کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۱۴

سفر گازی جهانگیری به بولیوی

ایلنا  وزیر امور خارجه بولیوی اعلام کرد: معاون اول رییس‌جمهوری ایران برای شرکت در چهارمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به بولیوی سفر می‌کند.  فرناندو اوانکانی وزیر امور خارجه بولیوی، اعلام کرد: نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران، گینه استوایی، ونزوئلا و پاراگوئه حضور خود را در چهارمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) در شهر سانتاکروز بولیوی که از ۳۰ آبان‌ماه تا سوم آذر ماه (۲۱ تا ۲۴ نوامبر) برگزار می‌شود، تایید کرده‌اند.  وی گفت: تئودورو اوبیانگ رییس‌جمهوری گینه استوایی، هوراسیو کارتس رییس‌جمهوری پاراگوئه، نیکولاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری ایران، حضور خود را با نامه‌های رسمی تایید کرده‌اند.  وزیر امور خارجه بولیوی همچنین اعلام کرد: نمایندگانی از عراق، عمان، پرو، نروژ، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در این نشست به‌عنوان عضو ناظر حضور می‌یابند.  به گفته اوانکانی، انتظار می‌رود در پایان نشست جی‌یی‌سی‌اف بولیوی، در بیانیه‌یی پیشنهاد معیاری جدید برای قیمت‌گذاری گاز طبیعی در جهان مطرح شود.  پیش‌بینی می‌شود روسای ۱۵ شرکت نفتی بین‌المللی و ۱۲ وزیر نفت و انرژی در نشست سران جی‌یی‌سی‌‌اف که برای نخستین‌بار در یک کشور امریکای‌جنوبی برگزار می‌شود، حضور یابند. طبق برنامه نشست فوق‌العاده وزیران جی‌یی‌سی‌اف روز ۲۳ نوامبر (دوم آذرماه) و نشست سران کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف روز ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) برگزار می‌شود.

افت شدید بارش‌ها در قیاس با بلندمدت

پاون  با گذشت 50 روز از سال آبی جدید، متوسط بارش‌های کشور به 11.7میلی‌متر رسیده است. براساس اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، با گذشت 50 روز از سال آبی جدید یعنی از ابتدای مهر ماه سال جاری تا پایان روز جمعه 19 آبان ماه جاری متوسط بارش‌های کشور به 11.7میلی‌متر رسید.  براساس این گزارش، این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته (12میلی‌متر) 8 درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت(21میلی‌متر) 48درصد کاهش داشته است.  بر همین اساس، بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی، دریای خزر با 82 میلی‌متر، دریاچه ارومیه با 21میلی‌متر، خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی و قره قوم با 2میلی‌متر به ثبت رسیده است. حوضه آبریز اصلی مرزی شرق در مدت مذکور فاقد هر نوع بارش بوده است.  این گزارش می‌افزاید: ایستگاه رامسر- صفارود در استان مازندران شاهد حداکثر بارندگی به میزان 578 میلی‌متر بوده و برای ایستگاه‌های آباده تشک در استان فارس، باغستان تربت جام در استان خراسان رضوی، بترک در استان خراسان جنوبی و اهواز در استان خوزستان حداقل بارندگی به میزان صفر گزارش شده است. گفتنی است، حجم بارش‌های اول مهر تا 19 آبان ‌ماه جاری معادل 19میلیارد و 128میلیون مترمکعب بوده است.

حذف زغال‌سوزها از ایتالیا تا 2025

ایسنا  دولت ایتالیا یک استراتژی انرژی ملی جدیدی را با هدف پایان استفاده از زغال سنگ در تولید برق تا سال ۲۰۲۵و افزایش سهم منابع تجدیدپذیر در مجموع انرژی و مصرف برق رونمایی کرد. در سندی که توسط وزارتخانه‌های توسعه اقتصادی و محیط زیست طراحی شده است ۲۸درصد از کل مصرف انرژی ایتالیا تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با 17.5درصد در سال ۲۰۱۵ تحت پوشش منابع تجدیدپذیر قرار می‌گیرد. قرار است، سهم منابع تجدیدپذیر در تولید برق از 33.5درصد در سال ۲۰۱۵ به ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا کند. ایتالیا سهم ۲۱درصدی منابع تجدیدپذیر در سال ۲۰۳۰ در مقایسه با 6.4 درصد در سال ۲۰۱۵ را هدف‌گذاری کرده است.  این کشور همچنین سرمایه‌گذاری‌های تحقیقات و توسعه در انرژی پاک را از ۲۵۸میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۵۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش می‌دهد.  ایتالیا که چهارمین مصرف‌کننده بزرگ انرژی اروپا بوده و برای حدود ۹۳درصد از نفت و گاز طبیعی خود به واردات متکی است، قصد دارد منابع تامین گاز طبیعی را متنوع کرده و اختلاف قیمت گاز طبیعی در ایتالیا و قیمت در شمال اروپا که حدود دو یورو در هر مگاوات ساعت در سال ۲۰۱۶ بوده است را کاهش دهد.  طبق سند طراحی شده، گاز طبیعی همچنان نقش حیاتی در انرژی ایتالیا ایفا می‌کند زیرا یک منبع پشتیبان برای تجدیدپذیرهاست. بنابراین، این کشور برای گسترش ساخت خط لوله‌های جدید واردات گاز که منابع و مسیرهای تامین را متنوع می‌کنند، تلاش خواهد کرد.

 

ارسال نظر