رویارویی چین و امریکا در دریای شرقی

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۸۷

گروه جهان  

به‌دنبال تعقیب یک فروند هواپیمای جاسوسی امریکا توسط جنگنده‌های چینی و هشدارهای متقابل دو کشور، تنش‌ها میان دو طرف در دریای شرقی و حریم هوایی منطقه افزایش یافته است. این اتفاق درحالی می‌افتد که دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، به نیروی دریایی این کشور برای گشت‌زنی‌های بیشتر و حضور در اطراف مناطق تحت حاکمیت چین در دریای جنوبی نیز چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه‌یی هشدارهای امریکا را در این باره بی‌مورد خوانده و گفته خلاف آنچه امریکا می‌گوید جنگنده‌های این کشور ماموریت تعقیب هواپیمای جاسوسی ‌ای‌پی- 3 امریکا را به‌طور امن انجام داده‌اند. امریکا می‌گوید که جنگنده‌های چینی در نزدیکی این هواپیما و به فاصله حدود 300 متری پرواز کرده‌اند و این یک حرکت ناامن است که می‌توانسته باعث برخورد هوایی میان طرفین شود. از سوی دیگر در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است که امریکا باید فورا گشت‌زنی‌هایش را در اطراف مناطق تحت حاکمیت چین متوقف کند و کارهای ناشیانه و غیرحرفه‌یی را کنار بگذارد.  به‌دنبال حضور یک فروند هواپیمای جاسوسی امریکا در دریای شرقی، چین جنگنده‌های جی 10 خود را که مسلح نیز هستند به پرواز درآورده و رویارویی طرفین در مناطقی نزدیک به استان چینگ‌های در شرق چین انجام شده است. تارنمای ‌ای‌سی چین گزارش داده، این هواپیما در منطقه انحصاری اقتصادی چین پرواز می‌کرده و به همین سبب جنگنده‌های این کشور در ماموریتی که حرفه‌یی خوانده شده است، آن را تعقیب کرده‌اند. چین تاکید کرده ارتش این کشور تسلط کافی بر منطقه دارد و تحرکات امریکا نشان می‌دهد که این کشور نمی‌خواهد خیزش صلح‌آمیز چین را قبول کند.

از سوی دیگر لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی از امریکا خواسته فعالیت‌های پروازی شناسایی و جاسوسی در سواحل نزدیک به چین را متوقف کند و با این اقدامات به روابط دو کشور لطمه نزند. چین تاکید کرده که استقرار سامانه موشکی تاد امریکا در کره یک نگرانی است و به پرواز درآمدن هواپیماهای شناسایی آن کشور در سواحل نزدیک به چین نیز بر چالش‌های امنیتی افزوده است.

 

ارسال نظر