۷۵درصد رویه راه‌های کشور خراب است

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۹۴

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۵درصد رویه راه‌های کشور خراب است، گفت: اگر بخواهیم عملیات نگهداری راه‌ها مطلوب باشد، ضروری است سالانه 24میلیون تن آسفالت پخش کنیم اما به دلیل کمبود اعتبار این رقم سال قبل 10میلیون تن بود و امسال 8میلیون تن خواهد بود که البته عمده بار هزینه آن روی دوش پیمانکار است.

به گزارش فارس، داود کشاورزیان ادامه داد: وضعیت موجود راه‌های کشور بر اساس سامانه TMS این‌گونه است که 25درصد وضعیت رویه‌ راه‌ها سالم است، 25درصد رویه راه‌ها خرابی شدید دارد و 50 درصد رویه راه‌ها خرابی متوسط و ضعیف دارد که می‌توان با حفاظت عمر آنها را افزایش داد.

کشاورزیان در نهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات افزود: در شرایط تنگنای اعتباری تخصیص بهینه منابع اهمیت دارد و اولویت، نگهداری راه‌هاست و احداث راه‌های جدید در مرحله بعد قرار دارد، زیرا می‌توان با پولی که صرف احداث یک کیلومتر راه جدید می‌شود، یک کیلومتر راه را نگهداری کرد و این منطقی نیست که پولی صرف احداث جاده کنیم اما برای نگهداری آن اعتبار نداشته باشیم.

او اظهارکرد: سامانه TMS در 52هزار کیلومتر راه شریانی کشور اجرا شده است و امیدواریم به زودی در راه‌های غیر شریانی کشور هم این کار انجام شود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی گفت: استاندارد بودن کارخانجات آسفالت را دنبال کرده‌ایم، برخی کارخانه‌ها فاقد مجوز فنی هستند اما ما فقط با کارخانه‌های قیر و آسفالتی که دارای گواهینامه فنی باشند، قرارداد منعقد می‌کنیم. کشاورزیان ادامه داد: از 850کارخانه قیر و آسفالت 350کارخانه گواهینامه فنی دارند، 200کارخانه در مرحله اخذ گواهینامه فنی هستند و سازمان راهداری فقط با کارخانه‌هایی فعالیت می‌کند که گواهینامه فنی دارند. او تاکید کرد: تلاش می‌کنیم حتی‌المقدور نیازهای خود در حوزه قیر و آسفالت را از کارخانجاتی تهیه کنیم که گرید A دارند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور هم در این همایش با بیان اینکه ۳۵درصد قیمت جاده هزینه روسازی است، گفت: در ۱۲سال گذشته قیمت قیر ۲۵۰برابر افزایش داشته است و باید در این حوزه ارتقای بهره‌وری در دستورکار باشد.

خیراله خادمی اظهارکرد: طی 12سال گذشته قیمت قیر در کشور 250برابر افزایش یافته است. نمی‌توان مثل گذشته مصرف آسفالت داشت و باید در این حوزه ارتقای بهره‌وری را در دستورکار قرار داد.

او ادامه داد: در روسازی آسفالتی امروز نه‌تنها پیشرفت نداشته‌ایم که عقبگرد هم داشته‌ایم، حتی ترمیم آسفالت‌ها امروز در فواصل طولانی‌تری نسبت به گذشته نیست.

خادمی افزود: افزایش قیمت قیر و تاثیر قیر در رویه آسفالتی انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 35 درصد قیمت تمام شده ساخت جاده هزینه روسازی آن است، گفت: ضروری است در زمینه سایر اجزای مخلوط آسفالت تجدیدنظر انجام شود اما در ایران هنوز به دنبال منابع و مصالح رودخانه‌یی هستیم، در حالی که با افزایش قیمت قیر سراغ مصالح رودخانه‌یی رفتن به‌صرفه نیست، البته در فواصل 100کیلومتری استفاده از مصالح کوهی باصرفه‌تر است.

خادمی با بیان اینکه کنترل دقیق در اختلاط‌ها در این حوزه ضروری است، افزود: هم‌اکنون 5درصد مخلوط آسفالتی، قیر است در صورتی که با کنترل دقیق طرح اختلاط‌ها ضروری است یک درصد از این رقم کاهش یابد که با کاهش حتی یک درصد چندین هزار تن صرفه‌جویی رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور افزود: هنوز در پروژه‌ها اتلاف قیر یک‌درصد است که باید این یک‌درصد که رقم بزرگی است، حذف شود. او بر ضرورت کنترل دستگاه‌های پخت و تولید آسفالت تاکید کرد و گفت: کارخانجات آسفالت کنترل کیفیت شدند، برخی کارخانجات کیفیت تولید پایینی دارند و ضروری است کنترل حین تجهیز کارگاه انجام شود. خادمی با تاکید بر اینکه نحوه رصد قیر حین جابه‌جایی امری ضروری است، گفت: تا همین 7 سال پیش ادوات حمل قیر، همان ادوات 50سال پیش بود و کنترل وسایل و تجهیزات برای جلوگیری از اتلاف قیر و ممانعت از استفاده از ادوات قدیمی در این حوزه امری ضروری است. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اکیپ‌های اجرایی باید دوره‌های فنی دقیق و آموزش‌های لازم را داشته باشند، اضافه کرد: امروز دستگاه‌های مورد استفاده پیشرفته است، اما با ناهمواری در جاده‌ها مواجه هستیم و این به دلیل نبود آموزش است.

او با تاکید بر لزوم افزایش بودجه‌ برای آزمایشگاه‌ها گفت: کمترین هزینه‌کرد را برای آزمایشگاه‌ها داریم پس ضروری است که کنترل در محل تولید و قبل از حمل قیر هم به‌دقت انجام شود.

 

ارسال نظر