کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۲۰

  ده‌ها کشته و زخمی در حمله انتحاری در کابل

انفجار شدیدی سه‌شنبه محله دیپلماتیک وزیر اکبرخان در کابل را به لرزه انداخت. به گزارش یورونیوز، داعش مسوولیت این انفجار را برعهده گرفته است. شاهدان عینی از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر خبر داده‌اند. وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده مهاجم انتحاری با موتور از نخستین مانع امنیتی عبور کرده اما پس از متوقف شدن در مانع دوم خود را منفجر کرده است. این منبع همچنین با اعلام اینکه انفجار در چند متری دفاتر وزارت دفاع صورت گرفته در خصوص هدف نهایی این حمله تروریستی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

  بغداد: پیشمرگه‌ها به مرزهای پیش از ۲۰۰۳ بازگردند

به‌دنبال تنش‌های میان اقلیم کردستان و بغداد بر سر کنترل مناطق موردمناقشه در کرکوک و اطراف آن، دولت حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، تاکید کرده که پیشمرگه‌ها باید به مرزهای پیش از سال ۲۰۰۳ بازگردند. به گزارش یورونیوز، پیشمرگه‌ها بعد از ۲۰۰۳ با پیشروی در مناطق خارج از اداره اقلیم که تا آن زمان دراختیار داشتند، بخش‌هایی از استان موصل و کرکوک را به تصرف خود درآوردند و از سال ۲۰۱۴ به‌طور رسمی کنترل کرکوک را در کنترل گرفته بودند. در تحولی دیگر، نیروهای عراقی به کمک ترکیه کنترل گذرگاه مرزی در منطقه فیشخابور در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه را در شمال‌غربی عراق از دست پیشمرگه‌ها خارج کرده‌اند.

  بازپس‌گیری بالگردهای امریکایی از پاکستان

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که امریکا بالگردهایی را که برای نظارت بر نوار مرزی پاکستان و افغانستان به پاکستان داده بود، پس گرفته ‌است. به‌ گزارش بی‌بی‌سی، اسلام‌آباد 5 بالگرد باقی‌مانده از  ۹ بالگرد امریکایی را دوباره به واشنگتن سپرده است. این بالگردها ۲۰۰۲ به پاکستان سپرده شده بود. پس گرفتن بالگردها، آخرین نشانه تیرگی روابط واشنگتن و اسلام‌آباد است.

  توافق قطر و امریکا برای همکاری ضدتروریستی

تارنمای امریکایی هیل در گزارشی با اشاره به حضور استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا در منطقه، نوشته قطر موافقت خود را برای ارتقای همکاری با امریکا در زمینه جلوگیری از حمایت مالی از تروریسم اعلام کرده است. در این گزارش آمده، افزایش اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره حامیان مالی تروریسم در منطقه حاشیه خلیج‌فارس و تاکید بیشتر بر فعالیت‌ بخش‌های تجاری-خدماتی و خیریه فعال در قطر، از موارد این توافق‌ها بوده است.

 آغاز پروژه بازسازی چاه زمزم

مدیریت مسجدالحرام در شهر مکه می‌گوید که پروژه بزرگی را برای پاکسازی و نوسازی چاه زمزم در محوطه مسجد آغاز کرده است. به ‌گفته مسوولان مسجدالحرام، پادشاه عربستان با آغاز این پروژه چند ماهه موافقت کرده است. قرار است کار نوسازی چاه زمزم تا پیش از ماه رمضان پایان یابد.

 

 

ارسال نظر