اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۲۵

افزایش ایمنی مدارک تحصیلی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در راستای افزایش امنیت مدارک تحصیلی از رایزنی‌هایی خبر داد تا چنانچه راهکار جدید ارائه شده در این زمینه مورد تایید قرار بگیرد، ضریب ایمنی مدارک تحصیلی مانند شناسنامه و پاسپورت افزایش می‌یابد.  علی زرافشان، درباره آخرین روند برخورد با جاعلان مدارک تحصیلی اظهار کرد: در چارچوب مصوبه دولت مبنی بر تشکیل ستاد پیشگیری از جعل مدارک و اسناد با مسوولیت وزارت کشور، کارگروه متناظری را تشکیل داده‌ایم و اقدامات خوبی در این چند سال انجام شده است.

وی افزود: کاری که سال گذشته در خصوص تشکیل کمیته‌های استانی انجام شد نیز بسیار موثر بود. قبلا این کم و کاستی را داشتیم که هیچ کس در استان متولی این کار نبود و وقتی جعل اتفاق می‌افتاد باید مدارک را در شورای عالی آموزش و پرورش ابطال می‌کردیم. با تشکیل کمیته‌های استانی، بازدیدهای دوره‌یی نیز صورت می‌گیرد و شاهد رویدادهای خوبی در زمینه کاهش جعل مدارک بودیم.  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخورد قضایی با جاعلان نیز به صورت جدی دنبال می‌شودبه ایسنا گفت: از سال قبل یک بخش حقوقی با سه کارشناس مشخص را به این کار اختصاص دادیم تا بتوانند پیگیری‌های قضایی انجام دهند.  زرافشان ادامه داد: در شش ماهه اول امسال دستورالعملی تهیه کردیم و سه کارگروه‌ متناظر با کارگروه‌های وزارت کشور نیز تشکیل دادیم که اکنون در حال تعیین اعضاء و وظایف هستند.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در راستای افزایش امنیت مدارک تحصیلی گفت: خوشبختانه رایزنی‌هایی در حال انجام است تا اگر راهکار جدید ارائه شده در این زمینه مورد تایید قرار بگیرد، ضریب ایمنی مدارک تحصیلی مانند شناسنامه و پاسپورت افزایش یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کارنامه کاغذی فقط شماره سریال دارد که براحتی قابل جعل است. با چند دستگاه مشغول رایزنی برای افزایش ضریب ایمنی مدارک تحصیلی هستیم که اگر نهایی شود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. به دنبال آن هستیم با فراهم کردن یک زیرساخت دیجیتال، این اتفاق رخ دهد.

زرافشان همچنین به همکاری بین بخشی با پلیس آگاهی، پلیس فتا، وزارت اطلاعات و مرکز حراست آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: تلاش کردیم در قالب این همکاری مشترک جلوتر از جاعلان حرکت و قبل از صدور و توزیع با مدارک جعلی برخورد کنیم. امسال موفق شدیم چندین گروه جاعل را قبل از توزیع کشف و مدارک جعلی را ضبط کنیم.

معضل پسماندها در شمال کشور جدی گرفته نمی‌شود

مساله رهاسازی پسماندها در طبیعت یکی از معضلات اصلی استان‌های شمالی کشور است، بطوری که سلامت آب، ‌خاک و مردم این مناطق در خطر قرار گرفته و کارشناسان بهداشت و محیط زیست بارها درباره جدی بودن این موضوع هشدار داده‌اند، ‌اما هنوز هم ساخت زباله‌سوزها در این سه استان جدی گرفته نمی‌شود و روند پیشرفت فیزیکی نیروگاه زباله‌سوز نوشهر که قرار بود همزمان با دهه فجر امسال افتتاح شود، آنقدر کند پیش می‌رود که انتقاد استاندار مازندران را به همراه داشت.

محمد اسلامی در بازدید از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر با ابراز نارضایتی از وضعیت بهداشتی و محیط زیستی داخل کارگاه و ابراز گلایه به رییس کارگاه اظهار کرد: با وضعیت کند پیشرفت نیروگاه تا دهه فجر افتتاح نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه هیچ فردی از جانب من قول ندهد که نیروگاه دهه فجر افتتاح می‌شود، افزود: آنچه من دیدم یک سال دیگر زمان برای افتتاح نیاز است. فعالیت‌های باقی مانده و اقلام باقی مانده باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

اسلامی همچنین در حاشیه بازدید از محل دپوی زباله چالوس با ابراز تاسف از وضعیت زباله این شهرستان در دل طبیعت و جنگل اظهار کرد: متاسفانه در زمینه زباله مازندران که از حساسیت بالایی نیز برخوردار است غفلت بسیاری شده است.  وی با بیان اینکه باید از سال‌ها پیش با توجه به انواع تجارب و تکنولوژی‌هایی که وجود دارد یکی از این راهکارها انتخاب و برای تبدیل زباله اقدام می‌شد، افزود: در حال حاضر آسیب‌های سنگین زیست محیطی به مازندران وارد شده است و ذخایر آبزیان در دریا و خاک نیز از وجود شیرابه‌ها آسیب دیده است.

نگاه نادرست به پدیده سالمندی در ایران

براساس آمارها، بین سال‌های 75 تا 85 رشد جمعیت در کشور 7.1درصد بود، اما جمعیت سالمندی 7.2درصد رشد داشت و این آمار نشان می‌دهد رشد جمعیت سالمندی پرشتاب‌تر و با جهش بیشتری پیش می‌رود. قشری که نیازشان به بیمه و خدمات اجتماعی، بیشتر شده و حمایت بیشتری را هم از دولت می‌طلبندحال آنکه در ایران نگاه به پدیده سالمندی درست نیست. این موضوعی است که مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی به آن اشاره کرده و درباره جزئیات این پدیده به ایرنا می‌گوید: « براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، افراد بین 60 تا 75 سال را سالمند تعریف می‌کنند و اگر نسبت افراد 65 سال به کل جمعیت از پنج درصد کمتر باشد به این جمعیت جوان می‌گویند، اگر این نسبت بین 5 تا 10 درصد باشد میانسال و اگر بالای 10 درصد باشد سالمند محسوب می‌شود.  محمدعلی جنانی اضافه کرد: موضوع سالمندی یکی از موضوعات بسیار مهم در سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌رود و در کشور و به تبع آن در تامین اجتماعی چون نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، مورد تاکید جدی است.  وی تاکید کرد: همچنین پدیده سالمندی بر هزینه خانوار اثر نامطلوبی می‌گذارد؛ به گونه‌یی که هزینه خانوار بدون سالمند در طول سال 5 میلیون تومان در سال 93 بوده؛ اما در همان سال با سالمند 20 میلیون تومان در سال بوده است. سازمان تامین اجتماعی 42 میلیون بیمه شده دارد که 14 میلیون آن بیمه شده اصلی و 3میلیون نفر از آنها مستمری‌بگیر (از کارافتاده، بازنشسته و بازماندگان) هستند که 18 نوع خدمت درمانی و بیمه‌یی به آنها ارائه می‌شود.  همچنین براساس آمارها، نسبت پشتیبانی (نسبت بیمه شده به مستمری‌بگیر) در سال ١٣٥٤ در ایران 8.24 بوده است که پس از طی دوره ٤٠ ساله در سال ١٣٩٤ به میزان 4.5 کاهش یافته است، این بدان معنی است که در سال ١٣٥٤، به ازای هر 8.24 بیمه شده اصلی، در آن سال یک نفر مستمری دریافت می‌کرده است و در سال ١٣٩٤، به ازای هر 8.5 بیمه شده اصلی، یک نفر مستمری دریافت کرده است.

 

 

ارسال نظر