گام نخست شکل‌گیری «انجمن اقتصادی زنان جهان اسلام»

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۶۶
گام نخست شکل‌گیری «انجمن اقتصادی زنان جهان اسلام»

تعادل

دبیرکل شبکه زنان کارآفرین مالزی در راس هیاتی به اتاق تهران آمد و با رییس کانون زنان بازرگان و کارآفرین ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، دو طرف نسبت به تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات موفق در زمینه توسعه مشارکت اقتصادی زنان به توافق رسیدند. همچنین در این نشست که گروهی از اعضای کانون زنان بازرگان و کارآفرین ایران نیز حضور داشتند، تفاهمنامه‌یی برای تاکید و توافق برای تشکیل و راه‌اندازی انجمن اقتصادی زنان جهان اسلام با محوریت حضور حداکثری زنان کارآفرین، اقتصاددان و توانمند کشورهای اسلامی و تاسیس دبیرخانه مشترک در ایران امضا شد. این تفاهمنامه با همکاری کانون زنان بازرگان تهران و ایران، امور بانوان اتاق اصناف ایران و فروم تجاری زنان ایران و مالزی به امضا رسید. همچنین در این ملاقات نمایندگانی از کشور برزیل و ترکیه نیز حضور داشتند.  به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران در ابتدای این نشست سیده فاطمه مقیمی با بیان اینکه زنان بخش مهمی از هر جامعه محسوب می‌شوند، گفت: زنان ایرانی نیز نقش‌های حیاتی را در جامعه و در اقتصاد ایران ایفا می‌کنند و در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و تجاری موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کرده‌اند. او ادامه داد: فعالیت‌های اعضای کانون زنان بازرگان وکارآفرین ایران نیز بخش کوچکی از کسب‌وکار مجموعه زنان در عرصه‌های تولید، صنعت، تجارت، خدمات و کشاورزی و... را به نمایش می‌گذارد.

 مقیمی با بیان اینکه ما به تبادل اطلاعات و تجربیات موفق علاقه‌مند هستیم، ادامه داد: معتقدم در این حوزه مشخص، گروه‌های بین‌المللی می‌توانند با همکاری گروه‌های مختلف ملی بسیار موفق ظاهر شوند. ما شبکه‌سازی کانون زنان بازرگان و کارآفرین را از تهران آغاز کرده و به سایر شهرها تسری داده‌ایم. اکنون نیز تعدادی از اعضای کانون از تهران، رشت، ساری، خرمشهر در نشست حضور دارند و آماده مذاکره هستند.  او در ادامه با معرفی کانون زنان بازرگان به عنوان تشکلی که در اتاق تهران به ثبت رسیده است، گفت: کانون زنان بازرگان و کارآفرین ایران دارای 14 شعبه در 14 استان کشور است که شامل استان‌هایی چون تهران، هرمزگان، خراسان رضوی، گرگان، همدان، کاشان و... است. همچنین این کانون دارای500 عضو از زنان بازرگان و کارآفرین است که کارگاه‌های آموزشی و سمینارهایی را برای ارتقا توانمندی‌ها و نیز نمایشگاه‌هایی را برای معرفی تولیدات آنها برگزار کرده است. همچنین نمایندگان این انجمن در رویدادهای بین‌المللی حضور یافته‌اند تا در ملاقات با زنان فعال اقتصادی دیگر کشورها به تبادل اطلاعات و تجربیات خویش بپردازند. این عضو هیات رییسه اتاق تهران افزود: کمیسیون‌های حرفه‌یی نیز در انجمن‌های استان فعال هستند و این کمیسیون‌ها به عنوان بازوان این کانون به شمار می‌آیند. علاوه بر این تاکنون برنامه‌های مختلفی را برای تقویت زنان برای راه یافتن به سطوح مدیریتی و کارآفرینی برگزار کرده‌ایم و هدف ما افزایش سهم زنان در سطوح تصمیم‌گیری است.

 در ادامه این نشست، «ندیرا یوسف» دبیرکل شبکه زنان کارآفرین مالزی نیز طی سخنانی نسبت به حضور در ایران و ملاقات با بانوان فعال اقتصادی ابراز خشنودی کرد و خواستار تداوم تعامل و هم‌افزایی میان زنان بازرگانان و کارآفرین ایرانی و مالزیایی شد.

«یوسف» ضمن معرفی شبکه زنان کارآفرین مالزی با نام اختصاری «ونا» توضیح داد که این سازمان مردم‌نهاد (NGO) در راستای پشتیبانی از حقوق حرفه‌یی و شغلی زنان کارآفرین مالزی در سال 2003 تشکیل شده که زنان مجرب در حوزه کسب‌وکار و نیز کسانی که به تازگی کسب‌وکار خود را آغاز کرده‌اند، به عضویت آن در می‌آیند. دبیرکل شبکه زنان کارآفرین مالزی ادامه داد: استراتژی این سازمان مردم‌نهاد، توسعه فرهنگ کارآفرینی و کسب‌وکار میان زنان است و تاکنون اقدامات و برنامه‌های متعددی برای رسیدن و دستیابی به اهداف تعیین شده، اجرا کرده‌ایم.

در ادامه این نشست، سیده فاطمه مقیمی و «نیدرا یوسف» تفاهمنامه‌یی به امضا رساندند که بر اساس آن مقرر شد، طرفین تلاش کنند تا انجمنی با عنوان انجمن اقتصادی زنان جهان اسلام را تشکیل دهند. همچنین طبق این تفاهمنامه، حضور حداکثری در نشست‌ها و همایش‌های مرتبط زنان در دو کشور ایران و مالزی و تعیین چارچوب‌های جدید برای همکاری‌های آتی مورد توافق قرار گرفت. همچنین تشکیل و راه‌اندازی یک همایش مشترک با محوریت انجمن اقتصادی زنان جهان اسلام و تعیین یک جایزه سالانه به یک کشور و فرد حقیقی در جهان اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفت. راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های اقتصادی، کارآفرینی و کسب‌وکار نوآورانه با همکاری دانشگاه‌های معتبر کشورهای اسلامی نیز از دیگر بندهای این تفاهمنامه بود. در پایان این نشست نیز دو طرف در مذاکراتی رو در رو به بررسی زمینه‌های توسعه همکاری پرداختند.

 رنج صادرکنندگان میوه از نبود امکانات

نایب‌رییس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به علت کمبود امکانات حمل‌ونقل از جمله کانتینرهای یخچالی برای نگهداری محصولات صادراتی مثل «سیب، کیوی و انار» گفت: صادرات میوه محدود شده است و با توجه به کمبود نقدینگی واحدهای صادراتی امکان افزایش سهم ایران در بازارهای خارجی با توجه به این شرایط وجود ندارد.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران با بیان اینکه روند صادرات محصولات کشاورزی به قطر که پس از تنش‌های سیاسی اخیر با عربستان با افزایش فرصت‌های تجارت در آن روبرو شدیم، مثل گذشته ادامه دارد، گفت: باوجود بیان کاستی‌ها هنوز اقدام خاصی برای رفع ‌و رجوع آن انجام‌نشده است. هرچند سازمان توسعه تجارت برای معرفی بیشتر محصولات کشاورزی ایران در قطر نمایشگاهی را برگزار کرد اما پروازهای چارتری بطور تقریبی به قطر قطع شده است و صادرات محدود میوه و سبزی با هواپیمای مسافربری ادامه دارد. به گفته او، این در حالی است که کانتینرهای ترکیه حتی از طریق ایران به قطر صادر می‌شود و بازار در زمینه بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله سیب، گلابی و صیفی‌جات در اختیار ترک‌ها قرارگرفته است. دولت برای حمایت از واحدهای صادراتی و تولیدی برقراری تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی را اعلام کرده و البته بسته حمایت از تولید که هنوز اجرانشده است. نیاورانی افزود: براساس اعلام دولت تسهیلات برای هر صادرکننده حقیقی تا سقف 5 میلیارد تومان و شرکت‌های صادرکننده بیش از 20 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده که هنوز در اختیار صادرکنندگان قرار نگرفته است.  او ادامه داد: با توجه به سرریز تولید میوه و سبزی در کشور در سال آینده برای صادرات محصول مشکلی جز مشکلات همیشگی نداریم. نیاورانی همچنین گفت: همان‌طور که در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌بینید، سرنوشت سرریز تولید محصولات کشاورزی ازجمله سیب که می‌توان با فراهم کردن امکانات آن را صادر کرد، دور ریخته شدن در کنار جاده‌هاست که هم به تولید ضربه می‌زند و هم به صادرات. او همچنین با اشاره به اینکه در مورد صادرات و تولید محصولات ارگانیک شرایط متفاوتی داریم، افزود: تولید محصولات ارگانیک 15درصد رشد کرده است. در 22 آبان‌ماه سال جاری در بوستان گفت‌وگو در تهران هفته سبز ارگانیک را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم فعالان زمینه کشاورزی همراهی‌مان کنند. نیاورانی، ابراز امیدواری کرد که محصولات ارگانیک در سبد غذایی خانوار ایرانی جایگاه واقعی‌ خود را پیدا کند؛ چراکه افزایش مصرف این محصولات به‌سلامت جامعه کمک می‌کند. در حال حاضر کنسرو ارگانیک و محصولات مثل انجیر، انار و کشمش ارگانیک را صادر می‌کنند و پیگیر دریافت گواهی بین‌المللی ارگانیک برای دیگر محصولات باغی ایران هستیم.

 انحصارشکنی به‌نفع همه است

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران می‌گوید: رفتار شرکت‌های خودروساز ایران که با مدیریت دولتی اداره شده و انحصارا در کشور خودرو تولید می‌کنند، نه با مشتریان و نه با تامین‌کنندگان مطلوب نیست.

مهدی پورقاضی، با بیان اینکه انحصار خودروسازی در کشور پیامدهای منفی برای اقتصاد و صنعت به همراه داشته است، به پایگاه خبری اتاق تهران تصریح می‌کند: به همین دلیل ایجاد قطب سوم خودروسازی را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد. ازاین‌جه رو، از پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای حضور بخش خصوصی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی استقبال می‌کنیم؛ چراکه در شرایط فعلی رفتار ایران‌خودرو و سایپا که با مدیریت دولتی اداره شده و انحصارا در کشور خودرو تولید می‌کنند، نه با مشتریان و نه با تامین‌کنندگان مطلوب نیست.

به گفته او، مشتریان دو خودروسازی بزرگ کشور از کیفیت، قیمت و خدمات خودروها راضی نیستند و مطالبات تامین‌کنندگان این دو شرکت تا مدت‌ها قابل وصول نیست. تاخیر طولانی در پاسخگویی به قطعه‌سازان باعث شده فعالیت آنها غیررقابتی و غیر سودآور شود.

پورقاضی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که برای ایجاد تعادل در بازار و پایان دادن به روابط ناسالم بین مشتری، تامین‌کننده و خودروساز به قطب سوم نیاز داریم اما به‌طور مشخص بخش خصوصی به‌تنهایی نمی‌تواند این قطب را ایجاد کند؛ زیرا در زمینه خودروسازی به کمک گرفتن از برندهای جهانی برای انتقال دانش فنی نیاز داریم.  او ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند با زمینه‌سازی دولت با یکی از برندهای مطرح دنیا برای ایجاد قطب سوم همکاری کند. سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران، ایدرو تا جایی در این مورد خوب پیش رفته است. ایدرو توانسته با همکاری رنو فضای خودروسازی کشور را کمی تغییر دهد و البته باقی خودروسازی جهانی ازجمله فولکس‌واگن هم برای همکاری با ایران اعلام علاقه‌مندی کردند. ادامه این روند با دخالت بیشتر بخش خصوصی می‌تواند به شکستن انحصار سایپا و خودرو بینجامد که البته منافع آن عاید همه بخش‌های اقتصاد خواهد شد.

پورقاضی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز مبادله‌یی توسط بانک مرکزی در مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز است، اظهار کرد: اما به نظر می‌رسد نرخ ارز در بازار آزاد به دلیل افزایش تقاضا و هیجان‌زدگی گران شده باشد. سفر چند هزار نفر از جمعیت کشورمان به عراق برای حضور در مراسم اربعین عامل اصلی افزایش تقاضا در این بازه زمانی است که تا انجام سفر ادامه پیدا می‌کند.

اما این فعال اقتصادی در عین حال به این موضوع اشاره کرد که تک‌نرخی کردن ارز از وعده‌های همیشگی مسوولان دولتی است که بارها اعلام‌شده اما انجام‌نشده است. قول مسوولان دولت دوازدهم این است که بطور حتم این مهم تا پایان سال جاری انجام می‌شود چراکه ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز بر همه عیان شده و چند نرخی بودن ارز غیر قابل ‌دفاع است. پورقاضی در پایان تاکید کرد که نگاه به حرکت‌های ارزی دولت مثبت است و فکر می‌کنم دولت در مسیر واقعی کردن نرخ ارز گام برمی‌دارد.

 

 

ارسال نظر