رسیدن به عمود 1452

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۸۰
رسیدن به عمود 1452

گروه ایران  

 می‌گویند هر انسانی برای رسیدن به حد تکاملی‌اش احتیاج به سیر و سلوک دارد؛ سفری که معمولا از نقطه‌یی خاص در زندگی آغاز می‌شود و به نقطه نهایی یا عمود آخر ختم می‌شود. هر سال که می‌گذرد، نمودارهای آماری و اعداد و ارقام مستند نشان‌دهنده این واقعیت است که استقبال از اربعین سرور و سالار شهیدان از سال قبل بیشتر بوده است؛ نمودار رشدی که بدون توقف رو به سمت هدف نهایی و لحظه وعده داده شده، پیش می‌رود و فرزندان آدم را با خود به سمت کربلا می‌کشاند.

 اهمیت برگزاری مراسم اربعین امسال اما با وجود ماجراجویی‌های سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی که با کارت سبز آمریکا منطقه را به وضعیت بحرانی نزدیک می‌کنند، معنا و مفهوم متفاوتی نیز دارد و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران در ترسیم راهبردهای منطقه‌یی کشورهای مختلف نقش تاثیرگذاری دارد.

بر این اساس مراسم اربعین حسینی امسال نیز پرشور‌تر از سال‌های گذشته با حضور میلیونی مردم ایران و مردم سایر کشورهای جهان برگزار شد؛ مراسمی که براساس اعلام نماینده آیت‌الله سیستانی امسال 13میلیون عاشق را به سمت کربلا کشانده و نمایش با شکوهی از حضور را پیش روی مردم و رسانه‌های بین‌المللی گشوده است.

از نکات قابل توجه در پیاده‌روی اربعین امسال، افزایش حضور میلیونی زائران نسبت به سال‌های گذشته است. زائرانی که با عشق به سوی مقصدشان راه می‌پیمایند و از این میان جماعتی که به مقصد خود می‌رسند، اشک از چشم‌هایشان جاری شده و زیارت اربعین می‌خوانند.  امسال از میان مقامات بلندپایه دولتی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری همراه با برخی از وزرا به نمایندگی از دولت دوازدهم راهی عراق شد و از نزدیک در جریان مطالبات زائرین و مسوولان اجرایی دو کشور قرار گرفت، حضوری که می‌تواند بخشی از نارسایی‌های حقوقی و اجرایی بر سر برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم را در سال‌های آینده فراهم کند.  هر سال با پایان گرفتن مراسم روز اربعین، دوره ارزیابی‌های تحلیلی و بررسی مطالبات زائرین و زیرساخت‌هایی که باید برای این حرکت گسترده انجام شود، آغاز می‌شود. امسال نیز معاون وزیر کشور ایران از بررسی لغو ویزا میان ایران و عراق خبر می‌دهد و وزیر کشور عراق هم اعلام می‌کند که بعد از روشن شدن ارزیابی‌های امنیتی، فرآیند حذف ویزا از مناسبات دیپلماتیک ایران و عراق آغاز خواهد شد. روز گذشته همچنین خبر رسید که با افزایش بازگشت زایران اربعین حسینی(ع) به کشور، تردد جاده‌یی در محورهای منتهی به نقاط مرزی کشور را پرحجم و ترافیک را در برخی نقاط این جاده‌ها نیمه سنگین کرده است.

 گردهمایی بزرگ جهان اسلام

معاون اول رییس‌جمهور راهپیمایی اربعین را سنتی دیرینه برای حفظ نهضت عاشورا دانست و گفت: این مراسم که هر سال با شکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود به یکی از نمادهای جهان اسلام و مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومان تبدیل شده و نیز نمادی برای معرفی چهره مهربان، صلح‌طلب و رحمانی اسلام و تشیع به جهانیان است.

به گزارش پاد، اسحاق جهانگیری ظهر پنج‌شنبه در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت اربعین حسینی گفت: از دیگر دلایل سفرم، تشکر و قدردانی از دولت و ملت عراق به خاطر میزبانی از میلیون‌ها زائر امام حسین(ع) است. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: دولت و مردم عراق میزبانان خوبی هستند و مردم این کشور در مسیر نجف به کربلا تمام دارایی خود را خالصانه در اختیار زائرین قرار می‌دهند.  جهانگیری با اشاره به اینکه از سال گذشته آرامش و امنیت و تعداد شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی افزایش چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: امسال تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده‌اند بیش از ۲میلیون نفر است و این تعداد علاوه بر اتباع خارجی است که از طریق مرزهای ایران به عراق سفر کرده‌اند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش‌های دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق، امنیت خوبی در عراق برقرار شده و با نابودی گروه‌های تکفیری، دولت عراق حاکمیت کامل دارد.  معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به حضور چشمگیر مردم عراق در پذیرایی از زوار گفت: مدیریت و رسیدگی به چنین اجتماع بزرگی فراتر از ظرفیت و توان دولت‌هاست و گردهمایی اربعین اتفاقی بی‌سابقه در جهان است که در مدت کوتاهی این تعداد زائر از کشورهای مختلف وارد یک کشور شوند و راهپیمایی چند میلیون نفری انجام دهند که همه اینها در راستای ارتقای صلح‌طلبی شیعیان به مردم جهان است که ملت ایران منادی اصلی این پیام است.  وی با اشاره به فعالیت ستاد اربعین در ایران و برنامه‌ریزی یک ساله این ستاد برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین تصریح کرد: این ستاد همه ساله با زائران گفت‌وگو می‌کند و ضمن شناسایی نواقص و کمبودها به خصوص در پایانه‌های مرزی کشور، تلاش دارد که ایرادات برطرف و مراسم اربعین هر سال با شکوه‌تر از سال قبل برگزار شود.

 شرکت ۱۳ میلیون زائر در مراسم اربعین

نماینده مرجع عالیقدر شیعیان عراق در کربلا تاکید کرد، اکثر زائران در ایام اربعین از دوستداران امام حسین(ع) بوده و شمار معدودی از آنها برای گسترش فرقه‌گرایی و ترویج شعارهای سیاسی تلاش می‌کنند.

به سایت شبکه سومریه‌نیوز عراق احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در کربلا در جریان سخنرانی نماز جمعه در صحن شریف امام حسین(ع) گفت: بخش اعظم این جمع انبوه از شرکت‌کنندگان در زیارت اربعین برای ابراز علاقه و محبتشان نسبت به امام حسین(ع) و همدردی با اهل بیت ایشان حضور یافته‌اند و طبیعی است که در این میان افرادی با سوءاستفاده از این راهپیمایی از طریق گسترش فرقه‌گرایی و ترویج شعارهای سیاسی و فیلمبرداری از صحنه‌های مربوطه و نشر آن در پایگاه‌های اجتماعی در راستای اهداف خود گام بردارند.

وی افزود: اینها موارد نادری است که به ۹۹درصد از جمع شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی مبارک که بیانگر شدت محبت به امام حسین (ع) است، ارتباطی ندارد.  الصافی تلاش‌ها برای جابه‌جایی زائران و طرح‌های حمایتی از آنها را ستود و تاکید کرد: این طرح موفق بوده و بازگشت زائران را تسهیل کرده است.  نماینده مرجع عالی شیعیان عراق با اعلام مشارکت بیش از ۱۳میلیون زائر در مراسم اربعین تا به امروز خدمات ارائه شده به آنها را فوق‌العاده توصیف کرد.  عمار حکیم رییس ائتلاف ملی نیز از روند برگزاری مراسم اربعین و برنامه‌ریزی مناسب برای آن تقدیر کرد.

 لغو روادید برای زائران ایرانی

در شرایطی که این ابهام برای بسیاری از ایرانیان وجود دارد که چرا فرآیند لغو ویزا در روابط دو کشور ایران و عراق آغاز نمی‌شود، سفیر عراق در تهران در این خصوص می‌گوید: بغداد قصد دارد پس از نابودی کامل داعش و از بین رفتن خطر تروریست‌ها روادید را برای زائران ایرانی لغو کند.  به گزارش السومریه نیوز عراق، راجح الموسوی سفیر عراق در تهران این مطلب را اعلام کرد و گفت: بغداد قصد دارد پس از نابودی کامل داعش و از بین رفتن خطر تروریست‌ها روادید را برای زائران ایرانی لغو کند. الموسوی اعلام کرد: امسال 20 میلیون زائر در شهر کربلا در فضای امنیتی خوبی گردهم آمدند و این امر نشان‌دهنده جایگاه رفیع اعتقادات اسلامی برای جهان است. وی افزود: مشارکت میلیونی در راه‌پیمایی اربعین حسینی یک معجزه است.

الموسوی گفت: مشارکت زائران ایرانی هر سال افزایش می‌یابد و به ده‌ها میلیون نفر می‌رسد.

وی در ادامه گفت: روادید ایرانی‌ها پس از نابودی کامل داعش و محو خطر تروریست‌ها لغو خواهد شد. الموسوی از همکاری مشترک ایران و عراق برای برگزاری مراسم اربعین تجلیل و تاکید کرد: ادامه این همکاری امنیت زائران را تامین می‌کند و آنها را سالم به وطنشان باز می‌گرداند.

 نقاط ضعف اربعین امسال را برای آینده برطرف می‌کنیم

از سوی دیگر، رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: تمام نقاط ضعف و قوت پیاده‌روی اربعین امسال را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و در سال آینده با برنامه‌ریزی آنها را برطرف می‌کنیم. حسین ذوالفقاری رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست این ستاد در پاسخ به سوالی درباره مشکل زائران در استفاده از کارتخوان‌ها در کشور عراق اظهار کرد: امسال در بحث خدمات‌دهی بانکی با طرف عراقی هماهنگی‌هایی انجام دادیم و مسوولان تعدادی از بانک‌ها هم در برخی جلسات شرکت کردند و صحبت‌هایی در این مورد انجام شد. وی ادامه داد: دو بانک ملی و پارسیان موفق شدند تعدادی دستگاه خودپرداز به داخل عراق ارسال کنند تا خدماتی به زائران بدهند.  رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: ما از مدت‌ها قبل از برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین به مردم تاکید کردیم که بدون پول به عراق سفر نکنند؛ چراکه اگر دستگاه خودپرداز هم در عراق نصب کنیم؛ این دستگاه‌ها محدودیت شارژ دارند و نمی‌توانند به صورت کلان و گسترده همه نیاز‌های زائران را پاسخ دهند.  وی افزود: قرار دادن دستگاه‌های خودپرداز در عراق برای خدمت‌رسانی به آن دسته از زائرانی است که در عراق دچار مشکلات مالی می‌شوند.

ذوالفقاری همچنین گفت: زائران ما نباید تصور کنند که در عراق هم همچون داخل کشورمان با دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند مسائل مالی را حل کنند؛ ما اگر تعداد زیادی خودپرداز هم به عراق می‌فرستادیم مساله شارژ آنها کار آسانی نبود.

وی با بیان اینکه این مسائل را برای سال آینده دقیق بررسی می‌کنیم، گفت: تا این لحظه عملیات مراسم اربعین با لطف خداوند، کمک مردم و همه دستگاه‌ها نسبت به سال گذشته با وضعیت مناسب‌تری برگزار شد. خدمات بسیار ارزنده‌یی داده شد، اما به این معنا نیست که دیگر مشکلی وجود ندارد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه طرف عراقی اعلام کرده بعد از پاکسازی کامل داعش، روادید را برای زائران ایرانی لغو می‌کند، گفت: دولت عراق معتقد است که اگر روادید لغو شود و تعداد زائران افزایش یابد، ممکن است به لحاظ خدمت‌رسانی به آنها در حوزه‌هایی مثل جاده، حمل و نقل، اسکان و... دچار مشکل شود.

وی در پایان با بیان اینکه همه قبول داریم که زائران باید با عزت، کرامت و امنیت سفر معنوی خود را انجام دهند، خاطرنشان کرد: لغو روادید بین دو کشور زمینه‌هایی را لازم دارد و اگر این زمینه‌ها تا حدی فراهم شود دو کشور نسبت به لغو آن اقدام می‌کنند.

 

ارسال نظر