ضوابط سختگیرانه سازمان غذا و دارو در تولید واکسن

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۷۵
ضوابط سختگیرانه سازمان غذا و دارو در تولید واکسن

با شروع فصل سرما بازار واکسن‌های آنفولانزا داغ می‌شود اما به موازات افزایش تقاضا برای این گروه از واکسن‌ها، ‌شایعاتی هم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد که حکایت از کمبود کیفیت این قبیل داروها دارد. اما رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو تمام شایعات را رد می‌کند و با بیان اینکه این سازمان بر کیفیت واکسن آنفلوآنزا حساسیت بالایی دارد، می‌گوید:«برای اینکه اطمینان داشته باشیم کاری که انجام می‌دهیم مطابق با استانداردهای جهانی است، از سازمان بهداشت جهانی درخواست کرده‌ایم تا بخش کنترل و بررسی واکسن سازمان غذا و دارو را بازرسی و تایید کند. بر این اساس سازمان بهداشت جهانی تاییدیه‌یی به ما ارائه داده و اعلام کرده است که اقدامات‌مان در حوزه واکسن‌ها درست و مطابق با استانداردهای روز دنیاست.»

علی واشقانی‌فراهانی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت مهم‌ترین و معتبرترین ارگان بین‌المللی در حوزه بهداشت و درمان بوده و بخش واکسن سازمان غذا و دارو در حال حاضر مورد تایید این سازمان قرار گرفته است، گفت: نکته دیگر این است که ما پیش از اینکه داروها و واکسن‌ها را مورد مصرف کشور قرار دهیم، باید آنها را ثبت کنیم. بر این اساس در کشور پروسه‌یی با عنوان ثبت دارو یا واکسن ایجاد شده که براساس آن شرکت تولیدکننده یا واردکننده دارو یا واکسن، باید مدارک فنی‌اش را به سازمان غذا و دارو ارائه کند سپس کارشناسان ما این مدارک را بررسی کرده و نمونه‌برداری آزمایشگاهی انجام می‌دهند. در مرحله بعدی از محل تولید واکسن بازرسی‌هایی انجام شده و مطالعات بالینی آنها هم بررسی می‌شود.

او افزود: «ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو برای واکسن‌ها بسیار سخت‌گیرانه و مطابق با روش‌ها و استانداردهای دنیا است، دلیل انجام این مراحل این است که مطمئن باشیم واکسن‌هایی که چه در برنامه واکسیناسیون کشوری و چه به صورت عمومی استفاده می‌شوند، کیفیت لازم را دارند.»

وی با تاکید بر یکسان بودن شرایط اخذ مجوز برای همه واکسن‌ها اظهار کرد: همه واکسن‌هایی که قرار است در کشور مورد استفاده قرار گیرند باید این مسیر را طی کنند. حال فرقی نمی‌کند که مصرف این واکسن برای نوزادان است یا بزرگسالان. تاکید می‌کنم که رعایت این استانداردها برای همه واکسن‌ها یکسان است و طبعا واکسن‌هایی که از این مسیر می‌گذرند و پروانه دریافت می‌کنند، واجد استانداردهای لازمند.

 

ارسال نظر