کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۳۲

 آنکارا استرداد فوری «گولن» از امریکا را خواستار شد

بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه خواستار استرداد فوری فتح‌الله گولن متهم ردیف اول کودتای 15 جولای 2016 از امریکا شد. به گزارش ایرنا، ییلدریم پیش از آغاز سفر سه روزه خود به امریکا گفت: «تمام اسناد و مدارک دخالت فتح‌الله گولن در کودتای نافرجام سال گذشته به مراجع مربوطه امریکایی ارسال شده است. » فتح‌الله گولن که از سوی دولت ترکیه به عنوان متهم ردیف اول کودتای نافرجام سال گذشته این کشور معرفی شده، از 16سال پیش در ایالت پنسیلوانیای امریکا ساکن است. ترکیه مدعی است که گولن با تشکیل گروهی موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای را سازماندهی کرده است.

 امریکا صدور ویزا در ترکیه را ازسر می‌گیرد

دولت امریکا اعلام کرده صدور ویزا در ترکیه را که حدود یک ماه پیش متوقف کرده بود، به‌طور محدود ازسر می‌گیرد. وزارت خارجه امریکا اعلام کرده مقامات ترکیه اطمینان داده‌اند که مشغول تحقیقات امنیتی درباره کارکنان دیگری از سفارت یا کنسولگری ایالات‌متحده نیستند. در پی بازداشت یکی از کارکنان محلی کنسولگری امریکا در استانبول به اتهام جاسوسی و تلاش برای سرنگون کردن دولت، سفارت امریکا در آنکارا در ماه اکتبر اعلام کرد که به‌خاطر نگرانی از امنیت کارکنانش صدور ویزا در ترکیه را متوقف کرده است. ترکیه نیز متعاقبا صدور ویزا برای شهروندان امریکا را به حالت تعلیق درآورد.

 کشته شدن دیپلمات پاکستانی در شرق افغانستان

وزارت خارجه پاکستان تایید کرد که یک کارمند کنسولگری این کشور در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان کشته شده است. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده دیپلمات پاکستانی در راه بازگشت به کنسولگری توسط دو فرد مسلح سوار بر موتورسیکلت هدف قرار گرفت. هیچ گروهی مسوولیت این حادثه را برعهده نگرفته است. این رویداد یک هفته پس از ربوده شدن محمد نبی احمدی معاون والی کنر ازسوی افراد مسلح ناشناس در پیشاور رخ می‌دهد. ننگرهار در شرق افغانستان از ولایات ناامن افغانستان است. طالبان سال‌ها در این ولایت نفوذ داشتند.

 حمله به تلویزیون محلی در کابل

در حمله مسلحانه به ساختمان تلویزیون محلی شمشاد در کابل حداقل 2 نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند. به ‌گزارش رویترز، داعش مسوولیت این حمله را به‌عهده گرفته است. محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، این حمله را محکوم کرده و گفته تروریست‌ها نمی‌توانند با چنین حملات جنایتکارانه‌یی، رسانه‌ها و آزادی بیان را که ارزش‌های بزرگ قانون اساسی و دستاوردهای مهم حکومت است، محدود کنند.

 

ارسال نظر