معافیت مالیاتی صنایع در مناطق آسیب‌دیده پیگیری می‌شود

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۶۴

تسهیلات به سهولت دراختیار زلزله‌زدگان استان کرمانشاه قرار گیرد

گروه ایران  

 بلافاصله بعد از آغاز وقوع حادثه زلزله در مناطق غربی کشورمان، روند حضور مسوولان ارشد کشور در مناطق زلزله برای همدردی با مردم و تسریع در روند رسیدگی به آسیب‌دیدگان در دستور کار قرار گرفت. حضور رییس‌جمهوری و اعضای ارشد کابینه در شهرهایی چون سرپل‌ذهاب و روستاهای آسیب‌دیده ازجمله برنامه‌هایی بود که در روزهای ابتدایی بعد از وقوع حادثه روی ویترین رسانه‌های گروهی نشست.  روز گذشته نیز رییس مجلس دهم راهی مناطق آسیب‌دیده شد تا به‌عنوان یکی از روسای قوای سه‌گانه ضمن روحیه دادن به مردم از روند سرویس‌دهی به آسیب‌دیدگان نیز بازدید کند.  باتوجه به مطالبات مردم منطقه درخصوص تسهیلات پرداختی و وام‌های بلاعوض، لاریجانی از بانک‌ها خواست در روند پرداخت تسهیلات اعطایی و وام‌های بلاعوض سختگیری‌های بیهوده نکنند و مردم داغدار و آسیب‌دیده را در این زمینه تحت‌فشار قرار ندهند. رییس مجلس دهم گفت: «بنیاد مسکن اگر پرونده‌یی تشکیل داد این سند برای تضمین بانکی باشد و سخت‌گیری بیشتر از این برای مردم نباشد.» در کنار این موضوع رییس دستگاه تقنینی به اهالی اقتصاد و صاحبان صنایع در مناطق آسیب‌دیده وعده داد که شخصا معافیت مالیاتی صنایع را پیگیری می‌کند.

 تسریع در خدمت‌رسانی

لاریجانی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم امتحان الهی سبب رشد مادی و معنوی کل استان شود.

رییس مجلس دهم با اشاره به بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه افزود: توزیع چادر به اندازه کافی انجام شده و خوراک هم نظم کاملی گرفته و همه ‌چیز پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه چند مشکل ازجمله سرویس بهداشتی وجود دارد که باید با سرعت بیشتری ایجاد شود، گفت: باید مکانی برای استحمام مردم فراهم شود و هلال‌احمر و نیروهای مسلح که تجربه دارند در این کار هماهنگی و همکاری کنند.

لاریجانی افزود: دولت تصمیماتی برای اسکان موقت گرفته و این مسیر را باز هم طی کرده‌ایم و چاره‌یی نداریم جز اینکه به جای چادر اسکان موقتی فراهم شود به‌طور مثال مکانی را اجاره کنند یا اینکه در کانکس‌ها زندگی کنند و این باید در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

وی با بیان اینکه تسریع در اسکان موقت به همکاری‌ها بستگی دارد، عنوان کرد: باید شناسنامه‌هایی از کار و خدمات ارائه شده وجود داشته باشد که در آینده مشکل قانونی پیش نیاید.  لاریجانی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن هر چه سریع‌تر این پرونده‌ها را تشکیل دهند، اظهار کرد: بانک‌ها در این زمینه تضامینی متناسب با شرایط موجود دریافت کنند و این پرونده‌ها را سند بدانند و سخت‌گیری بیشتر از این در این شرایط روحی مردم صحیح نیست. وی با بیان اینکه مجلس در کمبودها کمک می‌کند، گفت: در زمینه اسکان دایم دولت تدابیری اندیشیده است و باید آواربرداری سریع انجام شود و ما از قبل هم این مسیر را طی کرده‌ایم.  لاریجانی افزود: بنیاد مسکن با تجربه‌یی که دارد باید محور باشد و مابقی بخش‌ها کمک کنند، به‌طور مثال از طریق برخی بنگاه‌های اقتصادی همکاری شود بنابراین فرماندهی برای این کار نیاز است که موازی‌کاری ایجاد نشود.

 استفاده از ظرفیت استان برای صادرات

رییس دستگاه قانون‌گذاری با بیان اینکه در شرایط کمک‌رسانی فعلی نیز محوریت باید هلال‌احمر و بقیه بخش‌ها کمک‌کار باشند، گفت: گفته می‌شود برخی امکانات نامتوازن توزیع می‌شود زیرا فرماندهی روشنی وجود ندارد و مردم خود بدون اطلاع توزیع می‌کنند.  لاریجانی عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید آسیب‌هایی که به حیوانات وارد شده، برآورد کند و ضروری است که سریع‌تر بررسی شود. وی گفت: باتوجه به خصوصیات استان و مرزی بودن آن اگر از ظرفیت صادرات استان استفاده شود باتوجه به شرایط کشور همسایه رونقی در استان ایجاد می‌شود و بنیاد مستضعفان برای این اقدام مشتاق است بنابراین این موضوع می‌تواند یک اولویت در استان باشد. لاریجانی گفت: درباره منطقه آزاد استان طرحی در مجلس مطرح است و ظرف روزهای آینده بررسی می‌شود که دریچه جدیدی برای اقتصاد استان فراهم شود. وی افزود: باید پیگیری شود که زمینه‌های مرزی برای مبادلات فراهم شود و با مسوولان عراقی صحبت می‌شود و بخشی از تصمیم‌گیری داخل کشور است که پیگیری می‌شود که برای ارسال امکانات به کشور زمینه فراهم شود. لاریجانی با اشاره به اینکه معافیت مالیاتی صنایع پیگیری می‌شود، گفت: استمهال بدهی‌های صنایع نیز با وجود شرایط موجود باید پیگیری شود که انگیزه سرمایه‌گذاری افزایش یابد. وی عنوان کرد: امکانات زیربنایی لطمه دیده ادارات ارزیابی شود و نگاه حداقلی باید داشت چون شرایط بودجه کشور نیز سخت است.

لاریجانی خطاب به مردم آسیب‌دیده گفت: این رفت و آمدها تمام نمی‌شود و همه مسوولان شما را فرزندان خود می‌دانند و ما مدیون شما هستیم و اگر کاستی وجود دارد شما باید ببخشید بنابراین نگرانی و اضطراب نداشته باشید و وقتی شرایط از حال اضطراب خارج شود برای مسکن برنامه‌ریزی می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر