نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۴۴

جزئیات بسته اعتباری برای خریداران پسته: در جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات اعتباری برای گروه‌های فعال در بورس کالای ایران، دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات، صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبار اسنادی در قالب «بسته اعتباری و خدماتی بورس» از سوی بانک کشاورزی ابلاغ شد. به گزارش بورس کالا، براساس این بسته اعتباری و خدماتی، ارائه انواع تسهیلات و صدور ضمانتنامه به عرضه‌کنندگان کالا و خریداران مواد اولیه از بورس کالا برای تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز خود با توجه به ظرفیت فعالیت و برآورد هزینه انجام شده توسط آنها، در دستور کار قرار گرفته است. بدین‌ترتیب، برقراری تسهیلات سرمایه در گردش برای این گروه یکی از خدماتی است که در این بسته در نظر گرفته شده است.

 بخشنامه این بسته اعتباری و خدماتی بورس، در حالی صادر شده که چندی پیش بانک کشاورزی تهیه یک بسته حمایتی برای کشاورزان و باغداران برای عرضه محصولات در بورس کالا را وعده داده بود. در همین ارتباط، مدیر کالایی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص اقدامات انجام شده برای حمایت از عرضه‌کنندگان و خریداران فعال در بورس به ویژه محصول پسته و تسهیلاتی که در این بسته حمایتی در نظر گرفته شده است، گفت: برای رونق‌بخشی و تقویت معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در بورس کالای ایران، مجموعه بانک کشاورزی و کارگزاری این بانک دو اقدام اساسی را انجام داده‌اند؛ یکی تهیه بسته حمایتی و دیگری ایجاد صندوق کالایی پسته است که به زودی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود. مصطفی محمدباقری افزود: در راستای سیاست‌های حمایتی برای رونق‌بخشی بازار محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران و همچنین برای آغاز معاملات پسته در بورس به صورت ویژه بسته حمایتی و تشویقی مصوب و به شعب معین در مراکز تولید ابلاغ شده است.

جلسه مهم وزیر برای خروج از بنگاه‌داری صندوق‌های بازنشستگی: وزیر کار به همراه مسوولان اقتصادی با هدف خروج از بنگاه‌داری صندوق‌های زیرمجموعه و ورود به بازار سرمایه نشست مهمی برگزار خواهد کرد. موضوع واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی وزارت کار چند ماهی است که سوژه مهم محافل دولتی‌ شده و در این باره اظهارات مختلفی شنیده می‌شود. براساس این گزارش، بسیاری از بنگاه‌های صندوق‌های بازنشستگی که در طول یک دهه گذشته واگذار شده عمدتا به دلیل رد دیون بوده و در بسیاری از موارد این بنگاه‌ها در حوزه تخصصی فعالیت صندوق‌ها نبوده است. به عبارتی دیگر، با ورود تعداد عمده‌یی از شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی به بازار سرمایه شاهد شفافیت اطلاعات و افزایش نحوه هزینه‌کرد بنگاه‌ها هستیم. یکی از بازوهای صندوق بازنشستگی کشوری هلدینگ بانک، بیمه و سهام این صندوق است که با توجه به گردش مالی بالا و نیاز تامین مالی شرکت‌های این مجموعه تاسیس شد. هلدینگ مذکور برای کنترل و مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مالی و همچنین مدیریت پرتفوی سهام غیرمدیریتی صندوق بازنشستگی ایجاد شد و در طول 2 سال گذشته پس از تاسیس شاهد بهینه‌سازی این دارایی‌ها هستیم.

فعالیت ۴۰۰ شرکت خارجی در رینگ صادراتی: مدیرعامل بورس کالای ایران از فعالیت ۴۰۰ شرکت خارجی در رینگ صادراتی بورس کالای ایران خبر داد. حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه به‌طور معمول مشتریان بورس کالا متقاضی خرید کالای واسطه‌یی هستند، اظهار کرد: در حوزه مشتریان داخلی بالغ بر ۴هزار مشتری فعال حضور دارند و تاکنون بیش از ۱۰۰هزار مشتری در بورس کالای ایران رجیستر شده‌اند. وی ادامه داد: مشتریان بورس کالا بیشتر در حوزه‌های مختلفی چون پتروشیمی، صنعتی، معدنی و کالای کشاورزی در حال فعالیت هستند. مدیرعامل بورس کالای ایران از فعالیت ۴۰۰ شرکت خارجی در رینگ صادراتی بورس کالای ایران خبر داد و گفت: این شرکت‌ها، محصولات و فرآورده‌های نفتی چون قیر، گوگرد و... را از رینگ صادراتی بورس کالای ایران خریداری می‌کنند. سلطانی‌نژاد تصریح کرد: باتوجه به ریسک‌های بسیار زیادی که متوجه قراردادهای دوجانبه تجار ایرانی و تجار خارجی است، بیشتر ترجیح خواهند داد که از یک بستر معاملاتی آماده و با مدیریت ریسک بهره‌مند شوند، از این‌رو بورس کالای ایران می‌تواند پاسخ مناسبی برای آنها باشد. وی تاکید کرد: اگر تجارت و اقتصادمان برمبنای زیرساخت‌های مستحکمی شکل بگیرد، به راحتی متزلزل نخواهد شد. مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: بورس کالای ایران هنوز کوچک‌ترین اثر منفی از سخنان بیهوده ترامپ مشاهده نکرده و فکر می‌کنم که در آینده اتفاقی هم نیفتد.

 

ارسال نظر