهر   رییس سازمان فضایی ایران از طراحی و ساخت نمونه پروازی ماهواره مکعب ایرانی به عنوان یکی از اهداف مدنظر دولت دوازدهم خبر داد. محسن بهرامی ساخت ماهواره مکعب ایرانی را یکی از پروژه‌های مدنظر دولت عنوان کرد که تا پایان عمر دولت دوازدهم عملیاتی می‌شود و گفت: ساخت ماهواره مکعب ایرانی ابتدا به عنوان یک مسابقه دانشجویی درنظر گرفته شد اما قرار است پس از طراحی و ساخت نمونه مهندسی این ماهواره توسط دانشگاه‌ها، یک نمونه پروازی از این ماهواره نیز ساخته شود.

 هفته آینده «ابرماه» را در آسمان ببینید

ایندپندنت  ابرماه امسال از ۱۲ آذر آغاز می‌شود و در صبح روز بعد فاصله ماه تا زمین به کمترین حد می‌رسد. طی این رویداد ستاره «آلدباران» در سایه ماه می‌ماند. در ۱۲ آذر (سوم دسامبر) ابر ماه امسال در آسمان ظاهر می‌شود. این ابر ماه کمی نزدیک‌تر از حد معمول به نظرخواهد رسید. طی این رویداد در برخی از نقاط جهان ممکن است تعدادی از ستاره‌ها در سایه آن قرار بگیرند. به عنوان مثال ستاره Aldebaranدر سایه ابرماه قرار می‌گیرد که این رویداد در آسیا قابل رویت خواهد بود. هرچند ابرماه امسال از ۱۲ آذر آغاز می‌شود اما فاصله آن تا زمین صبح روز بعد به کمترین میزان خواهد رسید. فاصله ماه تا زمین بطور معمول ۳۸۳۰۲۲ کیلومتر است. اما از آنجا که مدار آن یک دایره کامل نیست بنابراین گاهی اوقات بسیار به زمین نزدیک می‌شود بطوریکه فاصله آن تا زمین به ۳۵۷۴۹۰ کیلومتر می‌رسد.

 روسیه اینترنت مستقل راه‌اندازی می‌کند

دیفنس‌وان  دولت روسیه تصمیم دارد در ۲۰۱۸ میلادی اینترنت مستقل خود را راه‌اندازی کند. این اینترنت برای کشورهای عضو بلوک بریکس نیز عرضه می‌شود. دولت روسیه تصمیم دارد یک اینترنت مستقل بسازد که بطور جداگانه از Domain Name System جهانی کار می‌کند. در آخرین جلسه هیات امنیتی روسیه مقامات این کشور درباره ساخت یک جایگزین برای DNS مذاکره کردند. به گفته آنها چنین اقدامی روسیه را در برابر حملات سایبری محافظت می‌کند. این اینترنت مستقل کل کشورهای عضو بلوک BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) را پوشش می‌دهد. به نوشته خبرگزاری‌های دولتی این کشور، ولادیمیر پوتین تاریخ یک آگوست ۲۰۱۸ را برای افتتاح اینترنت مستقل در نظر گرفته است. فعالیت چنین اینترنتی خارج از کنترل سازمان‌های بین‌المللی خواهد بود. از سوی دیگر وجود اینترنت مستقل سبب می‌شود دولت کشورهای عضو BRICS کنترل بیشتری بر وب‌های خود داشته باشند.

 نمایش اطلاعات مسیر با فناوری واقعیت افزوده

سی ان بی‌سی  یک شرکت سویسی نوعی سیستم واقعیت افزوده برای خودروها ساخته که اطلاعاتی درباره سرعت، ساعت روز، مسیریابی و خطرهای پیش رو را روی شیشه جلویی نمایش می‌دهد.  یک شرکت سویسی به نام WayRay سیستم واقعیت افزوده‌یی جهت نمایش اطلاعات برای خودروها ساخته که شیشه جلویی اتومبیل را به صفحه نمایش یک بازی رایانه‌یی تبدیل می‌کند. این شرکت دستگاه کوچکی به نام Navion ساخته که یک داشبورد مجازی روی شیشه جلوی اتومبیل ایجاد می‌کند و اطلاعاتی درباره سرعت، ساعت، یا حتی گرافیک‌هایی برای مسیریابی، اجتناب از موانع، هشدار خطرهای پیش رو (مانند عابرپیاده) را برای راننده نمایش می‌دهد. این سیستم علاوه بر آن می‌تواند در مسیر رستوران‌ها و اماکن مورد علاقه راننده را به او گوشزد کند. این داشبورد مجازی شبیه صفحه نمایشی است که در بسیاری از بازی‌های ویدئویی دیده می‌شود.

 فعال شدن نقاشی‌ روی عکس دوستان در «اینستاگرام»

انگجت  شبکه اجتماعی اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهد در بخش دایرکت مسیج عکس‌های دوستان خود را اصلاح و به آن استیکر و متن اضافه کنند. اینستاگرام از ویژگی جدیدی رونمایی کرده که به کاربر اجازه می‌دهد تصاویری را اصلاح کند که دوستانش از طریق دایرکت مسیج برای او ارسال کرده‌اند. هنگامی که یکی از دوستان عکسی را بطور مستقیم برای کاربر ارسال می‌کند، با ضربه روی آیکون دوربین در پایین صفحه قابلیت پاسخ دهی فعال می‌شود. سپس کاربر باید عکسی گرفته و آن را برای دوست خود ارسال کند. در این زمان تصویر اصلی نیز همراه عکسی که کاربر گرفته ضمیمه می‌شود و قابلیت تغییر در عکس اول فعال می‌شود. کاربر می‌تواند عکس را تغییر سایز دهد، روی آن طراحی کند و استیکر یا متن به آن اضافه کند.

 گجتی که می‌تواند خانه را جابه‌جا کند

ورج  محققان دانشگاهی در روسیه ربات عظیمی ساخته‌اند که با یک دستکش کنترل می‌شود و می‌تواند خانه‌ها یا دفاتر کار را روی خود حمل کند.

محققان دانشگاه سامارا پلی تک در روسیه، با الهام از بدن پستانداران و خزندگان، گجت متحرک عظیمی به نام Larifuga ساخته‌اند که می‌تواند در آینده سازه‌هایی مانند خانه یا دفتر کار را از نقطه‌یی به نقطه دیگر ببرد. این ربات می‌تواند جلو و عقب برود و با استفاده از پایه‌های خود بچرخد. گجت به وسیله یک دستکش کنترل می‌شود. البته ربات هنوز در مراحل اولیه ساخت است اما در وضعیت فعلی می‌توان از آن برای منتقل کردن دکه‌های خیابان، استندهای مختلف و نمایشگاه‌های هنری کوچک استفاده کرد. ربات مذکور می‌تواند در جهات مختلف حرکت کند، بدود و حتی با ربات دیگر حرکات جودو انجام دهد. به هرحال هدف نهایی سازندگان استفاده از ربات در ماه است.

 

 

ارسال نظر