شاخص بورس تهران در مدار صعودی

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۹۹

گروه بورس  

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات آخرین روز کاری توانست با 195واحد افزایش، رقم 87 هزارو 844 واحدی را به خود اختصاص دهد. از همین رو، در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه تعداد 832 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 249 میلیارد تومان در 60هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. علاوه بر این، بیشترین تاثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی پردیس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی معدنی و صنعتی گل‌گهر، ارتباطات سیار ایران و ملی صنایع مس ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص شدند. از سویی، شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادلی را پشت‌سر گذاشتند، به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 62 واحد، کل (هم‌وزن) 49واحد، قیمت (هم‌وزن) 37 واحد، آزاد شناور 254واحد و شاخص‌ بازار اول 242 واحد رشد و شاخص بازار دوم 132 واحد افت کردند.

 افزایش متغیرهای معاملاتی فرابورس

علاوه بر این، در دادوستدهای فرابورس ایران در روز گذشته با رشد متغیرهایی همچون حجم و ارزش معاملات و افزایش 2.5 واحدی شاخص کل به پایان رسید. بر این اساس، در پایان معاملات این هفته فرابورس، بازارهای اول و دوم نیز در مجموع شاهد مبادله نزدیک به 128 میلیون سهم به ارزش

 542 میلیارد ریال بودند. افزون بر این، همانند روزهای قبل نماد ذوب‌آهن بالاترین حجم مبادلات را دراختیار گرفت. بر این اساس، نماد سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز بیشترین ارزش معاملات را در میان این دو بازار به‌نام خود ثبت کرد. از سوی دیگر نمادهای «افرا»، «مفاخر» و «وسبحان» در حالی بیشترین رشد قیمت را در بازار تجربه کردند که در مقابل نمادهای «غفارس»، «سدبیر» و «ولبهمن» بالاترین افت قیمتی را متحمل شدند. بر این اساس، همان‌طور که اشاره شد در ادامه روند صعودی شاخص کل نیز روز گذشته آیفکس رشد 2.5واحدی را شاهد بود که عمده بار مثبت بر این نماگر از جانب نمادهای «سرچشمه»، «شراز»، «زاگرس»، «شرانل» و «ارفع» رقم خورد. همچنین، در مقابل نمادهای «مارون» و «ذوب» تا سطح 0.75 واحد تاثیر منفی بر آیفکس داشتند. با رشد 2.5 واحدی روز چهارشنبه شاخص کل، این نماگر در سطح 975 واحدی قرار گرفت. در همین حال دادوستدهای بازار پایه به مبادله 120 میلیون سهم به ارزش 232 میلیارد ریال منتهی شد. افزون بر این، سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از یک‌میلیون ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 158 میلیارد ریال را دست به دست کردند. اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با مبادله 102هزار ورقه به ارزش 410 میلیارد ریال در صدر این بازار قرار گرفت. از طرفی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به خرید و فروش بیش از 28میلیون ورقه به ارزش 277 میلیارد ریال انجامید.

 

 

ارسال نظر